جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبیشترین افزایش قیمت در ۹۸ مربوط به کدام کالاها بود؟

بیشترین افزایش قیمت در ۹۸ مربوط به کدام کالاها بود؟


مرکز آمار ایران جزییات تغییرات قیمت ۱۲ گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار در سال ۹۸ را اعلام کرد. 

براساس گزارش رتبه آنلاین از مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در سال ۹۸ معادل ۱۸۵.۱ و نرخ تورم در این سال ۳۴.۸ درصد گزارش شده است. این در حالی است که نرخ تورم در سال‌های ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۲۶.۹ و ۸.۲ درصد بوده است.

همچنین طبق گزارش تهیه شده شاخص قیمت کالاها در ۱۲ ردیف به تفکیک اعلام شده که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال گذشته ۴۳ درصد و در سال‌های ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۳۶.۸ و ۱۲.۳ درصد رشد داشته است.

دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۹.۹ درصد رشد داشته است. این در حالی است که نرخ تورم دخانیات در سال ۹۷ برابر ۱۰۲.۴ درصد و در سال ۹۶ معادل ۶.۹ درصد بوده است. در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها را شاهد بودیم به گونه‌ای که در مقایسه پایان اسفند ماه سال ۹۸ با اسفند ماه سال ۹۷، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد ۴۳.۹ درصدی داشته است. نرخ تورم پوشاک و کفش در سال‌های ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۲۹.۶ و ۶.۱ درصد بوده است.

بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نیز در سال ۹۸ نسبت به سال قبل، ۲۳.۷ درصد رشد قیمتی داشته و نرخ تورم این بخش در سال‌های ۹۷ و ۹۶ نیز به ترتیب ۱۶.۸ و ۷.۳ درصد بوده است. لازم به ذکر است گروه‌های «مبلمان و لوازم خانگی» ۴۹.۳ درصد، «بهداشت و درمان» ۲۵.۹ درصد، «حمل‌ونقل» ۴۶.۸ درصد، «ارتباطات» ۱۵.۴ درصد، «تفریح و فرهنگ» ۴۵.۵ درصد، «آموزش» ۲۱.۸ درصد، «هتل و رستوران» ۴۰.۱ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» نیز ۳۷.۲ درصد در سال ۹۸ رشد قیمت داشته‌اند.

تغییرات قیمت در سال ۹۸
بیشترین افزایش متوسط قیمت‌ها در سال ۹۸ نسبت به متوسط قیمت سال ۹۷ در اقلام خوراکی مربوط به گروه «چای، قهوه و انواع نوشیدنی‌ها» (انواع چای)، گروه «سبزیجات» (سیب‌زمینی، پیاز) و گروه «قند، شکر و شیرینی» (شکر، قند) است. در اقلام غیرخوراکی بیشترین افزایش قیمت در سال ۹۸ مربوط به گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ظروف آشپزخانه، انواع شوینده)، گروه «حمل‌ونقل» (انواع خودرو و قطعات یدکی) و گروه «تفریح و فرهنگ» (تجهیزات رایانه و لوازم التحریر) است.

منبع: ایبنا

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید