جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزجمع شدن صف فروش برخی نماد‌های بنیادی

جمع شدن صف فروش برخی نماد‌های بنیادی


سنگینی صف‌های فروش روز گذشته تا حد زیادی معاملات امروز را نیز تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد روند منفی سنگین بازار سرمایه بودیم. صف‌های فروش سنگین در اکثر نماد‌های بزرگ بازار تشکیل شد و صف یک میلیارد سهمی بانک تجارت و صف فروش ۵۰۰ میلیون سهمی فولاد مبارکه اصفهان را می‌توان نمونه‌ای از صف‌های فروش سنگین بازار بر شمرد.

فشار فروش و صف‌های فروش به حدی سنگین بود که ارزش معاملات با کاهش بیش از ۵۵ درصدی به کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسید تا به این ترتیب شاهد افت ارزش معاملات به حداقل خود در یک ماه خود باشیم.

شاخص کل با بیش از ۳۵ هزار واحد افت و معادل ۳.۵ درصد به کمتر از یک میلیون واحد رسید و در عدد ۹۸۲ هزار و ۴۱۰ واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز افت ۲ درصدی را تجربه کرد و به ۳۰۹ هزار و ۸۵۱ واحد رسید. شاخص هم وزن از نقطه اوج خود تاکنون ۵ درصد اصلاح را تجربه کرده است.

ارزش معاملات همان گونه که ذکر شده به کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسید و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۹۵ هزار میلیارد ریال رسید.

بیشترین ارزش معاملات مربوط به نماد‌های “خگستر”، “شپنا” و “خزامیا” بود. همچنین روز گذشته شاهد بازگشایی نماد خودرو پس از ثبت افزایش سرمایه آن از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و با رشد ۱۰۰ درصدی قیمت بودیم.

ناظر بازار با توجه به حجم سنگین تقاضا در دو نماد خساپا و خودرو، حداکثر سفارش خرید برای هر کد معاملاتی را معادل ۱۰۰ هزار سهم تعیین کرد و به نظر می‌رسد که امروز نیز شاهد رویه مشابهی در معاملات این دو نماد باشیم. “خساپا” با عرضه بیش از ۳۰۰ میلیون سهمی مواجه بود و خودرو نیز با عرضه ۹۷ میلیون سهم مواجه بود تا صف سنگین ۳ میلیاردی این نماد به روز جاری منتقل شود.

در واکنش به ریزش سنگین بازار در روز گذشته، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که نوسان ذات بازار سهام بوده، گفت: فردی که وارد این بازار می‌شود باید مسئولیت ضرر و زیان را بپذیرد. وی گفت: با وجود این که بازار سرمایه جزو بازار‌های پیچیده بوده، برخی می‌پندارند فقط با دریافت کد بورسی، می‌توانند به‌راحتی در این بازار خرید و فروش کنند. از آنجایی که افرادی که در این بازار مشغول هستند، زیرک و باهوش هستند بنابراین اگر فردی بدون اطلاعات دقیق وارد آن شود، دچار ضرر و زیان می‌شود.

سیاست و اقتصاد کلان

رشد مجدد قیمت در بازار ارز و نزدیک شدن نرخ ارز سامانه نیما به ۱۵ هزار تومان را می‌توان مهمترین خبر مربوط به بازار‌های مرتبط با بازار سرمایه عنوان کرد. نرخ ارز در پی رهاشدگی بازار‌ها به بیش از ۱۷ هزار تومان رسیده است و شاهد جولان مجدد دلالان در راسته میدان فردوسی و شلوغی مجدد این قسمت از شهر تهران هستیم. به نظر می‌رسد که سود برخی از هموطنان در گرفتاری و سخت‌تر کردن دیگر همنوعان بوده و فضای اقتصادی رها شده توسط دولت مورد استفاده انواع و اقسام دلالان از دلال ارز، سکه، خودرو، مسکن، رب گوجه فرنگی، برنج و …، قرار گرفته و آن چه در این میان بی اهمیت است نابودی سفره خانوار‌های کمتر برخوردار و با درآمد و حقوق ثابت است.

در خبری از حوزه فلزات، معاون معدنی وزارت صنعت از تصمیم این وزارت‌خانه برای آزادسازی صادرات ۲۵ درصد تولید شمش فولاد و محصولات فولادی خبر داد. وی ادامه داد: با نگاهی به تولید فولاد در سال گذشته که حدود ۲۷ میلیون تن و میزان صادرات که حدود ۸.۵ میلیون تن بوده به فرمولی رسیدیم که هر اندازه تولید داشته باشیم حداقل ۲۵ درصد از میزان تولید را می‌توانیم صادر کنیم و بنابراین به تولیدکنندگان اعلام کردیم که می‌توانند برای ۲۵ درصد از تولیدات خود صادرات را در نظر بگیرند و به این ترتیب با لحاظ ۲۵ درصد برای تولیدکنندگان شمش و ۲۵ درصد برای محصولات بعدی (میلگرد، لوله، پروفیل و…) مجموعاً حداقل ۵۰ درصد صادرات خواهیم داشت، ولی تمرکز بر روی محصول نهایی است.

همچنین در خبری دیگر، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه تولید بدون انتقال ارز خبر داد و گفت: با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی، واردات مواد اولیه کارخانه‌ها با اولویت مواد موجود در بنادر کشور، بدون انتقال ارز امکان‌پذیر خواهد شد. مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه مدیریت و کنترل واردات، یکی از اولویت‌های کشور در شرایط حساس کنونی است، گفت: به صراحت اعلام می‎کنیم که کالا‌های دارای مشابه داخلی و آن دسته از اقلام غیرضروری و لوکس به هیچ عنوان اجازه واردات نخواهند داشت.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که جو بازار امروز نیز منفی باشد. سنگینی صف‌های فروش روز گذشته تا حد زیادی معاملات امروز را نیز تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. با این حال انتظار می‌رود که شاهد جمع شدن صف فروش برخی از نماد‌های بنیادی و با چشم انداز روشن خواهیم بود.

با این حال، سهام شرکت‌های کوچک و زیان‌ده که در هفته‌های اخیر با حباب سنگین قیمتی همراه بودند، به نظر می‌رسد که همچنان با افت قیمت و فشار فروش مواجه باشند. با این حال، به نظر می‌رسد که شاخص کل و شاخص هم وزن معیار‌های دقیقی در زمان‌های افت قیمت نیستند و در حالی که بسیاری از نماد‌های بازار بین ۱۵ تا ۳۰ درصد اصلاح قیمت را تجربه کرده اند، این دو نماگر کمتر از ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهند و این خود موضوعی است که نشانگر عدم کارایی شاخص‌های بازار است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید