چهارشنبه 8 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیسقوط سود ارزشمندترین شرکت نفتی جهان!

سقوط سود ارزشمندترین شرکت نفتی جهان!


سود خالص شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در سال ۲۰۱۹ به دلیل کاهش قیمت‌ها و تولید نفت، ۲۱ درصد سقوط کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، آرامکو با اعلام افت سود خود در سال ۲۰۱۹، از برنامه اش برای منطقی کردن هزینه سرمایه در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد.

این نخستین گزارش اعلام درآمد آرامکو از زمان عرضه اولیه سهام به ارزش ۲۹.۴ میلیارد دلار است که دسامبر گذشته در بازار بورس عربستان سعودی انجام گرفت و نشان داد این شرکت ۱.۷ تریلیون دلار ارزش دارد.

اما در پی شکست مذاکرات تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به آغاز جنگ قیمت میان ریاض و مسکو منجر شد و سقوط شدید قیمت‌های نفت، ارزش سهام آرامکو هفته گذشته برای نخستین بار به پایین قیمت عرضه اولیه عمومی نزول کرد.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه ای اعلام کرد: این غول نفتی بدنبال شیوع ویروس کرونا، اقداماتی را برای منطقی کردن هزینه سرمایه در سال ۲۰۲۰ در پیش گرفته است. این شرکت انتظار دارد با توجه به شرایط فعلی بازار و نوسان اخیر قیمت ها، هزینه سرمایه برای سال ۲۰۲۰ بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار باشد و هزینه سرمایه برای سال ۲۰۲۱ و پس از آن در دست بازبینی قرار دارد.

بهای معاملات آتی نفت برنت آخرین بار روز جمعه ۳۳ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه معامله شد که در مقایسه با قیمت ۶۴ دلار در زمان آغاز عرضه سهام آرامکو، نیمی کاهش نشان می دهد.

آرامکو با وجود کاهش درآمد، اعلام کرد ۷۳.۲ میلیارد دلار سود سهام در سال ۲۰۱۹ پرداخت کرده است و قصد دارد ۷۵ میلیارد دلار سود سهام در سال ۲۰۲۰ بپردازد. این شرکت نفتی که ۹۸ درصد آن متعلق به دولت عربستان سعودی است، ۸۸.۲ میلیارد دلار سود خالص در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که کمتر از ۱۱۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بود.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران پیش بینی کرده بودند آرامکو در سال ۲۰۱۹ سود خالص ۳۴۶.۶ میلیارد ریال سعودی معادل ۹۲.۶ میلیارد دلار داشته باشد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید