جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریعذرخواهی روزنامه‌ها از مردم

عذرخواهی روزنامه‌ها از مردم

یارانه مطبوعات

عکس تزیینی است

یک روز پس از اعلام توضیحاتی مبنی بر شلیک غیرعمد به هواپیمای اوکراینی و سقوط آن که منجر به کشته شدن بیش از ۱۷۰ تن شد، بر صفحه اول روزنامه‌های یکشنبه ـ ۲۲ دی ماه ـ عباراتی چون «عذرخواهی به پیشگاه ملت»، «خطای نابخشودنی»، «… اصرار بر پنهان‌کاری»، «عذرخواهی و استعفا»، «احقاق حقوق جانباختکان» و «مجازات مقصران حادثه تلخ سقوط هواپیمای بوئینگ» نقش بست.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، در این میان برخی از روزنامه‌های صبح امروز هم با انتشار مطالبی، ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، نسبت به انتشار اخبار نادرست پس از سقوط این هواپیما از مردم ایران عذرخواهی و عنوان کردند که پیگیر مطالبات و احقاق حقوق خانواده‌های داغدار خواهند بود.

روزنامه ایران با درج عبارت درشت «نابخشودنی» بر صفحه‌ای سیاه بر لزوم پیگیری کوتاهی‌ها و مراقبت از عدم تکرار تاکید کرده است.

روزنامه ایران همچنین در بخشی از یادداشتی که با عنوان «خطای سکوت» آورده، نوشته است: «چه فاجعه‌ای بالاتر از اینکه همین پنهانکاری، از مسئول تا رسانه را تبدیل به دروغگو کرد؟ چه مصیبتی بالاتر از اینکه حقیقت سه روز قربانی مصلحت شود و به ناگاه تمام مقامات و رسانه‌های ایرانی در مقابل آماج ادعاهای غربی از رؤسای‌جمهوری و نخست‌وزیران گرفته تا رسانه‌هایشان، خود را بی‌پناه و عریان حس کنند؛ آخر به چه حسابی و با چه منطقی با سه روز سکوت، همه را دروغگو و بی‌اعتبار کردند و در نهایت پس از چندین ساعت تعلیق در انتشار اصل خبر، از عصر جمعه تا صبح شنبه ملتی را دوباره عزادار کردند.

ما شرمساریم؛ شرمسار از اینکه نظام رسانه‌ای چنین خوار شده که سه روز حقیقت از آن مخفی مانده؛ گرچه ما هم در تمنای حقیقت سقوط بودیم اما دریغ از اینکه ما هم محرم جمع باشیم؛ اینکه اعتماد کردیم به آرای رسمی و رسانه‌ای داخلی که اصابت موشک به هواپیمای مسافربری را رد می‌کردند و ته دلمان خوش بود ـ و چه خوش بودیم ـ که حقیقت همان‌ است که به ما می‌گویند و ما به مردم می‌گوییم.

دیروز نظام رسانه‌ای کشور رخت عزا پوشید؛ ما که در وطن خویش غریب ماندیم، در روزنامه گریستیم و نگاه ناباور مردم را نگریستیم که شما هم نمی‌دانستید؟ دیروز پدافند دیگری تمام حیثیت و اعتبار ما را نشانه رفت؛ پدافند نامحرم انگاشتن‌مان. حتی باور نمی‌کنیم که مکذبان قاطع اصابت موشک، واقعاً خود نیز بی‌خبر بودند یا…؟ این همه نوشته بودیم از بحران اعتماد عمومی، آخر دیدیم که چگونه دامان‌مان را گرفت و با ناباوری صبح شنبه با درد به روزنامه آمدیم؛ برای رساندن کدام پیام؟ شنیدن کدام حرف؟ دادن کدام خبر؟ گفت‌وگو از مرگ اعتماد است و سیه‌پوشی حقیقت.»

صدای اصلاحات از دیگر روزنامه‌هایی است که با انتخاب تیتر یک «عذرخواهی به پیشگاه ملت» برای انتشار اخبار روزهای گذشته و نقل قول اخبار نادرست از برخی مسوولان، از خوانندگانش عذرخواهی کرده است.

بر این اساس محمد زارع فومنی ـ مدیر مسئول روزنامه صدای اصلاحات ـ در صفحه‌ی اول روزنامه خود در 22 دی ماه ضمن عذرخواهی در یادداشتی آورده است:

«ملت شریف ایران روزنامه صدای اصلاحات ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار هواپیمایی اوکراینی بابت انتشار اخبار دروغ که از زبان برخی مسوولان گفته شد و از جانب آنان مطالبی در روزنامه عنوان شد از همه آحاد ملت شریف ایران عذرخواهی می‌نماید. روزنامه اصلاح صدای اصلاحات از امروز پیگیر مطالبات این خانواده‌های داغدار خواهد بود.»

جهان صنعت تیتر «اصرار بر پنهان‌کاری» را برای امروز انتخاب و به این جمله از سردار حاجی‌زاده اشاره کرده است که «آرزوی مرگ کردم».

روزنامه صبح ایران «دنیای اقتصاد» با یادآوری آنچه مطالبه عمومی عنوان کرده، خواهان مجازات مقصران شده است. این روزنامه در همین ارتباط تیتر یک «شوک دوم یک سقوط» را برگزیده است.

آنچه در ادامه مشاهده خواهید کرد صفحه نخست دیگر روزنامه‌های صبح امروز است:

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید