پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیدرخشش نفت در آخرین هفته سال میلادی

درخشش نفت در آخرین هفته سال میلادی

نفت جهانی

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر افت بیش از حد انتظار ذخایر آمریکا، افزایش پیدا کرد و هفته‌ای که به دلیل تعطیلات سال نو کوتاه شده بود را نزدیک به بالاترین حد در سه ماهه اخیر به پایان برد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در فوریه چهار سنت معادل کمتر از ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۶۱ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص برای کل هفته حدود ۲.۱ درصد رشد ثبت کرد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه ۲۴ سنت معادل ۰.۴ درصد رشد کرد و در ۶۸ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۳.۷ درصد افزایش نشان داد.

هر دو شاخص برای چهارمین هفته متوالی افزایش پیدا کردند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۰ دسامبر به میزان ۵.۴۶۷ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد. تحلیلگران در نظرسنجی “اس اند پی گلوبال پلاتس” پیش بینی کرده بود که ذخایر نفت آمریکا سه میلیون بشکه کاهش پیدا می‌کند. با این حال در گزارش موسسه امریکن پترولیوم که اواخر سه شنبه منتشر شده بود کاهش ذخایر به میزان ۷.۹ میلیون بشکه اعلام شده بود.

آمار رسمی همچنین افزایش ذخایر بنزین به میزان ۱.۹۶۳ میلیون بشکه را نشان داد. آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا به دلیل تعطیلات کریسمس با تاخیر منتشر شد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز اظهار کرد که آمار منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که پالایشگاهها فعالیت پالایش نفت را تسریع کرده اند و این امر به کاهش سطح ذخایر کمک کرده است.

همچنین فعالان بازار به گزارشها درباره آینده توافق نفتی کشورهای اوپک و غیراوپک واکنش نشان دادند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “روسیه ۲۴” اظهار کرد: اوپک و متحدانش ممکن است پایان بخشیدن به توافق کاهش تولید نفت در سال ۲۰۲۰ را بررسی کنند. وی گفت: تا جایی که به کاهش تولید نفت مربوط است، یک بار دیگر تکرار می‌کنم که یک پروسه بی‌نهایت نیست. تصمیم درباره خروج از این توافق باید به شکل تدریجی گرفته شود تا سهم بازار حفظ شود و شرکتهای ما بتوانند پروژه‌های آتی خود را اجرایی کنند. وی در ادامه افزود:‌ تصور می‌کنم ما امسال این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

چند روز پیش از این اظهارات، نواک گفته بود اوپک پلاس ممکن است در نشست مارس خود تسهیل محدودیتهای تولید را بررسی کند.

کشورهای گروه اوپک پلاس در نشست دسامبر خود موافقت کردند ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولید خود اضافه کنند و محدودیت عرضه خود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ را به ۱.۷ میلیون بشکه در روز برسانند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، همچنین گزارش هفتگی شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته هشت حلقه کاهش پیدا کرده و به ۶۷۷ حلقه رسید که نخستین کاهش در سه هفته گذشته بود.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید