سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیبهبود رتبه اعتباری ترکیه

بهبود رتبه اعتباری ترکیه


موسسه رتبه بندی “فیچ” چشم انداز اقتصاد ترکیه را به باثبات ارتقا داد.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، موسسه رتبه بندی فیچ در گزارش جدید خود از وضعیت اقتصادی ترکیه، رتبه اعتباری این کشور را به ” BB-” و چشم انداز اقتصادی آن را از منفی به باثبات بهبود داد. این موسسه هم‌چنین با تغییری محسوس، برآورد خود از رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری میلادی را از منفی ۰.۵ درصد به ۰.۳ درصد افزایش داد که اصلی‌ترین دلیل این خوش‌بینی به افزایش رشد اقتصادی، عملکرد بهتر از حد انتظار اقتصاد ترکیه در طول سه ماهه دوم امسال بوده است. این موسسه هم‌چنین نرخ رشد اقتصادی ترکیه برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را به ترتیب معادل ۳.۱ درصد و ۳.۶ درصد پیش‌بینی کرده است.

به گفته فیچ، ترکیه با موفقیت توانسته است اقتصاد را مجددا متعادل و با ثبات سازد و کاهش ریسک‌های موجود بر سر راه اقتصاد این کشور به خوبی در مقایسه با گزارش ماه ژوئیه مشهود بوده است. این موسسه با اشاره به ارتقای وضعیت حساب جاری ترکیه و افزایش ذخایر ارزی، ابراز امیدواری کرده است که روند رو به رشد اقتصاد ترکیه در ادامه سال جاری نیز ادامه یابد.

موسسه فیچ که یکی از سه موسسه برتر رتبه‌بندی در جهان محسوب می شود، با اشاره به کاهش محسوس تورم در ترکیه اعلام کرد که با وجود کاهش های متوالی نرخ بهره، بانک مرکزی این کشور  توانسته است تا حد زیادی جلوی ریزش بیشتر ارزش لیر را بگیرد.

کاهش نرخ بهره در آمریکا و منطقه یورو، امکان دسترسی ترکیه به منابع ارزی ارزان تری را فراهم کرده است و برداشته شدن تحریم‌های آمریکا بر ضد ترکیه که به بهانه عملیات ارتش این کشور بر ضد نیروهای کرد در شمال سوریه اعمال شده بود، به بهبود فضای روانی در اقتصاد این کشور کمک کرده است.

به جز موسسه فیچ، دو موسسه رتبه بندی مهم دیگر نیز رتبه اعتباری ترکیه را ارتقا داده اند: موسسه رتبه بندی ” استاندارد اند پورز” رتبه اعتباری ترکیه را “B+” و چشم انداز اقتصادی آن را با ثبات ارزیابی کرده است. موسسه رتبه بندی ” مودی” نیز رتبه اعتباری ترکیه را “B۱” اما چشم انداز اقتصادی آن را منفی ارزیابی کرده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید