پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبربیماری فصلی نداریم

بیماری فصلی نداریم


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه فصل به تنهایی عامل ابتلا به یک بیماری نیست، گفت: در کشورمان بیماری که تغییر فصل سال تنها عامل آن باشد نداریم و استفاده از واژه بیماری‌های فصلی غلط است.

به گزارش رتبه آنلاین، دکتر افشین دلشاد در گفت و گو با ایسنا اضافه کرد: اما تغییرات محیطی، میزان رطوبت، رشد حشرات و دوره نهفتگی بیماری سبب می‌شود که برخی از بیماری ها را در ایام خاصی از سال بیشتر ببینیم. برای مثال فصل گزش حشرات و انتقال بیماری سالک تابستان است یعنی گزش در تابستان صورت می گیرد ولی زخم‌های آن در پاییز و زمستان ظاهر می شوند که ارتباطی به فصل سال ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی بیماری ها در فصولی از سال به دلایل مختلف مانند گرده افشانی گل‌ها که سبب آلرژی می شوند، شیوع بیشتری پیدا می کنند.

دلشاد افزود: در زمان آغاز مدارس یعنی ابتدای پاییز با توجه به اینکه به دلیل قرار گرفتن جمعیت زیادی از دانش آموزان در کنار یکدیگر با توجه به اینکه جمعیتی حساس و ایمن نشده هستند، شیوع برخی بیماری‌ها (مانند آبله مرغان) را بیشتر شاهد هستیم.

این مسئول به موضوع مسمویت غذایی اشاره کرد و ادامه داد: رشد میکروب با افزایش دما مرتبط است بنابراین در فصول گرم سال با بیماری‌های ناشی از مسمویت غذایی بیشتر مواجهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه در فصل پاییز و زمستان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شیوع بیشتری پیدا می کند، گفت: یکی از دلیل آن محدود شدن تهویه اتاق ها است.

دکتر دلشاد با بیان اینکه برای گرم کردن فضای اتاق، درها و پنجره ها در فصل سرما بسته می‌شود، ادامه داد: در این مکان ها غلظت ویروس بالاتر رفته و افراد بیشتر مستعد آلودگی و ابتلا به ویروس می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی شرایط محیطی را عامل مهمی در ابتلا به انواع بیماری دانست که در برخی از فصول سال امکان ابتلا به آن‌ها تشدید می شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید