جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراستفاده از تشخیص چهره برای تایید هویت شهروندان فرانسوی

استفاده از تشخیص چهره برای تایید هویت شهروندان فرانسوی


دولت فرانسه قصد دارد با پیاده سازی برنامه تشخیص چهره در این کشور از این پس به جای کارت‌ها و کدهای شناسایی از فناوری تشخیص چهره برای تایید هویت فرانسوی‌ها استفاده کند که با مخالفت‌هایی نیز مواجه شده است.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا و به نقل از بلومبرگ، فرانسه قرار است تبدیل به اولین کشور اروپایی شود که از فناوری تشخیص چهره برای تایید هویت دیجیتالی امن شهروندان خود استفاده می‌کند. این اقدام با توجه به مسائل حفظ حریم شخصی خطرناک تلقی شده است.

دولت ادعا می‌کند که این برنامه جدید برای کارآمدتر شدن دولت است. وب‌سایت وزارت کشور فرانسه می‌گوید این برنامه به نام “تأیید هویت آنلاین از طریق تلفن همراه” موسوم به “Alicem” راه اندازی می‌شود که می‌تواند برای تایید هویت هر فردی در اینترنت به روشی ایمن عمل کند.

این برنامه پس از یک مرحله آزمایشی شش ماهه در ماه نوامبر به مرحله اجرا خواهد رسید که زودتر از تاریخ اعلام شده اولیه در کریسمس است.

با این حال این برنامه بدون مخالف هم نیست. سازمان تنظیم مقررات فرانسه موسوم به “CNIL” ادعا می‌کند که این برنامه قانون رضایت اروپا را نقض می‌کند و برای این برنامه در دادگاه عالی اداری فرانسه توسط یک گروه حفظ حریم خصوصی به نام “La Quadrature du Net” پرونده تشکیل شده است.

این پروژه از طریق برنامه‌ای روی گوشی هوشمند که تراشه گذرنامه الکترونیکی را می‌خواند، کار می‌کند. سپس برنامه برای تأیید هویت فرد، عکس بیومتریک وی را از طریق فناوری تشخیص چهره با صاحب تلفن همراه تطبیق می‌دهد.

این روند برای خیلی‌ها ترسناک است، زیرا در اوایل سال جاری یک هکر تنها در کمتر از یک ساعت وارد یک برنامه پیام رسان دولتی شد.

“مارتین دراگو” وکیل این گروه حفظ حریم خصوصی گفت: دولت می‌خواهد مردم را به استفاده از “Alicem” و فناوری تشخیص چهره مجبور کند. ما در حال مجبور شدن به استفاده گسترده از فناوری تشخیص چهره هستیم و اهمیتی به رضایت و حق انتخاب مردم داده نمی‌شود.

با این حال فرانسه سعی کرده است با بیان اینکه عکس‌های مورد استفاده برای تشخیص چهره پس از ثبت‌نام ظرف چند ثانیه پاک می‌شوند و در پایگاه‌های اطلاعاتی شهروندان ثبت نخواهند شد، به مردم در مورد حفظ حریم خصوصی آنها اطمینان دهد.

دولت فرانسه می‌گوید این اقدام برای توسعه هویت‌های دیجیتالی انجام شده است و می‌تواند خیال شهروندان را از همه چیز از امنیت پرداخت مالیات‌های خود گرفته تا صورتحساب‌ها و قبض‌های مختلف با یک دسترسی ایمن و آسان راحت کند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید