شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادینه به ثبت سفارش، قاچاق را افزایش داد

نه به ثبت سفارش، قاچاق را افزایش داد


رییس اتحادیه فناوران رایانه اظهار کرد: شرایط تعادلی بازار در پی ورود کالای قاچاق دستخوش تغییر شده است.

به گزارش رتبه آنلاین، مهدی میرمهدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت محصولات صنف فناوران رایانه در بازار با توجه به نرخ ارز و هزینه قابل توجه کارمزد جابه‌جایی و تبدیل ارز، تعیین می‌شود که در چند وقت گذشته هزینه قابل توجهی از سوی بانک‌ها برای تبدیل و جابه‌جایی ارز از صاحبان کالا دریافت شده است.

رییس اتحادیه فناوران رایانه مدعی شد: در ماه‌های اخیر میزان قابل توجهی ثبت سفارش از سوی تجار و فعالان این صنف ثبت شده، اما تعداد ثبت سفارش‌های تاییدی به شدت اندک بوده و این موضوع منجر به کاهش عرضه کالا در بازار شده است که در نهایت افزایش قیمت را به همراه داشته است و از سوی دیگر در پی کاهش عرضه قانونی کالا، قاچاقچیان به این بازار ورود کرده و قیمت‌گذاری و عرضه کالا را در دست گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بخشی از قیمت‌گذاری کالا بر مبنای نرخ کالای قاچاق و غیرمجاز تعیین می‌شود.

میرمهدی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش قیمت ارز، نرخ محصولات در بازار کاهش نمی‌یابد، بیان کرد: قیمت دلار در منطقه مهارشده‌ای قرار گرفته اما متاسفانه قیمت محصولات متناسب با کاهش قیمت ارز، روند نزولی به خود نگرفته که این موضوع متاثر از عدم تایید ثبت سفارش و عرضه کافی محصولات در بازار است و از سوی دیگر قاچاق قابل توجه محصولات شرایط منطقی بازار را از بین برده است.

رییس اتحادیه فناوران رایانه با بیان این‌که نظارت دقیقی بر قیمت‌گذاری و تامین ارز کالای قانونی وجود دارد، اظهار کرد: جای سوال دارد که چگونه دستگاه قاچاق به کشور وارد می‌شود و شرایط تعادلی بازار را بهم می‌ریزد. به عنوان مثال ورود دستگاه ماینر به کشور ممنوع است اما توسط قاچاقچیان به کشور وارد شده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید