پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهیادداشتحمله عجیب بیل گیتس به اقتصاد دانان

حمله عجیب بیل گیتس به اقتصاد دانان


بیل گیتس در اظهاراتی عجیب گفت که اقتصاددانان درکی از مسائل کلان ندارند!

مدیر عامل و بنیان گذار مایکروسافت در یادداشتی برای پایگاه خبری کوارتز نوشت: بسیار بد است که اقتصاد دانان، اقتصاد کلان را نمی‌فهمند. اقتصاد مثل فیزیک نیست که شما یک سری ورودی داشته باشید و بر اساس آن پیش‌بینی قطعی از خروجی داشته باشید. اینکه آیا نرخ بهره به سطح عادی برگردد چیزی نیست که قابل فرمول گذاری باشد. فاکتورهای زیادی در اقتصاد وجود دارد مثل آن‌هایی که کینز (اقتصاد دان مشهور انگلیسی) به آن ها اشاره کرده و باعث می‌شوند اقتصاد قابل پیش‌بینی نباشد.

بیل گیتس در ادامه می افزاید: حتی امروز نیز مردم سر این که سال ۲۰۰۸ (رکود بزرگ) چه اتفاقی افتاد مطمئن نیستند. بنابراین دشوار است که بخواهیم به جلو نگاه کنیم در حالی که هنوز نتوانسته‌ایم به نقش موسسات  رتبه بندی و صدور اوراق در بحران سال ۲۰۰۸ برسیم. لازم به ذکر می دانم که اقتصاد کلان به بررسی رابطه فاکتورهای مختلف با یکدیگر در سطح کلان می‌پردازد مثلا این که نرخ بهره چگونه بر دیگر متغیرهای کلان چون نرخ بیکاری، نرخ تورم و رشد اقتصادی اثر می‌گذارد.

گیتس در ادامه یادداشت خود به مساله کاهش نرخ بهره اشاره کرده و افزوده است: ایده صدور اوراق قرضه ۱۰ ساله با نرخ بهره منفی یا آن طور که در آلمان می‌بینیم صدور اوراق ۳۰ ساله از نظر اقتصاد کلان یک مساله طبقه‌بندی نشده است. همان طور که وارن بافت (سومین فرد ثروتمند جهان و معامله گر بزرگ بورس وال استریت) گفته است، به هر کتاب مرجع اقتصادی رجوع کنید و دنبال نرخ بهره منفی بگردید آن را پیدا نخواهید کرد این در حالی است که اگر بدهی‌های آمریکا را در نظر نگیریم، بسیاری از بدهی‌های دولتی مرتبط با نرخ بهره منفی است.

گیتس در ادامه افزود: در حال حاضر با دانشمندانی کار می کنم که به دنبال یافتن راه مقابله با ویروس اچ آی وی هستند و یا راه‌هایی جدید برای کشتن پشه ها به منظور مقابله با مالاریا. اما در بنیاد خودم همکارانی برای افزایش رشد اقتصادی جهان ندارم.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید