پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هاپژوهش با نگاه به نیازهای بازار می‌تواند مکمل فعالیت استارتاپ‌ها باشد

پژوهش با نگاه به نیازهای بازار می‌تواند مکمل فعالیت استارتاپ‌ها باشد


رئیس کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که زیست بوم استارتاپ کشور به حمایت نیاز دارد، گفت: پژوهش با نگاه به نیازهای بازار می‌تواند مکمل فعالیت شرکت‌های استارتاپی باشد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، در یکصد و چهارمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ادامه بحث و بررسی درباره زیست‌بوم استارتاپ کشور اختصاص داشت، گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توسط دکتر پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به هماهنگی مناسب میان نقش‌آفرینان و کنشگران بخش دانش‌بنیان کشور، این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که کشورمان با پشت سر گذاشتن جهش‌های علمی که موجب ارتقای کشور در زیرساخت‌های علم و فناوری شد، وارد یک دوره نوین در علم و فناوری شده است.

در بخش دیگر این گزارش عنوان شد پس از ورود به این دوره نوین، موضوع اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفت و قوانین و مقررات کشور به سمت حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه متمایل شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به موج توسعه نوآوری در کشور که آغاز این موج به تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی برمی‌گردد؛ گزارش دستاوردهای پنج سال اخیر در این حوزه ارائه شد و این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که این موج توانست زمینه مناسبی را برای ایجاد و رشد شرکت‌های نوآور استارتاپ فراهم کند.

در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر ویژگی‌های زیست بوم استارتاپ مانند خود ایجاد شوندگی و خود توسعه دهندگی این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که دولت صرفا نقش حامی و پشتیبان از این زیست بوم را ایفاء می‌کند و برای ایجاد و داشتن زیست بوم­‌های موفق باید اجزای مختلف با محوریت کارآفرینان کنار هم قرار گیرند و حمایت دولت و دانشگاه‌ها در موفقیت آن‌ها نقش اساسی دارد.

در بخش دیگری از گزارش فوق الذکر عنوان شد مرکز شتابدهی که در پارک‌های علم و فناوری زیر مجموعه معاونت ایجاد شده، باعث ایجاد رشد استارتاپ‌‎ها شده است و هدف آن ترویج کارآفرینی از طریق رشد شتاب­دهی و گسترش پارک‌های فناوری است.

از سوی دیگر کمک به ایجاد و توسعه استارتاپ‌های پایدار یکی از اهداف مراکز شتابدهنده است و با بررسی مباحث مطرح در تجارت بین‌الملل معلوم شد یکی از بهترین راهکارها برای نیل به این اهداف رویدادهای کارآفرینی است.

در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان شد یکی از اهداف شتاب­دهندها ایجاد فضای کار اشتراکی بین چند تیم و تبدیل ایده­‌های خام به ایده­‌های پخته و قابل استفاده و تولید است که یکی از برنامه‌­ها و اهداف مراکز شتاب­دهی که از سال ۹۳ ایجاد شده، ترویج فضای کارآفرینی و نوآوری است.

در ادامه گزارش فوق‌الذکر ضمن ارائه برخی آمارها در این زمینه این موضوع مورد اشاره قرار گرفت که رویدادهای کارآفرینی در حدود ۵۰ شهر کشور در حال اجرا هستند و این روند خوشبختانه رو به رشد است.

در گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به خدمات آموزشی ارائه شده به شرکت‌های استارتاپ، اتصال این شرکت‌ها به شبکه‌های سرمایه‌گذاری ارائه خدمات حقوقی و … را نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه اعضای کمیسیون به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که اهم آن شامل توجه به خروجی روندها و سیستم­‌ها در مدیریت شرکت­‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌­ها، در نظر گرفتن نقش و جایگاه همه دستگاه­‌های مرتبط و مسئول در حوزه استارتاپ‌­ها به سمت حل مشکلات و مسئله محور شدن فعالیت این شرکت­‌ها، استفاده از تجارب سایر کشورها در زمینه رویه‌­سازی این تجربیات با توجه به مقتضیات و مختصات کشور، توجه به دانشگاه­‌ها و مراکز پژوهش به عنوان کانون اصلی تولید علم و فناوری، اثر­گذاری سیستم­‌های استارتاپی در زمینه‌­های مختلف و دغدغه­‌های مخصوص در زمینه اقتصاد فرهنگ و امنیت اجتماعی و ملی، حمایت از مالکیت فکری و معنوی پس از ورود شتابدهنده­‌ها، عدم تمرکز شتابدهنده روی محصول و توجه به آثار فرهنگی (منفی یا مثبت) ناشی از فعالیت استارتاپ­‌هایی که در زمینه خدمات عمومی فعالیت دارند و اهتمام بیشتر به پشتیبانی از استارتاپ‌هایی که در زمینه علمی و فناوری فعالیت دارند و کمک به ایجاد و توسعه آن‌ها است.

پس از سخنان اعضای کمیسیون، دکتر سلطانخواه رئیس کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری نیز طی سخنانی گفت: مراکز شتاب‌دهنده باید در حوزه بازار و جلب مشتری برای استارتاپ‌هایی که در حوزه‌های فنی و تخصصی فعالیت می‌کنند، بیشتر کار کنند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: پژوهش با نگاه به نیازهای بازار می‌تواند مکمل فعالیت شرکت‌های استارتاپ باشد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید