جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریکشمکش هند و موزه‌های آمریکا

کشمکش هند و موزه‌های آمریکا


موزه متروپولیتن نیویورک تمامی مجموعه آثار باستانی هندی خود را به دلیل مشکوک بودن به منشأ آن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از نیویورک‌تایمز، پس از آن‌که چندی پیش دو اثر باستانی هندی  قاچاق‌شده توسط یکی از بزرگ‌ترین باندهای قاچاق آثار باستانی جهان با همکاری مقامات ایالات متحده و بریتانیا  به هند بازگردانده شد،‌ مقام‌های هندی از موزه متروپولیتن نیویورک که از سه دهه‌ پیش تا کنون خانه‌ تعداد قابل توجهی از آثار باستانی هند است می‌خواهند تا از منشا آثار خود و قاچاق نبودن آن‌ها مطمئن شود.

داستان از جایی شروع شد که چندی پیش یک دلال آثار باستانی و هنری به نام «کاپور» به جرم خرید و فروش غیرقانونی آثار باستانی و سرپرست یکی از بزرگ‌ترین باندهای قاچاق آثار باستانی توسط مقامات ایالات متحده دستگیر و به عنوان متهم شناخته شد. مقامات ایالات متحده معتقدند ارزش تمام آثار خرید و فروش‌شده توسط «کاپور» در ۳۰ سال اخیر ۱۴۶ میلیون دلار بوده است.

مقام‌های هندی معتقدند از سال ۱۹۹۰ تاکنون، حدود ۱۵ اثر باستانی هندی از طریق باند بزرگ قاچاق آثار باستانی «کاپور» به طور غیرمستقیم به موزه متروپولیتن نیویورک فروخته شده است. اما موزه متروپولیتن نیوریوک تنها موزه‌ای نیست که اتهام نگهداری از آثار باستانی قاچاق‌شده متوجه اوست؛ مقام‌های هندی مدعی هستند تعداد بسیار زیادی از آثار باستانی و هنری هند در سال‌های فعالیت باندهای بزرگ قاچاق آثار باستانی به ده‌ها موزه‌ آمریکایی فروخته شده است.

تب بررسی آثار باستانی هند در موزه‌های مختلف زمانی آغاز شد که مقام‌های هند پس از انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که ده‌ها هزار اثر باستانی نادر و ازرشمند هندی در ۵۰ سال اخیر توسط قاچاقچیان مختلف از این کشور خارج شده‌اند.

با توجه به تحقیقات مقام‌های هند،‌ اولین مجموعه آثاری که توسط باند «کاپور» به موزه متروپولیتن نیویورک منتقل شده شامل تعدادی مجسمه‌ تراکوتا  متعلق به قرن اول میلادی با تصویر الهه‌ طبیعت بوده است. آخرین اثری که توسط این باند به موزه متروپولیتن نیویورک فروخته شده نیز به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد.

با این‌ حال موزه متروپولیتن معتقد است، تاریخچه هیچ‌یک از آثار مجموعه هندی این موزه به فردی که با «کاپور» ارتباط داشته باشد،‌ بازنمی‌گردد.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید