پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریمستند «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد

مستند «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد

فیلم مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی در نهایت پس از جلسات مستمر هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۰ انتخاب شد.
به گزارش رتبه آنلاین از پایگاه خبری انتخاب (Entekhab.ir): فیلم مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی در نهایت پس از جلسات مستمر هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۰ انتخاب شد.هیات معرفی نماینده سینمای ایران برای جوایز اسکار برای نخستین بار یک فیلم مستند را به عنوان نماینده ایران برای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان انتخاب کرد و بدین ترتیب مستند در جستجوی فریده به کارگردانی آزاده موسوی و کورش عطائی نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد.

هیاتی متشکل از فرشته طائرپور (تهیه کننده)، فاطمه معتمدآریا (بازیگر)، ابوالحسن داودی (کارگردان)، تورج منصوری (فیلمبردار)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، امیر اثباتی (طراح صحنه)، مرتضی رزاق کریمی (تهیه کننده)، مهرزاد دانش (منتقد) تشکیل شد و رائد فرید زاده (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) پشت درهای بسته تصمیم‌گیری کردند و در نیمه شب گذشته نماینده ایران برای اسکار را معرفی کردند.

در جستجوی فریده درباره زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا رها شده و پس از انتقال به شیرخوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده می‌شود. فریده که در طول این سال‌ها به‌ خاطر ترس از سفر به ایران و تمایل نداشتن خانواده‌اش به وطن بازنگشته، چند سالی است از راه دور جست‌وجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش شروع کرده و حالا برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند… .

مستند «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد

این برای نخستین بار است که در تاریخ سینمای ایران یک فیلم مستند به عنوان نماینده سینمای ایران معرفی می‌شود و هیچ فیلم سینمایی شایسته معرفی تشخیص داده نمی‌شود.

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد: هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار در ابتدا فهرستی اولیه متشکل از ۱۰ فیلم در جلسه انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار از میان ۷۰ فیلم اکران شده که شرایط لازم برای شرکت در مراسم اسکار را داشتند، ارائه دادند و در ادامه اعضای هیات انتخاب با بازخوانی مقررات به بررسی تخصصی فیلم ها پرداخته و در نهایت از میان فهرست اولیه که شامل ۱۰ فیلم بود، پس از رأی‌گیری و تجمیع نظرات، به یک فهرست متشکل از ۳ فیلم قصر شیرین ساخته رضا میرکریمی، در جستجوی فریده ساخته آزاده موسوی و کوروش عطایی و متری شش و نیم ساخته سعید روستایی رسیدند.

فیلم‌های مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)، بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)، آشغال‌های دوست داشتنی (محسن امیریوسفی)، قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی)، عرق سرد (سهیل بیرقی)، متری شش و نیم (سعید روستایی)، سرخ پوست (نیما جاویدی) و شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار) فهرست اولیه هیأت انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را تشکیل داده بودند.

در جستجوی فریده در یازدهمین دورهٔ جشنواره سینما حقیقت برنده بهترین تدوین، بهترین موسیقی،جایزه ویژه دبیر جشنواره و همچنین بهترین فیلم هنر و تجربه شد و همچنین برنده بهترین موسیقی جشنواره فیلم رشد، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی جشن مستقل سینمای مستند، بهترین فیلم مستند از آکادمی سینما سینما، زرین بهترین صداگذاری در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران، تندیس بهترین فیلم جشن بزرگ سینمای ایران و تندیس حافظ بهترین فیلم مستند در نوزدهمین دوره جشن دنیای تصویر را در کارنامه خود دارد.

مستند «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد

کورش عطائی و آزاده موسوی کارگردانان فیلم در جستجوی فریده

عوامل تولید مستند ۸۸ دقیقه‌ای در جستجوی فریده عبارتند از: کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی؛ صدابردار: حسن شبانکاره؛ تدوینگر: حمید نجفی‌راد؛ صداگذار: انسیه ملکی؛ موسیقی: افشین عزیزی؛ طراح پوستر: علی باقری؛ مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر؛ دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور؛ تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید