جمعه 10 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هانقش صنعت بیمه در زندگی مردم پررنگ‌تر می‌شود

نقش صنعت بیمه در زندگی مردم پررنگ‌تر می‌شود

 

شرکت های بیمه تا کنون در مباحث دانش محور حساسیت لازم را نداشتند

خلاقیت مهمترین وجهه تمایز شرکت‌های استارت‌آپی است زیرا مدل‌های خلاقانه‌ای در کسب و کار ارائه کرده‌اند که متفاوت از مدل‌های قبلی است. این شرکت‌ها در صنعت بیمه حالا مرز ۱۰ استارتاپ را در این حوزه شکانده اند و در حوزه فروش آنلاین محصولات بیمه فعال هستند.نیاز استارتاپ‌های حوزه فروش بیمه آنلاین هم در این مدت مشخص شده و دغدفه‌هایی از این شرکت‌ها مطرح شده که شاید تا پیش از این مهم نبود!عمده نیازهای استارتاپ‌های این حوزه، دسترسی به سامانه سنهاب، مبتنی بر API ، دسترسی به سرویس‌های احراز هویت و اهلیت، حذف فیزیک بیمه‌نامه، ایجاد و دسترسی به سرویس‌های استعلام و صدور آنی بیمه‌نامه، دریافت مجوز ارائه خدمات بیمه و دریافت درگاهی مستقیم برای پرداخت حق بیمه اعلام شده است و مقرر است تا رسیدگی هایی در این بخش صورت گیرد.عدم وجود زیرساخت‌های فنی و قانونی مهمترین کلید واژه مشکلات این بخش است و  هنوز پاسخ‌های جدی برای این بخش وجود ندارد.

در خصوص روند فعالیت‌های این شرکت‌ها در ادامه گفت و گویی کوتاه با امیرحسین نام آور مدیرعامل شرکت بیمیلاین داشته‌ایم که آن را می‌خوانید:

 

*فن‌آوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران چه چالش‌هایی دارد و چه باید کرد تا این مشکلات احتمالی رفع شود؟

با توجه به سوق انسان ها به دنیای الکترونیک و گرایش آن ها به فناوری اطلاعات بیمه هم جز شرکت‌هایی‌ است که باید به این حوزه اضافه می‌شد ، در حال حاضر با وجود شرکت های آنلاین صنعت بیمه رو به پیشرفت است.

عدم اطمینان برای خرید های آنلاین  ، باید بستری امن برای مشتریان خرید آنلاین فراهم شود تا مردم به این سو ، هدایت شوند و  کمبود قوانین مرتبط با این حوزه جدید نیز یکی از مشکلات این صنعت است .

*درخصوص «مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر فن‌آوری‌های بیمه» وضعیت چگونه است ؟

این حوزه برای راحت خرید کردن بیمه طراحی و شروع شده است . شفافیت و گسترش اطلاعات مفهوم این فعالیت است  که خوشبختانه وضعیت ما در این بخش در حال پیشرفت است .

 

*در مدیریت و کاهش هزینه‌های بیمه‌گری و افزایش سودآوری صنعت بیمه نقش فن آوری را چگونه می‌دانید؟

فن آوری اطلاعات صرفه جویی در زمان را در بیمه افزایش داده  و می‌توان تا 10 درصد هزینه های سازمانی را کاهش داد .همچنین کاهش هزینه های عملیاتی مانند ، استفاده از کاغذ که بیش از 100 میلیارد تومان هزینه برای شرکت های بیمه در بر دارد میتواند یکی از دلایل کاهش هزینه ها باشد.

اما دیگر نقش فناوری اطلاعات در کاهش «کژمنشی بیمه‌گذار» و تشخیص تقلب است  که بسیار مفید خواهد بود. این موضوع باعث یکپارچه سازی تمامی دستگاه های غذا و دارو ، بهداشت بانک و بیمه است . هرچند که اقدامات جهانی با داخلی در این بخش قابل مقایسه نیست.بینش و نگرش در جهان بسیار متفاوت تر از دید کشور های جهان سوم در این حوزه است.

از اثار ملموس توجه به فن آوری می‌توان به کاهش خسارت ، افزایش ضریب نفوذ بیمه ، افزایش رفاه اجتماعی  خرید بیمه توسط تمام مردم و سود آوری بیشتر شرکت های بیمه و رشد جریان نقدینگی و اشتیاق سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در این حوزه اشاره داشت.

اما حوزه دیگر اثار این حوزه در بخش حفظ حریم خصوصی اطلاعاتی افراد (Data Privacy) در صنعت بیمه است . همان موضوعی که یکی از آرمان‌ها و وظایف این صنعت و فعالان حوزه است. در این مقوله نقش فناوری اطلاعات و بسترهایی که در این بخش وجود دارد بی بدیل است و  در راستای دولت الکترونیک، تمام کانال ها و فضاهای نشر اطلاعاتی کشور به دور از فساد محقق خواهد شد.

 

*نقش فن‌آوری اطلاعات در انسجام بازارهای مالی را تا چه حد موثر می‌دانید؟

نقش بسیار برجسته ای داشته و بدون آن این مهم دست نمی‌یافت .

 

*درباره مدیریت ریسک صنعت بیمه، فناوری اطلاعات چه کمکی می‌تواند داشته باشد؟

در جهت مدیریت ریسک مهم ترین نکته شفافیت است. و به دلیل عدم استفاده از خدمات دولت الکترونیک در این حوزه تا کنون رشد و پیشرفت چندانی در جهت ایجاد فضای شفاف در این حوزه نبودیم.

 

یکی از مهترین بحث‌ها در حوزه فناوری اطلاعات  کاربردی‌شدن این بخش در شرکت‌های فعال صنعت است. در این خصوص بسترهای مورد نیاز و چالش‌های راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت اطلاعات در شرکت‌های بیمه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از آنجا که شرکت های بیمه تاکنون در مباحث دانش محور حساسیت های لازم را نداشته اند و همچنان اقدامات متناسب انجام نیافته است شاید بتوان گفت از اهمیت این حوزه غافل بوده اند .فلذا در جهت تحقق هرچه بیشتر کاهش ریسک مبتنی بر فناوری اطلاعات ، در نگاه اول احتیاج به نیروی متخصص در این مبحث نقش اساسی داشته و بعد از آن نگاه مدیریتی لازم جهت پیشبرد اهداف از دیگر ملزومات رقم خوردن این اتفاق است.

 

*هر یک از مراحل زنجیره تولید و تامین صنعت بیمه ارزش افزوده‌ای دارند که می‌تواند با ابزارهای مختلف ارتقا یابد. در این حوزه ارزش افزوده قابل تحقق توسط فناوری اطلاعات را در چه بخش‌هایی بیشتر می‌دانید و برای بالا بردن آن چه راهکار و پیشنهادی دارید؟

شناخت بهتر و کاهش ریسک ، افزایش رفاه اجتماعی ایجاد نقش پررنگ تر صنعت بیمه در زندگی مردم .

نوآوری در محصولات و خدمات بیمه ایران را مشمول  چه الزامات و چالش‌‎هایی می‌دانید؟ نقش و ضرورت استفاده از مراکز نوآوری در صنعت بیمه را تا چه میزان در تعالی و رشد صنعت موثر می‌دانید؟ وضعیت در این بخش و دورنمایی احتمالی را چگونه تفسیر می‌کنید؟

از بزرگترین چالش ها عدم وجود رگولاتوری در جهت تحقق صنعت بیمه مبتنی بر دانش و تکنولوژی می‌توان نام برد. عدم اعتماد به جوانان پویا در این حوزه از سوی برخی از مدیران کم اعتقاد به دانش روز یکی دیگر از دلایل آن است.

 

*وضعیت  نظارت‌ها در صنعت بیمه از منظر شما چگونه است و آیا فکر می‌کنید فن‌آوری‌ اطلاعات در این بخش دستاوردی تازه می‌تواند داشته باشد؟

وضعیت نظارت بسیار خوب و عالی است . بله قطعا نقش پررنگ تری دارد.

 

*فرصت‌ها و چالش‎های بهره‌گیری از استارت ‎آپ‌های بیمه‌ای را تشریح فرموده و دیدگاهتان درباره  تحول در بازاریابی بیمه‌ای از این مسیر را بگویید؟ ایا در این مسیر توفیقاتی داشته‌ایم؟

با استفاده از ظرفیت بالای فضای آی تی و خدمات دانش بنیان استارت آپ ها از بزرگترین فرصت ها برای صنعت بیمه است. در این خصوص می‌توان به  افزایش ضریب نفوذ بیمه، آشنایی مردم با خدمات تمام شرکت های بیمه اشاره داشت.

همچنین معرفی شرکت‌های بیمه ای ناشناخته به مردم، افزایش سودآوری شرکت های بیمه که نتیجه فروش بیمه های خرد و سود آور توسط استارت آپ های بیمه از دیگر نتایج این بخش خواهد بود. از سوی دیگر، هزینه های بالای تبلیغات توسط شرکت های استارت آپی منتج به توفیقاتی از جمله ایجاد فضای کار برای فارغ التحصیلان و متخصصین، رشد پرتفوی شرکت های بیمه ای کوچک ، شناسایی نقاط ضعف شرکت های بزرگتر و ایجاد تمهیدات به منظور جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر برای آنان را به همراه داشته است .

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید