چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریکمبود اهتمام برای کار و اشتغال،مشکل فرهنگی است

کمبود اهتمام برای کار و اشتغال،مشکل فرهنگی است

کاتب گفت: اگر بر اعطای تسهیلات و نحوه استفاده از آن نظارت نشود می تواند منجر به آسیب های فراوانی شود.

غلامرضا کاتب، عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص اینکه آیا طرح های تسهیلات محور منجر به ایجاد اشتغال می شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در بحث اشتغال مربوط به مسائل فرهنگی جامعه می شود که اهتمام جدی برای کار و اشتغال نداریم.

وی افزود: از طرف دیگر بحث بروکراسی های اداری نیز مسیر کسب و کار و اشتغالزایی را با دشورای هایی مواجه کرده است.

کاتب در ادامه این بحث گفت: علی رغم اینکه قانون رفع موانع تولید را تصویب کردیم و در دولت و مجلس به دنبال رفع قوانین زائد فضای کسب و کار هستیم، اما نتوانسته ایم در راستای بهبود این فضا گام برداریم.

عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در واقع به دلیل بزرگ بودن دولت و عدم چابک سازی در این بخش ما نمی توانیم در بهبود فضای کسب و کار چندان موفق عمل کنیم.

کاتب با بیان اینکه فرهنگ کار، تعهد و بهره وری نیز از دیگر عواملی هستند که موجب عدم بهبود فضای کسب و کار می شوند، توضیح داد: اگر در سیستم اجرایی خودمان را متعهد بدانیم و به دنبال رفع نواقص و بالابردن بهره وری باشیم در این صورت می توان شاهد رونق و بهبود این فضا بود.

وی در خصوص اینکه پرداخت تسهیلات تا چه میزان می تواند به بهبود فضای کسب و کار موثر باشد، تصریح کرد: اگر اعطای تسهیلات در راستای کارآفرینی و نظارت بر ایجاد اشتغال باشد منجر به اشتغالزایی می شود، در غیر این صورت موثر نخواهد بود.

کاتب افزود: در سال ۹۶، از ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ای که در اختیار کمیته امداد و بهزیستی قرار دادیم ، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ را کمیته امداد در اختیار خانواده هایی که نیازمند توانمندسازی بودند قرار داد که این امر در اجرای مشاغل خانگی بسیار موفق بود.

عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در طرح های اشتغالزایی روستایی نیز ایده هایی که می تواند منجر به ایجاد شغل شود مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن تسهیلات در اختیار افراد قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: ما معتقد نیستیم که مشکل اشتغال تنها از طریق ارائه تسهیلات می تواند حل شود، زیرا اگر بر اعطای تسهیلات و نحوه استفاده از آن نظارت نشود می تواند منجر به آسیب های فراوانی شود که از جمله آنها می توان به ایجاد افراد بیکار بدهکار اشاره کرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید