جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیسهم پول نفت با دلار آزاد کمتر از 3 میلیون تومان

سهم پول نفت با دلار آزاد کمتر از 3 میلیون تومان

پیش بینی ها نشان می دهد درآمد حاصل از صدور نفت و میعانات گازی از ایران در سال ۱۳۹۷ به حدود ۵۳ میلیارد دلار بالغ می شود که در این میان سهم هر ایرانی از این درآمد ۶۶۲ دلار و ۵۰ سنت خواهد بود .

به گزارش رتبه‌آنلاین،‌ میزان سهم و درآمد هر فرد ایرانی از نفت و محاسبه آن سال‌هاست که یک دغدغه جدی در افکار عمومی ایران بوده چراکه لحاظ‌کردن یارانه تحت عنوان سهمی از درآمد نفت از سوی بخشی از جامعه ایران از یک سو و همچنین مانور برخی دیگر بر این مساله در قالب سهم هر ایرانی از محل افزایش قیمت فروش فرآورده‌های نفتی در داخل کشور سبب شده تا سهم‌خواهی در این حوزه به مساله‌ای جدی در ادبیات اقتصاد سیاسی ایران تبدیل شود.

بر پایه این گزارش طبق آخرین پیش‌بینی‌ها برای سال 97، روزانه حدود 2.130 میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی صادر خواهد شد ضمن آنکه حدود 400 هزار بشکه میعانات گازی نیز به صورت روزانه از میادین ایران به بازارهای جهانی تزریق می‌شود ؛‌اگر این سهم را در کنار سهم فروش صد هزار بشکه‌ای میعانات گازی به پتروشیمی‌ها قرار دهیم و با اغماض قیمت پیش‌بینی شده نفت یعنی همان 55‌دلار برای هر بشکه،‌ باز سهم هر ایرانی از درآمد نفتی به حدود 662 دلار خواهد رسید که با دلار روز «شنبه 23 دی‌ماه» 4415 تومان رقمی کمتر از 3 میلیون تومان برای هر ایرانی به دست می‌آید اما اگر با نرخ دلار با نرخ بودجه‌ای «3850 تومان» محاسبه شود نیز این رقم کمتر از 2.5 میلیون تومان می‌شود.

بر پایه این گزارش،‌ قیمت فروش هر بشکه نفت در سال آینده در حدود 55 دلار در نظر گرفته شده و قیمت میعانات گازی نیز به این ترتیب کمتر از 55 دلار خواهد بود اما برای سهولت قیاس قیمت مبنا برای میعانات گازی نیز 55 دلار در هر بشکه در نظر گرفته می شود.

در این حالت ایران روزانه 2 میلیون و 600 هزار بشکه نفت 55 دلاری را عرضه می‌کند و مجموعه درآمد ایران از محل فروش نفت باید در عدد 365 روز سال ضرب شود، رقم دقیق این درآمد 52 میلیارد و 200 میلیون دلار است که با توجه به احتمالات رقم بالادستی 53 میلیارد دلار محاسبه می شود.

این درآمد بدیهی است که باید به ریال تبدیل شود و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در بودجه ، رقم دلاری حاصل باید در 3850 تومان، یعنی نرخ معادل دلار در لایحه بودجه سال آینده ضرب شود.

در این صورت کل رقم ریالی حاصل از فروش نفت 203 هزار میلیارد تومان خواهد بود که با تقسیم بر جمعیت 80 میلیون نفری ایران ، سهم هر فرد ایرانی از این درآمد به 2 میلیون و 550 هزار و 625 تومان می شود. حتی اگر قیمت دلار 4200 تومان، یعنی نرخ متوسط دلار در بازار آزاد برای این محاسبه لحاظ شود، باز این درآمد به حدود 2 میلیون 782 هزار و 500 تومان می رسد که با رقم 231 هزار و 875 تومان برابری می کند.

این پیش بینی برای سال آینده است و در سال جاری رقم تقریبا و تحقیقا از این میزان کمتر خواهد بود. به این ترتیب سهم هر ایرانی از پول نفت در سال اینده برابر با 212 هزار و 552 تومان تا 231 هزار و 875 تومان خواهد بود.

پول نفت کجا می رود

طبق قانون در شرایط کنونی درآمد حاصل از نفت در سه حوزه هزینه می‌شود؛ نخست شرکت ملی نفت سهمی از این درآمد را بابت هزینه‌های استخراج نفت و اداره امور پروژه‌های نفتی به خود اختصاص می‌دهد و در عین حال  صندوق توسعه ملی برای پروژه های توسعه‌ای سهمی از این درآمد را ذخیره کرده و بخش سوم نیز سهمی است که برای هزینه‌کرد در قالب بودجه در نظر گرفته می‌شود.

سهم شرکت ملی نفت از درآمدهای حاصل شده برابر 14.5 درصد و سهم صندوق توسعه ملی برابر با 32 درصد است که اولی طبق محاسبات مذکور حدود 5/29 هزار میلیارد تومان و دومی حدود 5/62 هزار میلیارد تومان است و بر این اساس 111 هزار میلیارد تومان نیز برای هزینه‌کرد در قالب بودجه کل کشور باقی می‌ماند.

باید توجه داشت که دولت در تبصره‌های ماده واحده بودجه درخواست کرده که حدود 21 هزار میلیارد تومان از سهم صندوق توسعه را برای بودجه مصرف کند. به این ترتیب کل رقم نفت در بودجه دولت حدود 132 هزار میلیارد تومان است. بر این اساس به منظور ساده سازی محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس اعداد تقریبی را در نظر گرفته است .

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید