شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیایران؛رتبه 93 درآمدزایی گردشگری جهان

ایران؛رتبه 93 درآمدزایی گردشگری جهان

معاون رئیس جمهوری گفت:‌ صنایع دستی جایگاه سی و یکم را در بین حوزه‌های صادراتی دارد البته رشد صادرات صنایع دستی و گردشگری در دولت یازدهم قابل توجه بوده و  این رقم به 240 میلیون دلار رسیده است .

 به گزارش رتبه آنلاین، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری درخصوص جایگاه ایران در صنعت گردشگری جهانی گفت: از مجموع 134 کشور، ایران از لحاظ درآمدزایی رتبه 93 را داراست که با توجه به رقبای منطقه‌ای اصلا جایگاه مناسبی را نداریم و باید برای توسعه بخش‌های گردشگری، دولت و فعالان بخش خصوصی به صورت جدی به این حوزه ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری بین بسیاری از کشورها، حائز رتبه سوم درآمدزایی بوده اما در برخی از کشور این رتبه به نخستین منبع درآمدزایی تبدیل شده حال باید ایران نیز با تمرکز بر روی این مبحث، به سمت ایجاد ارزش افزوده از گردشگری و صنایع دستی خود حرکت کند.

مونسان همچنین به نقش صنایع‌دستی و گردشگری در کشور اشاره داشت و تاکید کرد:‌ صادرات غیر نفتی نقش کلیدی در توسعه صادرات داشته و صنایع دستی و گردشگری می‌تواند جدا از منابع و ذخایر معدنی و زیرزمینی به سمت اشتغال‌زایی و درآمدزایی حرکت کند.

وی ادامه داد: از بین 370 رشته صنایع دستی که تا کنون به ثبت رسیده، 4 هزار نفر سامان‌دهی شده و امروز نیز نزدیک به دو برابر این آمار باید ساماندهی شود.

مونسان تاکید کرد: مهم‌ترین چالش این صنعت هزینه تمام شده بالای آن است که موجب ضعف شدید این بازارها شده و فقدان بازاریابی، تبلیغات و برندسازی نیز امروز چالش بزرگ صنایع دستی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع دستی ایران یکی از بخش‌های فراموش شده در حوزه‌های صادراتی بوده که در امور صادراتی باید به آن توجه شود تا صنایع دستی و گردشگری به جایگاه واقعی خود برسد.

معاون رئیس جمهور در بررسی حوزه صنایع دستی مابین ایران و چین، افزود: چینی‌ها تولید را در مقیاس بزرگی انجام می‌دهند که بدین واسطه با افزایش تیراژ تولید، قیمت تمام شده را کنترل می‌کنند و ایران نیز باید بخاطر تنوع محصولات صنایع دستی خود با افزایش حجم تولید ضمن اشتغال‌زایی، قیمت‌های تمام شده را هم زیر ذره‌بین ببرد و از سوی دیگر تفاوت عمده محصولات تولیدی بین دو کشور، بخاطر اهمیت به ذائقه مشتری بوده که توسط چینی‌ها بدرستی انجام می‌گیرد اما تولیدکنندگان ایرانی چندان اولویتی را به ذائقه مشتریان داخلی هم نمی‌دهند.

مونسان درخصوص هدف‌گذاری آتی صادرات صنایع‌دستی کشور، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در دولت دوازدهم پیگیری خواهد شد، بازاریابی صنایع دستی بیش از پیش تقویت می‌شود تا صادرات صنایع دستی به حجم دو میلیارد دلار برسد زیرا سرمایه‌گذاری اندک برای ایجاد شغل پایدار در این رشته، جزو مزایای اصلی این حوزه به شمار می‌آید.

وی همچنین با اشاره به بخش درامدزایی ایران در حوزه گردشگری نیز گفت: در سال 2016، ارزش صادرات ایران در حوزه درآمدهای گردشگری به 1.7 میلیارد دلار رسید که طبیعتا درآمد قابل توجهی برای پتانسیل‌های اقتصادی ایران نیست.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید