پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌ها۶گام برای زندگی سالم

۶گام برای زندگی سالم

حتما این جمله را شنیده‌اید: «مرگ از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است»؛ آدم‌ها این جمله را قبول دارند ولی باور کنید آن را برای خودشان پیش‌بینی نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که معمولا زندگی سالم و راه و روش زندگی سالم را در پیش نگیرند.
فقط کافی است به آمارها و خبرهای مختلفی که ازمنابع رسمی درباره رشد سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی و انواع بیماری‌های دیگر منتشر می‌شود، نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که باید و باید و باید راه و روش زندگی سالم را در پیش بگیرید. ما به شما نکاتی را پیشنهاد می‌کنیم که با رعایت آنها در مسیر زندگی سالم قدم برخواهید داشت:

ورزش و تحرک

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، همه درباره فواید ورزش کردن بارها و بارها شنیده‌ایم ولی معمولا به بهانه‌های مختلف از این کار فرار می‌کنیم؛ مشکل بزرگ فرهنگی ما این است که به ورزش کردن عادت نکرده‌ایم درحالی‌که در بسیاری از کشورهای دیگر از کودکی فرزندانشان را به ورزش کردن، عادت می‌دهند. عدم‌تحرک، نشستن ساعت‌ها پشت میز یا دوندگی‌های غیراصولی در زمان کار، بدن ما را در مقابل انواع بیماری‌ها،  از بیماری‌های قلبی و عروقی گرفته تا کمر درد و… مستعد می‌کند؛ پس روزی 10دقیقه نرمش کردن، هفته‌ای یک‌بار پیاده‌روی 30دقیقه‌ای یا یک جلسه شنا کردن را در برنامه زندگی‌تان جا دهید. فراموش نکنید در زمان کار و پشت میز نشستن هر یک ساعت چند دقیقه بلند شوید، راه بروید و چند حرکت کششی ساده انجام دهید.

سبزیجات و میوه‌ها

برای شادابی بدن و داشتن انرژی بیشتر و زندگی بهتر به مصرف زیاد سبزیجات و میوه‌ها روی بیاورید و از حجم غذایتان کم کنید و خوردن انواع سالادهای میوه و سالادهای فصل و… را در برنامه تغذیه‌تان بگنجانید؛ البته پیشنهاد می‌کنیم برای طعم‌دار کردن سالادتان از سس‌های مایونز و فرانسه و… که خودشان چرب هستند استفاده نکنید و انواع مواد طبیعی مانند روغن زیتون، آبلیمو، آب غوره و… را نسبت به سلیقه جایگزین سس کنید. سبزیجات و میوه‌ها دارای فیبربسیار و ویتامین هستند پس باید سهم خوبی در سبد زندگی سالم داشته باشند.

نوشیدنی‌های سالم به جای گازدار

نوشیدنی‌های گازدار را فراموش کنید و اگر به مصرف آنها عادت دارید کم‌کم حذفشان کنید؛ انواع نوشابه‌ها به‌دلیل داشتن مواد قندی بسیار زیاد مضر هستند و مصرف طولانی آنها به پوکی استخوان و انواع بیماری‌ها منجر می‌شود. بهتر است تلاش کنید تا دوغ و نوشیدنی‌های طبیعی سالم مانند انواع آب‌میوه‌های طبیعی را جایگزین نوشیدنی‌ها گازدار به‌خصوص نوشابه‌ها کنید. همچنین نکته بسیار مهم دیگر نوشیدن آب به میزان کافی است، روزانه حتما باید حداقل یک لیتر آب مصرف کنید و اگر به این کار عادت ندارید باید خودتان را عادت دهید. آب مهم‌ترین ماده برای سم‌زدایی بدن است.

بشقاب‌تان را کوچک کنید

یکی از عادت‌های بد غذایی ما ایرانی‌ها خوردن غذای پرحجم و سنگین است، معمولا ما در ظرف‌های بزرگ هر روز حجم زیادی از برنج را مصرف می‌کنیم و به خوردن غذاهای متنوع که دارای انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، لبنیات، غلات و… باشد عادت نداریم؛ بهتر است برای تغییر این روش زندگی از کوچک کردن بشقاب غذایی‌تان شروع کنید و در کنار آن غذاهای چرب و سرخ کردنی زیاد را کنار بگذارید. همچنین لبنیات کم‌چرب مصرف کنید.

وعده صبحانه را جدی بگیرید

«صبحانه را خودت بخور، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت» جمله عامیانه‌ای که نشان می‌دهد وعده‌های غذایی چه تأثیری در زندگی سالم خواهند داشت؛ پیشنهاد ما به شما این است که 2وعده غذایی صبحانه و ناهار را جدی بگیرید؛ به‌خصوص خوردن صبحانه کامل که همراه با عسل طبیعی باشد. علاوه بر صبحانه پیشنهاد می‌کنیم که ناهار و شام سبک را هم فراموش نکنید، به جای اینکه به‌دلیل کاهش وزن و گرفتن رژیم غذایی وعده‌های غذایی را حذف کنید (ناهار را حذف کنید یا شام را) بهتر است آنها را سبک کنید.

شهرهای شلوغ و آلوده را ترک کنید

آخرین پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌توانید شهرهای بزرگ و شلوغ که دارای آلودگی‌های شدید هستند مانند تهران را ترک کنید و به مناطق و شهرهای دیگر بروید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید