پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روز۴۰ درصد ظرفیت بالقوه صنعت کفش فعال است

۴۰ درصد ظرفیت بالقوه صنعت کفش فعال است


عضو هیأت‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران ضمن برشمردن برخی چالش‌های اساسی در صنعت کفش، اظهار کرد: اگر تمام واحدهای تولیدی با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار شوند، این صنعت قادر به افزایش ۴۰ درصدی نیروی انسانی خود خواهد بود.

به گزارش رتبه آنلاین، علی لشکری در گفت‌وگو با ایسنا، از کاهش میزان تولید و اشتغال واحدهای تولیدی صنعت کفش خبر داد و گفت: میزان تولید و اشتغال در صنعت کفش در مقایسه با سال گذشته به ترتیب حدود ۵۰ و ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه تولید کفش، تصریح کرد: این در حالی است که قیمت فروش محصولات تولید شده نسبت به اوایل سال متوسط ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا، تداوم وجود قوانین دست و پاگیر، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، مشکلات ناشی از ضوابط ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک و ضرورت برگشت ارز حاصل از صادرت را از جمله مشکلات و چالش‌های صنعت کفش عنوان کرد.

به گفته وی ۲۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه تولید کفش وارداتی است، اما با توجه به اینکه تنوع تولید انواع پاپوش زیاد است، مقدار دقیق آن مشخص نیست.

عضو هیأت‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران همچنین عرضه ناکافی و قطره‌چکانی مواد اولیه در بورس کالا از سوی پتروشیمی‌ها را یکی دیگر از مشکلات این صنعت عنوان و اظهار کرد: برای حل این مشکل در حال حاضر بسته حمایت از رقابت پذیری صنایع پایین‌دستی از سوی اتاق بازرگانی ارائه شده و در دستور کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است.

وی افزود: عمده‌ترین مسئله مطرح شده در بسته حمایت از رقابت‌پذیری صنایع پایین‌دستی جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از صنایع پایین دستی است تا محصولاتی با ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتر صادر شود.

لشکری همچنین خاطرنشان کرد که اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده و عدم ارائه فاکتورهای رسمی از سوی فروشندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان شناسنامه‌دار را دچار مشکل کرده است.

عضو هیأت‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه در حال حاضر واحدهای تولیدی صنعت کفش با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت بالقوه خود کار می‌کنند تصریح کرد: مشکلات سنتی این صنعت همچون افزایش هزینه‌های سربار غیرمستقیم ناشی از فشارهایی که از طریق ادارات مالیاتی، بیمه تأمین اجتماعی و بهداشت به واحدهای تولیدی وارد می‌شود باعث شده اکثر واحدهای تولیدی در استان‌هایی همچون تهران، تبریز، مشهد و قم با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کنند.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان رتبه چهارم صنعت کفش از نظر اشتغال در میان ۷۱ رسته کاری، اظهار کرد: پتانسیل اشتغال‌زایی، توان ارزآوری، ظرفیت رو به رشد بازار مصرف داخلی و کم بودن میزان سرمایه‌گذاری نسبت به سایر صنایع برای اشتغال هر نفر، از ویژگی‌های مثبت صنعت کفش است.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید