جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلی۳۰ نکته درباره شرکت تجهیزات رایانه‌ای برتر دنیا

۳۰ نکته درباره شرکت تجهیزات رایانه‌ای برتر دنیا

کامروا ابراهیمی| شرکت اینتل (Intel) شرکت تجهیزات رایانه‌ای آمریکایی است، که در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه و تلفن همراه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپ‌ست، بلوتوث و حافظه‌های فلش، همچنین انواع ریزپردازنده‌ها، نیمه‌رساناها، مدارهای مجتمع، واحدهای پردازش گرافیکی و سامانه‌های نهفته فعالیت دارد.
به گزارش رتبه آنلاین، تاریخ این شرکت پر از چیزهای جالبی است که بعضی از آن‌ها در میان همه‌ طرفداران آن مطرح شده‌اند و همه جا نقل می‌شوند. در اینجا فهرستی از جالبترین حقایق درباره اینتل را به شما ارائه می‌کنیم که ممکن است از آن بی‌خبر بوده باشید.

۱. نام، نام این شرکت!

این شرکت که در ۱۹۶۸ تاسیس شد، در ابتدا «ان ام الکترونیک» نامیده می‌شد.

۲. نام دوم

بعدا شرکت تصمیم گرفت نام «مور نویس» را اتخاذ کند که آمیزه‌ نام‌های کاربری موسسان این شرکت یعنی گوردون ای. مور و رابرت ان. نویس بود. اما وقتی همکارانشان به آن‌ها گفتند که این نام شبیه «مور نویز» [سر و صدای بیشتر. م.] تلفظ می‌شود، موسسان بی‌خیال این موضوع شدند.

۳. «اینتل»‌

سپس، شرکت اولین سیلاب‌های عبارت «Integrated Electronics» را برگزید. این نقطه لحظه‌ی تولد و پیدایش «Intel» بود!

۴. لینک هتل

اما، یک هتل زنجیره‌ای هم همین نام برند را داشت، در نتیجه شرکت مجبور شد برای استفاده از این نام ۱۵.۰۰۰ دلار بپردازد.

۵. قانون مور

آیا همه چیز را درباره‌ی قانون مور می‌دانید؟ مور می‌دانست. او می‌گفت که بعد از یکی دو سال عملکرد نیمه‌رساناها دوبرابر می‌شود. اما این مور چه کسی بود؟ او یکی از پایه‌گذاران شرکت اینتل، گوردون مور، بود. او کسی بود که آن ایده را همه گیر کرد.

۶. رهبر و مربی

یکی از موسسان‌اینتل، باب نویس، زمانی که استیو جابز جوان بود سمت مربیگری او را بر عهده داشت. جابز در طول سخنرانی آغازینش در استنفورد به کمک‌های نویس به خود اذعان کرد.

۷. نویسنده و مربی

مدیرعامل سابق اینتل، اندی گروو، مربی دیگر جابز بود. او تعدادی از پرفروش‌ترین‌ کتاب‌ها را نوشته است که به پیشنیاز مطالعاتی در دانشکده‌های کسب و کار تبدیل شدند. دو مورد از این کتاب‌ها «فقط پارانوئیدها جان به در می‌برند» و «مدیریت با خروجی بالا» بودند.

۸. ساعت‌های دیجیتالی

در ۱۹۷۲ بود که این شرکت ایده‌ی خرید ساعت‌سازی دیجیتال، میکروما (Microma)، به سرش زد. در همان دوران، ساعت‌های دیجیتالی را بسیار پیشرفته و مد روز به حساب می‌آوردند. بسیاری از اقلام مشتریان به قیمت صدها دلار به فروش می‌رسیدند. با وجود این، با افت رقابت جهانی، قیمت ساعت‌های دیجیتالی فوق‌العاده کاهش پیدا کرد. از این رو، این نقطه لحظه‌ی وداع اینتل با بازار جواهرآلات مشتریان بود.

۹. خوراک زنده

ویدیوی زنده‌ شماره‌ یک جهان از فضا به زمین در ۱۹۹۵ تماما به لطف چیپست‌های شرکت اینتل میسر شد. برای فضانوردانی که سوار بر عرصه‌ شاتل فضایی Endeavour شدند، جالب بود که به همراه عکس‌ها، تصاویر، و یادداشت‌ها یک خوراک (ویدیویی)‌ زنده و مستقیم هم بفرستند. این تصاویر سریعا به مرکز فضایی جانسون، در هاستون می‌رسید.

۱۰. طنین زنگ (صدای جرنگ جرنگ)…

نام‌آهنگ مختص به شرکت اینتل را که به صورت رسمی «اینتل بانگ» نامیده می‌شود به یاد می‌آورید؟ این طنین معروف را آهنگساز اتریشی، والتر ورژووا، در ۱۹۹۴ ساخت.

۱۱. … تمام مسیر

این جرنگ جرنگ طنین‌انداز بود که زنگ بازاریابی آن را به صدا درآورد، تا حدی که مردم برآورد می‌کردند این صدا در هر پنج دقیقه یک بار جایی در سرتاسر جهان شنیده می‌شود.

۱۲. اوه، چه جالب!

چنین تخمین زده می‌شود که «اینتل بانگ» تا کنون بیش از ۱ میلیارد بار پخش شده باشد.

۱۳. اینتل اینساید (Intel Inside)

این کمپین برند در ۱۹۹۱ آغاز شد، و به شرکت کمک کرد در دوردست‌ترین نقاط جهان نیز به محبوبیت برسد. در بازار تولیدکنندگان نیمه رسانا اینتل، رقیب اصلی خود سامسونگ الکترونیک را با اختلافی زیاد شکست داده است و شماره‌ یک است.

مطلب مرتبط: ۳۰ حقیقت درباره‌ اچ اند ام (H&M) که نمی‌دانستید

۱۴. فرهنگ کار در کابین‌های مکعبی شکل

اینتل در شرکت خود فضای کاری تعبیه کرده است که مطابق آن هر یک از کارکنان در اتاقک‌های مکعبی شکل و در یک فضای باز گسترده قرار می‌گیرند و چنین فضایی سطح تعامل و ارتباط را در بین کارکنان بالا می‌برد. و این شیوه چندان مورد پسند مالکان شرکت نبود چون باعث شد اینتل در سال ۲۰۰۷ مجبور شد ۱۰ میلیون دلار صرف تغییر این رویه کند.

۱۵. امور مالی

اینتل شرکت شماره‌ یک تولیدات نیمه‌رسانا در جهان بود که در سال اول فعالیتش درآمدی بالغ بر ۲.۶۷۲ دلار به دست آورد. در ۱۹۷۱، با کسب ۶.۸ میلیون دلار، شروع به فروش سهام هر یک به ارزش ۲۳.۵۰ دلار کرد. ثروت این شرکت در سال ۲۰۱۳ برابر با ۵۴ میلیون دلار بود.

۱۶. ارزش برند

برند همه چیز است! موسسه‌ اینتربرند سال گذشته اینتل را در رده‌ی ۱۴ام برندهای ارزشمند جهان قرار داد. ارزش برند برآوردی آن ۳۶.۹ میلیارد دلار بود. طبق این رده‌بندی اینتل بین شرکت‌هایی مانند دیزنی (۱۳ ام) و حتی فیسبوک (۱۵ ام) قرار داشت که همچنین مجبور است با مشتریان رو در رو شود.

۱۷. اکتساب‌ها و مالکیت‌ها

اینتل‌ یک شرکت «اکتساب کننده» بوده است. سال ها، تعدادی از شرکت‌های کوچک را از آن خود کرده است و از سال ۱۹۹۱ اینتل کپیتال بیش از ۹ میلیارد دلار در هزار شرکت سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین اینتل برای نفوذ بر بازار ساعت دیجیتالی در ۱۹۷۲ میکروما را از آن خود کرد. و اخیرا آن‌ها مکافی (McAfee) را تحصیل کرده‌اند.

۱۸. سیستم‌های امنیتی

بسیاری از شرکت‌های سیستم‌های امنیتی خودرو و خدمات حفاظت از محتوای دیجیتال نیز جزو اکتسابات اخیر آن‌ها بوده‌اند.

۱۹. موفقیت بزرگ

اولین موفقیت عمده‌ شرکت اینتل در ۱۹۷۱ بود، با ۴۰۰۴ ریز پردازنده. این شامل ۲۳۰۰ ترانزیستور و یک سی‌پی‌یو ۴ بیتی می‌شد.

۲۰. شراکت با آی‌بی‌ام

یک دهه بعد، سی‌پی‌یو ۸۰۸۸ دارای ۲۹۰۰۰ ترانزیستور بود. از این در کامپیوترهای آی‌بی‌ام استفاده می‌شد، که برای اولین بار با یک فروشنده‌ خارج از شرکت در ارتباط بود. این اتحاد دنیای کامپیوتر را برای همیشه منقلب کرد.

۲۱. سهم اینتل

اینتل در بازارهای اصلی‌اش یک غول به شمار می‌رود. این شرکت بیش از ۹۰٪ سهام PC  و همینطور ریزپردازنده‌های سرور را در اختیار دارد.

۲۲. مزیت تحقیق و توسعه اینتل

اینتل در حوزه‌ تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند حوزه‌ای که رقبایش سعی می‌کنند آن را از سیطره‌ اینتل خارج کنند اما نمی‌توانند. به همین خاطر بود که برای سال مالی ۲۰۱۶ اینتل ۱۲.۷ میلیارد دلار فقط صرف تحقیق و توسعه کرد. این مبلغ بسیار بالاتر از مبلغ ۴.۲ میلیارد دلاری تحقیق و توسعه‌ شرکت AMD بود. این مسئله امتیاز بسیار مهمی برای اینتل در این زمینه به حساب می‌آمد.

۲۳. کم کردن ریز تراشه ها

قانون مور اینتل و همین‌طور سایر تولید کننده‌های نیمه رساناها را گرفتار کرده است، چرا که باید مدام از تعداد ترانزیستورهایی که می‌تواند در چیپست‌ها (ریز تراشه‌ها) جای بدهد کم کند.

۲۴. ترانزیستورهای بیشتر

در حالی که در اینتل ۸۰۸۰ تعداد ۶.۰۰۰ ترانزیستور وجود داشت، امروزه در ریزپردازنده‌هایPC   ۲.۶ میلیارد ترانزیستور وجود دارد.

۲۵. کار محبوب و عامه پسند

این شرکت مسئول ساخت بعضی از محبوب‌ترین سی‌پی‌یو ها و PC ها و کنسول‌های بازی معروف بوده است.

۲۶. ریزپردازنده‌

در سال ۱۹۷۴ بود که اینتل ریزپردازنده‌های ۸۰۸۰ را درست کرد. این اولین ریزپردازنده‌ ۸ بیتی واقعی همه منظوره بود. این دستاورد همچنان جزو بزرگترین دستاوردهای تاریخ شرکت اینتل قرار دارد.

۲۷. سازگاری با PC ها

سری‌های x86  ریزپردازنده‌ها برای سازگاری با تعدادی از کامپیوترهای شخصی تنظیم شده بودند.

۲۸. اینتل بین کهکشانی

دانشمندان از بزرگترین طرفداران اینتل هستند. در سال ۱۹۸۷، محققان رصدخانه CERGA نام یک سیارک کمربند اصلی Caussols  را از روی اسم شرکت ریزریز تراشه‌ساز «اینتل ۸۰۸۰» نامگذاری کردند. این لقبی است که از ریزریز تراشه‌ اینتل ۸۰۸۰ برگرفته شده است که انقلابی در محاسبات شخصی به راه انداخته بود.

۲۹. اتاق تمیز

شرکت در اتاق تمیز اینتل که به خاطر پاکیزه‌تر بودن حتی از یک بیمارستان معروف است، ریزریز تراشه‌ها را می‌سازد. کارکنان باید لباس‌های مخصوصی بر تن کنند تا بتوانند در این محیط به کار بپردازند. در اینجا، محیط کاملا تمیز است، بدون هیچ ذره‌ای گرد و خاک که اندازه‌ی آن بیشتر از ۰.۵ میکرون باشد.

۳۰. موزه اینتل

شرکت فعلی‌اینتل موزه‌ای را در خود جای داده است که موزه‌ی تاریخ شرکت است و دارای مصنوعات مختلف و همین‌طور چیزهای محشر جالب درباره‌ی شرکت است. این حیرت‌انگیز است که یک شرکت که فقط تا به امروز ۴۰ سال از عمر آن می‌گذرد تاریخ و موزه‌ای دارد که برای گرامی‌داشت و حفظ پیدایش و رشد آن شکل گرفته است! این موزه هر سال توسط بیش از ۸۰.۰۰۰ نفر مورد بازدید قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید