جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهری۲۵ کشور رتبه‌دار دنیا درمیانگین آی‌کیو

۲۵ کشور رتبه‌دار دنیا درمیانگین آی‌کیو

 امیررضا مصطفایی| آیا تا به حال این سوال به ذهن‌تان رسیده است که مردم کشورتان از لحاظ ضریب هوشی (آی کیو) در مقایسه با مردم سایر نقاط جهان در چه رتبه‌ای قرار دارند؟ این سوال به فکر بسیاری از آدم‌ها خطور کرده است، و سال‌ها است بررسی‌های بسیاری در این زمینه به‌عمل آمده است. یکی از تازه‌ترین و جامع‌ترین پژوهش‌ها در زمینه‌ی ضریب هوشی (IQ) توسط موسسه‌ آماری پژوهش‌های مغزی به‌عمل آمده است.
به گزارش رتبه آنلاین از بازده، این موسسه‌ یک نهاد آموزشی بین‌المللی است که در آن، جهت جمع‌آوری آمار، در مورد حوزه‌های مورد علاقه‌ی عمومی تحقیق و تحلیل می‌کنند. اگر شما هم مایل هستید بدانید‌ باهوش‌ترین آدم‌های جهان در چه کشورهایی زندگی می‌کنند، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله، فهرستی از ۲۵ کشور با بالاترین ضریب هوشی (آی کیو) در جهان را به شما نشان می‌دهیم. این رتبه بندی بر اساس میانگین ضریب هوشی کشورها انجام دشده است.
نکته: رتبه‌بندی‌ها در مورد میانگین ضریب هوشی (IQ) مردم کشورها همیشه بحث برانگیز بوده است و باید در تفسیر آن با احتیاط عمل کرد. جایگاه بیش‌تر کشورهایی که در این رتبه‌بندی قرار دارند، با چندین کشور دیگر مشترک است؛ یعنی در هر رتبه، کشورهایی با مردمی با ضریب هوشی (آی کیو) مشابه قرار دارند – ولی این کشورها را بر اساس ترتیب حروف الفبا از یکدیگر جدا کرده‌ایم تا به یک فهرست ۲۵ تایی برسیم. لازم به ذکر است، فهرست پیش رو بر به مثابه‌ی رتبه‌بندی میانگین ضریب هوشی (آی کیو) نژادهای مختلف نیست.

مطلب مرتبط: ۹ نوع هوش و ۲۰ ویژگی آدم‌های خیلی باهوش

۲۵. کانادا (میانگین ضریب هوشی: ۹۷)

کانادا در بسیاری از معیارهای بین‌المللی نظیر آزادی‌های مدنی، کیفیت زندگی، تحصیل و غیره در رتبه‌های بالایی قرار دارد؛ از این رو، مشاهده‌ی نام این کشور در فهرست کشورهایی با بالاترین میانگین ضریب هوشی (IQ) جای تعجب ندارد. کانادا با میانگین ضریب هوشی (آی کیو) ملی ۹۷، جایگاه بیست و پنجم کشورهایی با بالاترین میانگین‌ آی کیو (IQ) را به طور مشترک با کشورهای جمهوری چک و فنلاند – که این دو نیز امتیاز مشابه‌ای به‌دست آورده‌اند – به خود اختصاص داده است.

۲۴. ایالات متحده (میانگین ضریب هوشی: ۹۸)

شاید وقتی صحبت از معیار میانگین باهوشی در دنیا به میان می‌آید، نام ایالات متحده به فکر همگان خطور نکند، ولی حقیقت این است که نتایج رتبه‌بندی که توسط موسسه‌ی آماری پژوهش‌های مغزی به‌عمل آمده است، نشان می‌دهد امریکایی‌ها واقعا جزء باهوش‌ترین ملت‌های دنیا هستند، زیرا میانگین ضریب هوشی (IQ) آنها معادل ۹۸ است.

۲۳. نروژ (میانگین ضریب هوشی: ۹۸)

نخستین کشور اسکاندیناوی این فهرست، نروژ است که به خاطر کیفیت بالای زندگی، دارا بودن یکی از بالاترین درآمدها، و هم‌چنین چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌اش در جهان مشهور است. بنابراین بدیهی است که مردم این کشور نیز باید بسیار باهوشباشند؛ زیرا میانگین ضریب هوشی (آی کیو) آنها نیز معادل ۹۸ است.

۲۲. مغولستان (میانگین ضریب هوشی: ۹۸)

مغولستان، این کشورِ واقع در شرق آسیا و محصور در خشکی، با این‌که مانند سایر کشورهای موجود در این فهرست توسعه نیافته است، ولی با تعجب باید گفت، طبق بررسی‌ها در زمینه‌ی ضریب هوشی (آی کیو) این کشور دارای مردمی باهوش است. با این‌که هنوز دامداری و کشاورزی مهم‌ترین بخش از اقتصاد مغولستان را تشکیل می‌دهند، ضریب هوشی (IQ) مردم این کشور با کشورهای نروژ، ایالات متحده، فرانسه، دانمارک، و استرالیا برابر است.

۲۱. فرانسه (میانگین ضریب هوشی: ۹۸)

فرانسه، محبوب‌ترین کشور از نگاه گردشگران، از لحاظ بسیاری از رتبه‌بندی‌های بین‌المللی نظیر تحصیلات، مراقبت‌های بهداشتی، امید به زندگی، توسعه‌ی انسانی و غیره در رتبه‌های بالایی قرار دارد؛ این کشور، هم‌چنین، در مطالعات ضریب هوشی (آی کیو) نتایج بسیار خوبی نیز کسب کرده است.

۲۰. دانمارک (میانگین ضریب هوشی: ۹۸)

دانمارکی‌ها دارای استاندارد بالایی از زندگی، آمار فساد پایین، احساس خوشبختی زیاد، و هم‌چنین هوش بسیار بالایی هستند. شاید آموزش رایگان و با کیفیت عالی، یکی از دلایل کسب این رتبه و دارا بودن میانگین ضریب هوشی (آی کیو) ۹۸ باشد.

۱۹. استرالیا (میانگین ضریب هوشی: ۹۸)

استرالیا، کشوری که از لحاظ شاخص توسعه‌ی انسانی در رتبه‌ی دوم دنیا قرار دارد، از جمله کشورهایی است که دارای مردمی با میانگین ضریب هوشی (آی کیو) ۹۸ هستند. مردم استرالیا، هم‌چنین، از داشتن نظام آموزشی عالی و نرخ سواد بسیار بالا– که طبق تخمین‌ها در ۲۰۰۳، ۹۹ درصد بود – به خود می‌بالند.

۱۸. اسپانیا (میانگین ضریب هوشی: ۹۹)

اسپانیا، بزرگ‌ترین کشور در جنوب اروپا، در سال‌های اخیر در برخی حوزه‌های اجتماعی اقتصادی (نظیر نرخ بیکاری) بسیار درخشان ظاهر نشده است. با وجود این، آن‌چه مردم این کشور می‌توانند هنوز به آن افتخار کنند، هوش بالای‌شان است. میانگین ضریب هوشی (IQ) مردم اسپانیا ۹۹ است.

۱۷. لهستان (میانگین ضریب هوشی: ۹۹)

شاید برای برخی‌ها، مشاهده‌ی نام لهستان در رتبه‌های بالای ضریب هوشی (آی کیو) تعجب‌آور باشد، ولی اگر نگاهی به تعداد دانشمندان، نویسندگان، فلاسفه، هنرمندان، و سایر شخصیت‌های متمایز و برجسته‌ی این کشور بیندازیم، صحت نتایج به‌دست آمده توسط مردم لهستان در این مطالعه در زمینه‌ی بالاترین ضریب هوشی (IQ) در جهان برای‌مان ثابت خواهد شد.

۱۶. مجارستان (میانگین ضریب هوشی: ۹۹)

مجارستان، یکی از کوچک‌ترین کشورهای این فهرست، موطن کم‌تر از۱۰ میلیون آدم است؛ ولی وسعت کوچک این کشور را، سهم قابل توجه مردم این کشور در کمک به هنر، موسیقی، ادبیات، ورزش، علم، و فناوری جهان جبران کرده است. مردم مجارستان ملت بسیار باهوشی هستند، و پژوهش‌های موسسه‌ی آماری پژوهش‌های مغزی در زمینه‌ی ضریب هوشی (IQ) این ادعا را ثابت کرده است.

۱۵. بریتانیا (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۰)

نخستین کشوری که مردم‌اش در میانگین ضریب هوشی (آی کیو) حائز امتیاز ۱۰۰ شدند، بریتانیا است. این کشور که در غرب اروپا واقع است، با تاثیر قابل توجه‌اش در اقتصاد، فرهنگ، نیروی نظامی، علم، و سیاست بین‌الملل، هم‌چنان به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ در جهان خودنمایی می‌کند. بریتانیا، هم‌چنین، دارای دانشگاه‌های معتبر بسیار و حائز یکی از بالاترین درصدها از لحاظ درجه‌ی دانشگاهی یا تحصیلی شهروندان در جهان است.

۱۴. نیوزلند (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۰)

از چشم‌اندازهای تماشایی و حیوانات منحصر به فرد گرفته، تا تیم ملی قدرتمند راگبی (مشهور به سیاه‌پوشان یا All Blacks) ورقص هاکا، چیزهای بسیاری وجود دارند که نیوزلند به خاطرشان در دنیا دارای شهرت است، ولی شاید خیلی‌ها نمی‌دانستند که مردم این کشور عجیب، در میان باهوش‌ترین ملت‌های جهان قرار داشته باشند.

۱۳. چین (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۰)

گاهی اوقات به این کشور لقب «مهد تمدن‌» می‌دهند؛ چین خاستگاه بسیاری از اختراعات است، و همین مسئله نشان می‌دهد این کشور عظیم و پهناور باید موطن یکی از باهوش‌ترین مردمان جهان باشد. طبق نتایج پژوهش‌های به‌عمل آمده توسط موسسه‌ی آماری پژوهش‌های مغزی، ضریب هوشی (آی کیو) مردم چین معادل ۱۰۰ است.

۱۲. بلژیک (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۰)

بلژیک، به عنوان عضو موسس ناتو، اتحادیه‌ی اروپا، سازمان تجارت جهانی، و سایر سازمان‌های مهم جهان، یکی دیگر از کشورهای غرب اروپایی حاضر در این فهرست است. بلژیک، زادگاه بسیاری از دانشمندان شناخته‌ شده‌ی جهان، دارای مردمی با میانگین ضریب هوشی (IQ ۱۰۰ ) است.

۱۱. سوئیس (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۱)

سوئیس از لحاظ بسیاری از معیارهای عملکرد ملی، در صدر رتبه‌بندی‌های جهانی یا دارای رتبه‌های بسیار بالا است. این کشور هم‌چنین به خاطر نظام آموزشی منحصر به فردش مشهور است؛ در این نظام آموزشی، برنامه‌ها دقیقا مطابق با نیازها و توانایی‌های دانش‌آموزان تهیه می‌شوند. از این رو، کسب امتیاز بالا در میانگین ضریب هوشی (آی کیو) از جانب مردم بسیار باهوش کشور سوئیس کاملا قابل درک است.

۱۰. سوئد (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۱)

سوئد در بسیاری از مقوله‌های اجتماعی اقتصادی نظیر کیفیت زندگی، بهداشت و سلامت، تحصیلات، آزادی‌های مدنی، رقابت‌پذیری اقتصادی و غیره عملکردی بسیار عالی دارد. از این رو، قرار گرفتن این کشور اسکاندیناوی در جایگاه دهم رتبه‌بندی کشورهای دارای باهوش‌ترین مردم دنیا تعجب‌آور نیست.

۹. هلند (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۲)

مردم هلند مکررا حائز جایگاه بالایی در رتبه‌بندی شادترین مردم دنیا می‌شوند؛ و این بازتاب کیفیت و میزان سعادتمندی بالای مردم این کشور است. بدیهی است، هلندی‌ها نه فقط شاد و ثروتمند هستند، بلکه هم‌چنین با دارا بودن میانگین ضریب هوشی (IQ) ۱۰۲، یکی از باهوش‌ترین مردمان دنیا نیز باشند.

۸. ایتالیا (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۲)

با بررسی سهم عظیم مردم ایتالیا در رشد و توسعه‌ی حوزه‌های گوناگونی از جمله علم، فناوری، و هنر، قرار گرفتن نام آنها در میان ۱۰ باهوش‌ترین مردم دنیا اصلا جای تعجب ندارد. میانگین ضریب هوشی (آی کیو) مردم این کشور ۱۰۲ است.

۷. آلمان (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۲)

آلمان، موطن بیش از ۸۲ میلیون آدم، کشوری است فوق‌العاده توسعه یافته که با داشتن مردمانی ماهر، سازنده، و بسیار باهوش، دارای استانداردهای زندگی برجسته و پایداری است. آلمان دارای نظام آموزشی بسیار کارآمد، و دانشگاه‌های بسیار معتبر و رایگان فراوانی است.

۶. اتریش (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۲)

اتریش در مقایسه با همسایه‌ی شمالی‌اش، آلمان، بسیار کوچک و کم‌جمعیت است، ولی از لحاظ استانداردهای زندگی، سعادتمندی، تحصیلات، و سایر مقوله‌های اجتماعی اقتصادی، چیزی از آلمان کم ندارد. طبق بررسی‌های موسسه‌ی آماری پژوهش‌های مغزی مردم اتریش دارای میانگین ضریب هوشی (آی کیو) معادل ۱۹۲ هستند.

۵. سنگاپور (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۳)

پنج رتبه‌ی برتر در میانگین ضریب هوشی (آی کیو) در جهان، منحصرا در دست آسیایی‌ها قرار دارد؛ و رتبه‌ی پنجم این فهرست متعلق به مردم سنگاپور است. این دولت شهر مقتدر که از لحاظ فناوری به عنوان یکی از توسعه‌ یافته‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود، دارای مردمانی است با میانگین ضریب هوشی‌ (IQ) ۱۰۳.

۴. تایوان (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۴)

یکی دیگر از اَبَر قدرت‌های فناوری در جنوب شرق آسیا؛ تایوان از نیروی کار به شدت ماهر و باهوش بهره می‌برد، و با توجه به این‌که درصد بسیار بالایی از مردم این کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، در میان تحصیل کرده‌ترین کشورهای دنیا قرار دارد. میانگین ضریب هوشی (آی کیو) مردم تایوان ۱۰۴ است.

۳. ژاپن (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۵)

ژاپن، با داشتن بالاترین سطح امید به زندگی در جهان، کشوری پیشرو در پژوهش‌های علمی و فناوری به شمار می‌رود؛ این آمارها قطعا حاکی از هوش بالای مردم این کشور هستند. ژاپن، با داشتن مردمانی با ضریب هوشی (IQ) معادل ۱۰۵، از لحاظ باهوش‌ترین مردم جهان، رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص داده است.

۲. کره جنوبی (میانگین ضریب هوشی: ۱۰۶)

کره جنوبی، یکی از چهار اژدهای آسیایی (به همراه تایوان، سنگاپور، و هنگ‌ کنگ)، از لحاظ فناوری، کشوری است پیشرفته و توسعه یافته، با نیروی کار بسیار با انگیزه، تحصیل کرده، و ماهر. مردم کره جنوبی، با کسب امتیاز ۱۰۶ در مطالعه‌ی پژوهشی ضریب هوشی (IQ)، در رتبه‌ی دوم باهوش‌ترین مردم دنیا قرار گرفتند؛ هم‌چنین آنها از لحاظ سواد خواندن و نوشتن، ریاضیات، و علوم یکی از بهترین عملکردها را در سطح جهان به خود اختصاص داده‌اند.

۱. هنگ کنگ (میانگین‌ضریب هوشی: ۱۰۷)

مردم هنگ کنگ، با میانگین ضریب هوشی (آی کیو) ۱۰۷، عنوان باهوشترین مردم دنیا را از آن خود کرده‌اند. این سرزمین کوچک در جنوب شرقی آسیا، از لحاظ سیاسی، بخشی از چین محسوب می‌شود، ولی به عنوان یک قلمروی خود مختار، نظام سیاسی و اقتصاد خودش را بر پایه‌ی نیروی کار باهوش، تحصیل کرده، ماهر، و به شکل باورنکردنی، سخت کوش، حفظ کرده است در راس فهرست کشور با بالاترین ضریب هوشی قرار گرفته است

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید