سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلی۲۵ کشورسودمند برای جهان

۲۵ کشورسودمند برای جهان

آیا دوست دارید در کشوری زندگی کنید که به دیگر کشورهای جهان کمک می‌کند و به آن معروف است؟ شاید ما بتوانیم کمی کمک‌تان کنیم. ما حداقل می‌توانیم به شما بگوییم کدام کشورها بیش‌ترین کمک را به جهان می‌کنند و در زمره سودمندترین کشورها برای جهان هستند. شاخص کشور خوب سعی کرده کشورها را بر اساس میزان تاثیر مثبتی که بر جهان دارند رتبه‌بندی کند. این فهرست سودمندترین کشورها برای جهان نیز بر اساس همان رتبه‌بندی تهیه شده‌است.

به گزارش رتبه آنلاین از بازده، با این حال قبل از شروع، باید یک موضوع را بدانید – این رتبه‌بندی به اوضاع داخلی کشورها هیچ ارتباطی ندارد. مثلا ممکن است یک کشور خیلی سالم، خیلی ثروتمند، خیلی دموکراتیک، و بسیار مبتنی بر عدالت باشد اما در تمام این دسته‌بندی‌ها رتبه‌ی پایینی داشته‌باشد. چرا؟ چون این لیست فقط کشورها را بر این اساس نشان می‌دهد که هر کشور تا چه حد سعی کرده به کشورهای دیگر کمک کند تا سالم، ثروتمند، دموکراتیک، و مبتنی بر عدالت باشند.

اگر به دنبال اطلاعات بیش‌تری هستید باید به شاخص کشور خوب مراجعه کنید، اما رتبه‌بندی‌ها ۷ دسته‌بندی را پوشش می‌دهد: علم و فناوری، فرهنگ، صلح و امنیت جهانی، نظم جهانی، زمین و آب و هوا، ثروت و برابری، بهداشت و سلامت. و همان‌طور که می‌دانید داده‌ها از پایگاه‌های داده و آمارهایی گرفته شده که ایالات متحده جمع‌آوری کرده‌است. پس بدون گزافه‌گویی در ادامه ۲۵ کشور آمده‌است که بیش‌ترین کمک را به جهان می‌کنند.

 سودمندترین کشورها برای جهان ۲۵: ژاپن

 سودمندترین کشورها برای جهان

ژاپن از لحاظ کمک به زمین و آب و هوا رتبه‌ای بسیار خوب (۱۱ام) را به‌دست آورده‌است. با این حال ژاپن به همراه ایالات متحده در صلح و امنیت بین‌المللی عقب افتاده‌است.

۲۴. شیلی

 سودمندترین کشورها برای جهان

هرچند کمبود مشارکت در کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور در حوزه‌ی بهداشت و سلامت آسیب زده‌است (رتبه ۱۱۴ام)، اما شیلی در زمین و آب و هوا خیلی بهتر عمل کرده‌است (رتبه‌ی ۱۸ام).

 

۲۳. مالتا

 سودمندترین کشورها برای جهان

مالتا که به لطف آزادی مطبوعات و صادرات کالاهای خلاق رتبه‌ی سوم را در فرهنگ دارد، به خاطر میزان زیاد کمک به خیریه، در نظم جهانی نیز عملکرد خوبی داشته‌است (۶ام).

۲۲. کاستاریکا

 سودمندترین کشورها برای جهان

کاستاریکا در حوزه‌ی انتشار CO۲ آمار شگفت‌انگیزی دارد، برای همین در بخش زمین و آب و هوا در جایگاه ۱۹ام قرار گرفته است. از آن‌جا که کاستاریکا تعدادی زیادی از قطعنامه‌های سازمان ملل را امضا کرده و در کمک به خیریه‌ها دست و دل باز است در نظم جهانی رتبه‌ی ۲۵ام را به‌دست آورده‌است.

۲۱. ایالات متحده‌ی امریکا

 سودمندترین کشورها برای جهان

ایالات متحده‌ی امریکا به عنوان بزرگ‌ترین خیّر بین‌المللی در جهان، در انواع کمک به خیریه‌ها رتبه‌ی بالایی دارد. با این حال به علت شرکت در درگیری‌های سراسر جهان از لحاظ صلح و امنیت بین‌المللی بسیار عقب است.

سودمندترین کشورها برای جهان ۲۰: ایتالیا

 سودمندترین کشورها برای جهان

میزان زیاد کمک به خیریه‌ها و مشارکت در قطعنامه‌های سازمان ملل باعث شده‌است این کشور در نظم جهانی رتبه‌ی ۱۱ام را به‌دست بیاورد. ایتالیا نیز مانند امریکا در صلح و امنیت بین‌المللی عقب مانده‌است (رتبه‌ی ۱۰۲ام).

۱۹. اسپانیا

 سودمندترین کشورها برای جهان

این کشور در کمک‌های غذایی، صادرات دارویی، و بخشش‌های داوطلبانه به سازمان بهداشت جهانی رتبه‌ی بالایی دارد و این باعث شده‌است اسپانیا در بهداشت و سلامت رتبه‌ی اول را داشته‌باشد. با این حال عملکرد این کشور نیز در صلح و امنیت بین‌المللی ضعیف است.

۱۸. قبرس

 سودمندترین کشورها برای جهان

تعداد زیاد جایزه‌های نوبل، صادرات نشریات، ثبت اختراع، و دانشجویان بین‌المللی باعث شده‌است قبرس در علم و فناوری رتبه‌ی سوم را داشته‌باشد. هرچند قبرس در هیچ یک از درگیری‌های بین‌المللی مهم مشارکت نداشته‌است، اما صادرات نظامی و فقدان امنیت سایبری باعث شده‌است در صلح و امنیت بین‌المللی رتبه‌ی ۸۶ام را داشته‌باشد.

۱۷. ایسلند

 سودمندترین کشورها برای جهان

عملکرد عالی ایسلند در انتشار CO۲ و گازهای گلخانه‌ای این کشور را از لحاظ زمین و آب و هوا در برترین جایگاه قرار داده‌است. به علت تعداد کم داوطلبان در خارج و خروج سرمایه‌گذاری خارجی ناچیز، ایسلند در ثروت و برابری فقط توانسته رتبه‌ی ۱۰۱ام را به‌دست بیاورد.

۱۶. لوکزامبورگ

 سودمندترین کشورها برای جهان

آزادی مطبوعات، محدودیت کم ویزا، و صادرات فرهنگی همه دست به‌دست هم داده تا به لوکزامبورگ در فرهنگ رتبه‌ی ۱۰ام را بدهد در حالی که این کشور به علت مشارکت در درگیری‌های خشونت بار در صلح و امنیت بین‌المللی عقب مانده است (رتبه‌ی ۱۰۱ام).

۱۵. استرالیا

 سودمندترین کشورها برای جهان

هرچند تلاش‌های این کشور برای انتشار گاز گلخانه‌ای به اندازه‌ی کشورهای دیگر چشمگیر نبوده‌است، اما ذخایر زیستی استرالیا را از نظر زمین و آب و هوا در رتبه‌ی ۶ام قرار داده‌است.

۱۴. اتریش

 سودمندترین کشورها برای جهان

اتریش نخستین کشوری است که توانسته در ۳ دسته‌بندی- نظم جهانی (دوم)، علم و فناوری (دوم)، و فرهنگ (چهارم) – در بین ۱۰ برترین کشور باشد. تنهای جایی که این کشور عقب مانده‌است صلح و امنیت بین‌المللی است (رتبه‌ی ۱۰۴ام)، اما تا به این‌جا با الگوی کلی مطابقت داشته‌است.

۱۳. آلمان

سودمندترین کشورها برای جهان

آلمان در نظم جهانی رتبه‌ی اول، در فرهنگ رتبه‌ی ۵ام، و در علم و فناوری رتبه‌ی ۱۱ام را دارد. رتبه‌ی این کشور در صلح و امنیت بین‌المللی ۱۰۹ است.

۱۲. کانادا

سودمندترین کشورها برای جهان

میزان کم صادرات زباله‌ی خطرناک و آلاینده‌های ارگانیک آب باعث شده‌است این کشور در زمین و آب و هوا رتبه‌ی دوم را داشته‌باشد. هم‌چنین کانادا به علت تعداد زیاد کمک‌های خیریه در بهداشت و سلامت رتبه‌ی چهارم را به‌دست آورده‌است.

۱۱. فرانسه

سودمندترین کشورها برای جهان

فرانسه در زمین و آب و هوا رتبه‌ی ۱۰ام، در علم و فناوری رتبه‌ی ۱۲ام، و در بهداشت و سلامت رتبه‌ی ۱۵ام را دارد.

سودمندترین کشورها برای جهان ۱۰: بلژیک

سودمندترین کشورها برای جهان

بلژیک به لطف میزان زیاد صادرات خلاق، محدودیت کم ویزا، و آزادی مطبوعات رتبه‌ی ۱ را در فرهنگ دارد. هم‌چنین در بهداشت و سلامت رتبه‌ی سوم و در ثروت و برابری رتبه‌ی ۵ام را دارد (این کشور خروج سرمایه‌گذاری خارجی زیادی داشته و به توسعه‌ی خارجی کمک زیادی کرده‌است، هم‌چنین بازار تجارت منصفانه‌ی بزرگی دارد).

۹. دانمارک

سودمندترین کشورها برای جهان

دانمارک هم در نظم جهانی و هم در بهداشت و سلامت رتبه‌ی ۵ام را دارد، و در حوزه‌ی فرهنگ نیز خوب کار کرده‌است (رتبه‌ی ۹ام).

۸. نروژ

سودمندترین کشورها برای جهان

نروژ که در نظم جهانی (رتبه‌ی ۷ام) و در زمین و آب و هوا (رتبه‌ی ۴ام) را به‌دست آورده‌است، در ثروت و برابری (رتبه‌ی ۱۴ام) و بهداشت و سلامت (رتبه‌ی ۱۶ام) نیز در جمع ۲۰ برترین کشور است.

۷. انگلستان

سودمندترین کشورها برای جهان

انگلستان به عنوان نخستین کشوری که در ۴ دسته‌بندی در جمع ۱۰ برترین کشورها است، در علم و فناوری رتبه‌ی ۱، در بهداشت و سلامت رتبه‌ی ۶، در ثروت و برابری رتبه‌ی ۹ و در نظم جهانی رتبه‌ی ۹ را دارد.

۶. سوئد

سودمندترین کشورها برای جهان

سوئد نخستین کشوری است که در ۵ دسته‌بندی در جمع ۱۰ برترین کشور است. این کشور در زمین و آب و هوا رتبه‌ی سوم، در ثروت و برابری رتبه‌ی ۴ام، در بهداشت و سلامت رتبه‌ی ۸ام، در نظم جهانی رتبه‌ی ۸ام، و در علم و فناوری رتبه‌ی ۸ام را دارد.

سودمندترین کشورها برای جهان ۵: نیوزیلند

سودمندترین کشورها برای جهان

امنیت بالای اینترنت و صادرات کم اسلحه باعث شده‌است نیوزیلند در صلح و امنیت بین‌المللی رتبه‌ی ۳۷ام را داشته‌باشد که تا به این‌جا بالاتر از تمام کشورها بوده‌است. این کشور در دسته‌بندی‌های دیگر نسبتا خوب عمل کرده‌است اما بهترین عملکرد آن در حوزه‌ی زمین و آب و هوا (رتبه‌ی ۷ام) بوده‌است.

۴. هلند

سودمندترین کشورها برای جهان

هلند در ۴ دسته‌بندی فرهنگ (رتبه‌ی دوم)، بهداشت و سلامت (رتبه‌ی دوم)، نظم جهانی (رتبه‌ی سوم)، و ثروت و برابری (رتبه‌ی ۸ام) در کل عملکرد خوبی داشته‌است، البته اگر از دسته‌بندی صلح و امنیت بین‌المللی چشم‌پوشی کنیم که طبق معمول داده‌ای خارج از محدوده دارد.

۳. سوئیس

سودمندترین کشورها برای جهان

هرچند این کشور نیز در ۴ دسته‌بندی ثروت و برابری (رتبه‌ی دوم)، علم و فناوری (رتبه‌ی ۶ام)، بهداشت و سلامت (رتبه‌ی ۱۰ام)، و نظم جهانی (رتبه‌ی ۱۰ام) در جمع ۱۰ برترین کشور است، اما فقدان نیروهای حافظ صلح و صادرات اسلحه‌ی زیاد باعث شده‌است رتبه‌ی سوئیس در صلح و امنیت جهانی ۷۱ باشد.

۲. فنلاند

سودمندترین کشورها برای جهان

فنلاند از لحاظ ثروت و برابری (رتبه‌ی سوم) و علم و فناوری (رتبه‌ی ۷ام) عملکرد خوبی داشته‌است و در کل رتبه‌ی خوبی دارد اما طبق معمول صلح و امنیت بین‌المللی ضعیف‌ترین بخش آن (رتبه‌ی ۵۳ام) است.

 ۱: ایرلند

سودمندترین کشورها برای جهان

ایرلند در ثروت و برابری رتبه‌ی ۱، در نظم جهانی رتبه‌ی ۴، در فرهنگ رتبه‌ی ۷، و در بهداشت و سلامت رتبه‌ی ۹ را دارد و تنها نقطه ضعف آن آب و هوا است (رتبه ی ۴۵ام) که علت‌اش صادرات زباله‌ی خطرناک است.

 مینا بنادکوکی

منبع: list25

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید