شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلی۲۰کشور رتبه دار دنیا برای زندگی بهتر زنان

۲۰کشور رتبه دار دنیا برای زندگی بهتر زنان

فاطمه بختیاری دزفولی| فهرست بهترین کشور دنیا برای زندگی زنان در ۲۰۱۸ بر اساس نظرسنجی انجام شده از بیش از ۹ هزار زن در سراسر دنیا انجام شده است. 

به گزارش رتبه انلاین، این رتبه‌بندی بر اساس ۵ مشخصه‌ برابر سنجیده شده است. برابری جنسیتی، امنیت، پیشرفت، تساوی درآمد، و رعایت حقوق بشر مولفه های این بررسی بوده است.پدر ادامه لیست 20 کشور را خواهید دید:

۲۰. پرتغال

بهترین کشور دنیا برای زندگی زنان

در آوریل ۲۰۱۵،‌ میزان ۳۴.۸ درصد از زنان در مجلس این کشور نماینده داشتند. بااین‌حال، فاصله‌ پرداختی بین زنان و مردان همچنان ادامه دارد، زیرا طبق گزارش فاصله‌ جنسیتی جهان ۲۰۱۷، پرتقال در رتبه‌ی ۳۳م از میان ۱۴۴ کشور قرار دارد.

 

۱۹. ایتالیا

ایتالیایی , بهترین کشور دنیا برای زندگی زنان

قانون اساسی ۱۹۴۸ ایتالیا به‌صورت قانونی عنوان کرده است که حقوق زنان و مردان مساوی است. در ۲۰۱۷ یک برنامه‌ تلویزیونی دولتی به خاطر ترویج دیدگاه‌های جنسیتی درباره‌ زنان تعطیل شد. بااین‌حال، ایتالیا از نظر فرصت‌های برابر کاری و سیاسی، تحصیلات و سلامتی، در رتبه‌ی ۸۲م از میان ۱۴۴ کشور قرار دارد.

بهترین کشور دنیا برای زندگی زنان ۱۸: اسپانیا

در دوران حکومت فرانکو از ۱۹۳۹ تا ۱۹۷۵، حقوق زنان به شدت محدود بود: سقط، طلاق، و پیشگیری از بارداری ممنوع بودند. اکنون، زنان در اسپانیا آزادانه برای از بین بردن خشونت‌‌های جنسیتی و برداشتن فاصله درآمدها تلاش می‌کنند.

 

۱۷. ژاپن

پس از پایان جنگ جهانی دوم، زنان ژاپنی به‌صورت قانونی از حقوق برابری با مردان برخوردار شدند. این کشور به صورت آگاهانه در زنان سرمایه‌گذاری کرده است و به آن‌ها قدرت داده است.

۱۶. ایالات متحده

براساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط واحد میان – پارلمانی، ایالات متحده از نظر نماینده‌ي زنان بودن در دولت در جایگاه ۱۰۰م دنیا قرار می‌گیرد. هرچند بیش از نیمی از جمعیت این کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

بهترین کشور دنیا برای زندگی زنان ۱۵: ایرلند

به استناد گزارش منتشر شده در ۲۰۱۵ توسط شورای نظارت بر آموزش و پرورش اروپا، تعداد زنان ایرلندی که از مدارس سطح ۳ این کشور استفاده می‌کنند از مردان بیشتر است.. همچنین زنان پس از زایمان برای بازگشت به تحصیل‌شان با موانع بیشتری در مقایسه با کشورهای دیگر برخوردار هستند، چرا که در ایرلند، مراقبت تمام وقت از کودکان بسیار پرهزینه و محدود است.

۱۴.فرانسه

فرانسه از نظر حقوق بشر و متحدان بین‌المللی رتبه‌ی بالایی دارد، و یکی از قدرتمندترین اقتصادها و اثربخش‌ترین فرهنگ‌ها را در دنیا به خود اختصاص داده است.

۱۳. بریتانیا

بریتانیا از نظر ارتبط‌پذیری جهانی و وجهه‌ی فرهنگی رتبه‌ی بالایی دارد، ولی همچنان برای برقراری تساوی پرداخت‌ها ضعیف عمل می‌کند.

۱۲. اتریش

اگرچه اتریش اکنون در بخش کمیسیون مقام زن سازمان ملل عضو نیست، ولی این کشور نقش مهمی در به ثمر رسیدنکنوانسیون ممنوعیت و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی (به اصطلاح کنوانسیون استانبول) داشته است.

۱۱. لوکزامبورگ

۱۰ حقیقت درباره لوکزامبورگ که یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا است

لوکزامبورگ پیشروی برنامه‌ای با نام “آیا سیاست برای شما مناسب است خانوم؟” است. هدف از این برنامه افزایش آگاهی عمومی در مورد پایین بودن نقش زنان در دفاتر سیاسی، و قدرت بخشیدن به زنان است.

۱۰. آلمان

۱۰ نکته درباره کسب و کار در آلمان که نمی‌دانستید

آلمان امتیاز کامل کارآفرینی را به خود اختصاص داده است، و آنگلا مرکل سال‌ها است که نخستین زن صاحب منصب این کشور بوده است.

۹. نیوزیلند

در ۱۸۹۳، نیوزیلند اولین شرکت خودمختار دنیا بود که زنان در آن کشور به‌صورت قانونی در انتخابات‌های پارلمانی حق رأی داشتند.

۸. استرالیا

پس از تصویب قانونی بودن ازدواج همجنسگراها در ۲۰۱۷، این کشور رشد زیادی را تجربه کرده است، همچنین سطح امید به زندگی در میان زنان و مردان نیز بالا رفت.

۷. سوئیس

سوئیس

به استناد فهرست برترین کشورهای گزارش جهانی و اخبار ایالات متحده، سوئیس در صدر قرار دارد و از نظر امانت‌داری، حفظ محیط زیست، حقوق بشر، آموزش، سلامت همگانی، و ثبات اقتصادی از بسیاری کشورها پیشی گرفته است.

۶. کانادا

طرح هزینه‌ای فدرال ۲۰۱۸ وزیر اقتصاد کانادا، که “برابری + رشد، یک طبقه‌ی متوسط قدرتمند” نام گرفته است، به‌منظور قدرت بخشیدن به زنان و سرمایه‌گذاری در آن‌ها در نیروی کار کشور تهیه شده است.

۵. فنلاند

بسیاری از کشورهای شمال اروپا مدافعان حقوق زنان هستند، و فنلاند نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کشور در رتبه‌ی ۳۳م گزاریش فاصله‌ی جنسیتی جهانی ۲۰۱۷ قرار دارد. سیاست‌های دولت در زمینه‌ی مرخصی زایمان مثال‌زدنی هستند. قانون این کشور در مورد برابری حقوق زنان و مردان نیز باعث شده است تا در تمام جنبه‌های زندگی، بین زنان و مردان برابری باشد.

۴. هلند

هلند همیشه پیشروی مباحث برابری جنسیتی بوده است. سیاست آزادسازی‌اش در ۱۹۷۸ باعث شد تا مرخصی فرزندآوری، مراقبت‌های درمانی، درآمد، قدرت، تصمیم‌گیری، آموزش، و حقوق در بین زنان و مردان برابر باشد.

۳. نروژ

نروژ میزان درآمد و مالیات تمام مردم را آنلاین منتشر می‌کند

این کشور از نظر شهروندی امتیاز کامل را به دست آورده است، و در رتبه‌ی دوم از میان ۱۴۴ کشور جای گرفته است. این کشور را “مأمن برابری جنسیتی” می‌گویند.

۲. سوئد

سوئد هرگز از پنج رتبه‌ی برتر فهرست رتبه‌بندی تفاوت جنسیتی خارج نشده است. قریب به دو سوم از مدارک دانشگاهی این کشور به زنان اعطا شده است، سیاست‌های این کشور در مورد مرخصی فرزندآوری منعطف است (و به همسران‌شان نیز قابل تعمیم است).

بهترین کشور دنیا برای زندگی زنان ۱: دانمارک

ساختار اجتماعی و دولتی پیشرونده‌ی دانمارک باعث شده است تا شهروندان از لحاظ اجتماع یدر عرصه‌های مختلف در حرکت باشند. زنان و مردان از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی رایگان و همچنین تحصیلات تکمیلی رایگان بهره می‌گیرند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید