پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادی۱۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش فولاد مبارکه

۱۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش فولاد مبارکه

پول حقوق نجومی

به گزارش رتبه آنلاین از فارس، سلمان خادم‌المله  مدیرعامل تأمین سرمایه امین امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ‌بزگترین تأمین مالی تاریخ کشور به اندازه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای شرکت بزرگ فولاد مبارکه به زودی انجام می‌شود.

وی گفت: نکته قابل توجه این است که برای اولین بار در تاریخ کشور اوراق اجاره سهام بدون ضامن منتشر می‌شود که به واسط رتبه اعتباری فولاد مبارکه انجام می‌شود.

به گفته این مدیر بازار سرمایه روش سنتی تأمین مالی در کشور ما بانک پایه بود و این روش با سرعت زیاد از بانک پایه به بورس پایه یا بازار پایه تغییر می‌کند.

خادم‌المله گفت: این اوراق برای اولین‌بار با پشتوانه رتبه اعتباری فولاد مبارکه و بدون ضامن انجام می‌شود زیرا ارزش روز بازار فولاد مبارکه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که انتشار اوراق ۱۰ هزار میلیارد  تومانی در مقابل این رقم بسیار ناچیز است.

وی سود این اوراق را ۱۸ درصد، مدت زمان اوراق را پنج ساله عنوان کرد که هر سه ماه سود آن پرداخت می‌شود و این اوراق در بورس اوراق بهادار قابل معامله است. عامل این اوراق کارگزاری امین آوی است و شرکت تأمین سرمایه امین به عنوان بازارگردان از رتبه اعتباری فولاد مبارکه برای انتشار این اوراق A+ است.

وی همچنین گفت: هفته جاری تامین مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی شامل ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری مشهد در بورس و از کانال تامین سرمایه امین انجام شد.

به گفته خادم المله خود شرکت تامین سرمایه امین نیز در بورس پذیرش شده و به زودی سهام آن در نماد امین در بورس عرضه اولیه می‌شود.

در این نشست همچنین رسول پورسعادت رئیس برنامه‌ریزی مالی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین فولادساز ایران است که ۵۰درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند و سالانه بیش از ۷.۷ میلیون تن فولاد تولید می‌کند و این اوراق به خاطر نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش از طریق بازار سرمایه منتشر می‌شود.

وی همچنین گفت: امسال غیر از این ۳هزار میلیارد تومان اوراق سلف منتشر کردیم و این نقدینگی از طریق بازار سرمایه انجام شد و ما هم‌اکنون از طریق اجاره سهام خود در شرکت گل‌گهر استفاده کرده و به جمع‌آوری ۱۰هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق انتشار اوراق در بازار سرمایه اقدام می‌کنیم.

همچنین محرابی مدیر مالی فولاد مبارکه نیز از طریق فضای مجازی در این نشست اعلام کرد: با توجه به حجم تأمین مالی که توسط فولاد مبارکه در سال‌های قبل انجام شده محدودیت استفاده از ابزارهای بازارپولی و بانک برای تأمین مالی بلندمدت داشتیم زیرا عمده تسهیلات بانکی کوتاه مدت بودند اما این پتانسیل در بازار سرمایه به وجود آمده که به تأمین مالی بلندمدت برای اجرای پروژه‌ها و نیز حرکت به سمت تأمین مالی بلندمدت اقدام کنیم و ما از طریق انتشار اوراق اجاره شروع کردیم و با توجه به اینکه ۵۰ درصد تأمین مالی از کانال سرمایه امین صورت می‌گیرد، ما هم از این طریق اقدام کردیم.

در این مراسم همچنین رضا عیوضلو مدیرعامل رتبه‌بندی پایا گفت: اوراق بدون ضمانت فولاد مبارکه در واقع یک نقطه عطف برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در کشور به شمار می‌رود. در روش تأمین مالی سنتی که ناکارآمد بود باید حتماً‌ ضامن تهیه می‌شد که باعث طولانی‌تر شدن فرایند تسهیلات‌گیری بود و برای شرکت‌ها هزینه در بر داشت.

وی گفت: مکانیزم قبلی تأمین مالی یعنی از طریق ضمانت کارایی بازار را کاهش می‌داد به عنوان مثال اگر یک شرکت خوب و یک شرکت بد با ضامن به بانک مراجعه می‌کردند ریسک اعتباری و ریسک نکول هر دو یکسان می‌شد در حالیکه کارایی شرکت خوب بیشتر و ریسک کمتر است. اما در روش تأمین مالی مبتنی بر رتبه اعتباری ریسک اعتباری شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

عیوضلو گفت: امسال با مصوبه هیأت مدیر سازمان بورس تأمین مالی از طریق رتبه‌بندی شرکت‌ها و کسب درجه سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌ها انجام می‌شود که با توجه به اینکه فولاد مبارکه درجه سرمایه‌گذاری و رتبه اعتباری A+ کسب کرده می‌تواند اوراق بدون ضمانت منتشر کند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های رتبه‌بندی از ۱۰۰ سال قبل در دنیا فعالیت دارند، گفت: سابقه این شرکت‌ها در ایران از سال ۹۵ و تدوین دستورالعمل تأسیس و فعالیت آغاز شده و در حال حاضر سه شرکت رتبه بندی در کشور فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید