پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلییورو ۲۱ ساله شد

یورو ۲۱ ساله شد

یورو

یورو اکنون به دومین ارز قدرتمند جهان تبدیل شده است.

به گزارش رتبه آنلاین،ایسنا به نقل از بیزینس اینسایدر، ۲۱ سال پیش کشورهای اروپایی بر سر تشکیل منطقه واحد پولی یورو به توافق رسیدند و اکنون از زمان ورود نخستین اسکناس یورو به چرخه پولی جهانی بیش از ۱۸ سال گذشته است. این ارز نخستین بار جانشین ۱۲ واحد پولی شد و اکنون ۱۹ کشور اروپایی عضو این منطقه هستند. در حال حاضر ۳۴۱ میلیون نفر در تراکنش های روزانه خود از واحد پولی یورو استفاده می کنند که این مساله آن را به دومین ارز پر استفاده جهان پس از دلار تبدیل کرده است.

در ادامه با ۱۰ واحد پولی که جای خود را به یورو دادند آشنا می‌شوید:

۱- مارک آلمان

مارک تا پیش از پیدایش یورو به عنوان دومین ارز باثبات اروپا پس از فرانک سوئیس شناخته می‌شد و در زمان پیوستن آلمان به یورو، هر یورو معادل ۱.۹۶ مارک قیمت داشت. تا سه سال پس از معرفی یورو در آلمان استفاده از مارک در کنار یورو رایج بود.

۲- گیلدر هلند

هر یورو در زمان پیوستن هلند قیمتی معادل ۲.۲ گیلدر داشت.

۳- لیر ایتالیا

ایتالیا تنها کشوری در منطقه یورو است که یکی از احزاب دولت ائتلافی آن خواهان خروج از یورو شده است. با این حال پیش از پیوستن به یورو ارزش پول ایتالیا در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر پایین بود و هر یورو معادل ۱۹۰۰ لیر قیمت داشت.

۴- پزتا اسپانیا

در زمان پیوستن اسپانیا به منطقه پولی واحد اروپایی هر یورو ۱۶۶ پزتا قیمت داشت.

۵- فرانک فرانسه

فرانسه دومین اقتصاد بزرگ در منطقه یورو و یکی از حامیان سرسخت گسترش استفاده از یورو در کشورهای اروپایی است. در زمان پیوستن فرانسه به منطقه پولی واحد اروپایی هر یورو ۶.۶ فرانک قیمت داشت.

۶- پانت ایرلند

حتی تا پیش از پیوستن ایرلند به یورو نیز این کشور به عنوان تنها منطقه جزیره بریتانیا دارای واحد پولی غیر از پوند انگلیس بود.

۷- شیلینگ اتریش

واحد پول اتریش پس از جنگ جهانی دوم به شیلینگ تغییر یافت. در طول جنگ جهانی دوم این کشور از رایش مارک آلمان به عنوان واحد پولی استفاده می کرد.

۸- دراخما یونان

یونان یکی از کشورهایی بود که بعدها به یورو ملحق شد و از سال ۲۰۰۲ واحد پولی خود را کنار گذاشت.

۹- فرانک لوکزامبورگ

در زمان پیوستن لوکزامبورگ به منطقه پولی واحد اروپایی هر یورو ۶۰ فرانک قیمت داشت.

۱۰- اسکودو پرتغال

این واحد پولی یکی از ضعیف ترین واحدهای پولی در اروپا بوده و هر یورو معادل بیش از ۲۰۰ اسکودو بوده است.

لازم به ذکر است منطقه یورو در حال حاضر شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید