پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبریخچال خانه‌ها را به انبار کالای اساسی تبدیل نکنیم/ واگذاری دو خودروساز...

یخچال خانه‌ها را به انبار کالای اساسی تبدیل نکنیم/ واگذاری دو خودروساز بزرگ مطرح است


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: باید از القای یأس و ناامیدی که باعث تشدید تقاضای کاذب بازار می‌شود اجتناب کرد چرا که افزایش تقاضا به معنای افزایش واردات و افزایش خروج ارز است که این سم دوران تحریم است بنابراین نباید یخچال خانه‌ها را تبدیل به انبار کالاهای اساسی مردم کنیم.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، عباس تابش ۱۶ تیرماه در آئین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در شهرکرد، با تأکید به قرار داشتن کشور در جنگ اقتصادی، اظهار کرد: شرایط اقتصادی امروز در کشور عادی نیست و به دلیل تحریم‌های ناعادلانه شاهد کاسته شدن سطح صادرات، میزان ارز و مشکلات دیگر در حوزه اقتصاد هستیم.

وی با بیان اینکه برای رهایی از این تحریم‌ها یا باید ذلت را بپذیریم و یا ایستادگی کنیم، گفت: در صورت بله گفتن به زیاده‌خواهی‌های دشمن چیزی دستگیر کشور نخواهد شد و امروز همگان استقلال و حریت را پذیرفته‌ایم و باید در این خصوص تاوان‌هایی نیز بپردازیم اما دستاورد بزرگی هم وجود دارد که همانا کاستن از میزان وابستگی به صادرات نفت است که بسیار مهم است.

تابش با اشاره به آمار کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور، تصریح کرد: امروز در بندر امام (ره) ظرفیت ذخیره ۳ میلیون تن کالای اساسی وجود دارد حال آنکه میزان ذخیره کالا و نیز کالاهای موجود در کشتی‌های در حال تخلیه و یا در نوبت تخلیه بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ تن است که این به معنای وجود یک و نیم برابری کالای اساسی در ذخیره‌گاه‌های این بندر است.

تابش با بیان اینکه ریسک و هزینه‌های انتقال ارز قطعاً بالاست، افزود: این هزینه‌ها در تغییرات قیمت در بازار لحاظ می‌شود بنابراین نباید از این موضوع گلایه داشت و تولید نیز از این امر متأثر نیست و نباید هم باشد چرا که هدف تولید سوددهی است و طبیعتاً باید اقتصادمند باشد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل تحریم، مشکلات فراوانی در بخش صنعت و معدن وجود دارد، تأکید کرد: با این‌حال نباید در بیان مشکلات اغراق کرد و آن‌ها را غلیظ و لاینحل جلوه داد بلکه باید تاوان را پذیرفت و در جهت کاستن مشکلات تدبیری اندیشید و تلاش به خرج داد.

تابش با بیان اینکه کارهای خوبی در وزارت صنعت و معدن برای کاستن مشکلات اجرایی شده، بیان کرد: یکی از اقدامات مثبت و مؤثر در این خصوص، تفویض اختیارات ثبت سفارش شرکت‌ها به استان‌ها بود که با همت این دولت عملیاتی شده و از بار بسیاری از مشکلات کاسته است.

وی با تأکید بر اینکه امروز کشور در شرایط تحریم و غیرعادی اقتصادی قرار دارد، گفت: امروز کشور در تأمین ارز دچار مشکلات فراوانی است و باید در جهت کاستن بار این مشکل به گسترش بخش خصوصی، ایجاد فضای کسب و کار، کمک و تفویض اختیار به بازار تلاش صورت بگیرد.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه در چرخه تولید باید علاوه بر کمیت به کیفیت نیز بها داد، گفت: حمایت از حقوق تولید کننده و مصرف کننده منفک از هم نیست و به هم پیوسته است چرا که اگر از تولید کننده حمایت خوبی صورت بگیرد کالای کافی و با کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد که همین امر، به معنای تأمین حقوق مصرف کننده است.

وی با اشاره به افزایش تولید خودرو در زمستان گذشته به دنبال افزایش تقاضا، بیان کرد: این افزایش تولید در شرایط تحریم اتفاق افتاد و در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بود چرا که اولین حق مصرف‌کننده تأمین کالا برای اوست.

تابش در خصوص اقدامات وزارت صنعت برای خروج از شرایط موجود در صنعت خودرو، گفت: در این خصوص بحث واگذاری شرکت‌های غیر مولد دو خودرو ساز بزرگ مطرح است، ضمن اینکه تلاش می‌شود با قطعه‌سازان کشور قراردادهای ۵ ساله منعقد و تولید قطعات، با حمایت دولت به آنان واگذار شود ضمن اینکه از ثبت سفارش قطعاتی که امکان تولیدشان در داخل وجود دارد، جلوگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: راهکار برون‌رفت از شرایط موجود، این است که محدودیت‌ها را با دیده فرصت نگاه کنیم، از انبار کردن کالا بپرهیزیم، بر تنش‌ها دامن نزنیم و به حقوق تولید کننده و مصرف کننده توأمان توجه داشته باشیم ضمن اینکه نباید از بازرسی و نظارت واحدهای تولیدی غافل ماند.

تابش با اشاره به وجود ۲۸۰۰ بازرس در کشور، بیان کرد: ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر از این افراد در بخش‌های دیگری مشغول کارند و عملاً ۲۰۰۰ بازرس در کشور مسئولیت بازرسی بیش از ۵ میلیون واحد تولیدی را بر عهده دارند که حجم کار حقیقتاً سنگین است و در این خصوص، ۸۰ میلیون ایرانی باید یاری‌گر آنان باشند و تخلفات و فضای بازار را از طریق سامانه‌های موجود گزارش دهند.

وی با بیان اینکه تنش‌های ایجاد شده در فضای بازار کمتر شده است، ادامه داد: قیمت کالاها یا شیب نزولی دارند یا ثابت مانده‌اند چرا که مردم مطمئن هستند کالای اساسی به وفور در بنادر انبار است و از حجم تقاضا در بازار کم شده است.

تابش با تأکید بر عزم جدی دولت برای کار، اضافه کرد: در این راستا از تمام ظرفیت‌های کشور اعم از نظامی، انتظامی، امنیتی و نیز توان اقتصادی نهادهایی چون سپاه، بسیج و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده می‌شود تا شرایط پایداری برای تولید ایجاد شود و بتوانیم از بحران فعلی با سربلندی عبور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شرایط پایدار برای تولید دور از دسترس نیست که مصداق آن در صنعت خودرو مشهود است تا جایی‌که در دو ماه اخیر شاخص وابستگی ایران خودرو و سایپا در واردات قطعات خودرو، تا ۲ درصد کاهش داشته و این نوید خوبی برای آینده روشن صنعت خودرو سازی است.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید