جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزگیلان دارای بالاترین نرخ تورم کشوریست

گیلان دارای بالاترین نرخ تورم کشوریست


معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان در آذرماه به ترتیب 18 و 15.8 درصد می‌باشد، گفت: استان گیلان در آذرماه در بین 31 استان، دارای رتبه بیست و پنجم بالاترین نرخ تورم کشور است.

به گزارش رتبه آنلاین، وحید طیفوری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها به جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت براساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.وی از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم آذرماه 1397 کشور و گیلان خبر داد و تصریح کرد: براساس شاخص قیمت به دست آمده سه نوع نرخ تورم شامل «نرخ تورم کل»(مقایسه تغییر قیمت 12 ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه) جهت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان، «نرخ تورم نقطه به نقطه»(مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه مشابه سال قبل) جهت تبیین وضعیت تغییر قیمت و شوک‌های قیمتی در کوتاه مدت و «نرخ تورم ماهانه»(مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه قبل) جهت پیش‌بینی روند آتی نرخ تورم محاسبه می‌شود و لازم است متناسب با هر هدف، نرخ تورم مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان در آذرماه به ترتیب 18 و 15.8 درصد است، گفت: استان گیلان در آذرماه در بین 31 استان، دارای رتبه بیست و پنجم بالاترین نرخ تورم کشور است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در همین راستا، بالاترین نرخ تورم کشور مربوط به استان لرستان 21.9 درصد و کمترین مقدار مربوط به استان کرمان با 14.2 درصد بوده است. همچنین 4 استان مجاور این استان، یعنی استان‌های قزوین، زنجان، مازندران و اردبیل به ‌ترتیب دارای رتبه‌های هجدهم، بیستم، بیست و سوم و بیست و چهارم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه یازدهم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

وی یادآور شد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان نیز به ترتیب 24.1 و 21.6 درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیر خوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب 15.6 و 13.8 درصد بوده است.

طیفوری درخصوص نرخ تورم شهری نیز، اضافه کرد: این نرخ در کل کشور و استان در آذرماه به ترتیب 18 و 16.1 درصد می‌باشد. همچنین نرخ تروم روستایی در کل کشور و استان در آذرماه به ترتیب 18 و 14.8 درصد بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه ‌به ‌نقطه آذرماه سال جاری را در کشور و استان به ترتیب برابر 37.4 و 33.7 درصد اعلام کرد و متذکر شد: بررسی تغییرات شاخص قیمت آذرماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور برابر 2.6 درصد و استان برابر 1.9 درصد بوده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید