جمعه 10 فروردین 1403
خانهصنعتگردشگریگورستان مخروبه انگلیسی‌ها اینجاست...

گورستان مخروبه انگلیسی‌ها اینجاست…


گورستان مخروبه و خاموش انگلیسی‌ها در بوشهر، آیینه عبرت لشکرکشی‌های سلطه جویانه‌ی سردمداران استعمار پیر و آرامگاه ابدی نظامیان و سربازان انگلیسی است که در جنگ با نیروهای جنوب کشور به خاک و خون کشیده شده‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، از زمانی که جنوب ایران توسط انگلیسی‌ها تسخیر شده بود، هنوز نشانه‌هایی باقی مانده و یکی از این نشانه‌ها گورستان انگلیسی‌ها است که در منطقه‌ی بهمنی قرار دارد.

این گورستان مدفن تعدادی از نیروهای انگلیس و افسران و سربازان ارتش انگلیس است که در تجاوز سال‌های پس از ۱۸۵۶ میلادی و جنگ جهانی اول در خاک ایران کشته شده‌اند.

کشته‌شدگان انگلیسی دفن شده در این قبرستان در نبرد با سرهنگ باقرخان تنگستانی در قلعه ریشهر و همچنین شبیخون‌های رییسعلی دلواری به هلاکت رسیده‌اند.

در آغاز جنگ جهانی اول با نقض بی‌طرفی، نیروهای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، ایران را مورد هجوم قرار داده و کشتی‌های جنگی انگلستان در مقابل بوشهر لنگر انداختند.

پس از تصرف شهر و اشغال کنسولگری آلمان، سرکنسول و دیگر وابستگان به آن دولت را دستگیر و به هندوستان تبعید کردند. این اقدام تجاوزکارانه انگلیسی‌ها غیرت ملی و خشم مردم بوشهر را برانگیخت.

به همین دلیل اهالی تنگستان به رهبری «رئیس‌علی دلواری» و «زایر خضر خان اهرمی»، دلیرمردان دشتی به سرداری «خالو حسین بردخونی»، رزمندگان دشتستانی به فرماندهی «شیخ محمدحسین برازجانی» و«محمد خان غضنفرالسلطنه»، جنگجویان چاه کوتاهی به سردمداری «شیخ حسین خان چاه کوتاهی» آماده رزم با بیگانگان متجاوز شدند.

در این نبرد نابرابر دلاوران بوشهری توانستند ضمن پاسداری از شرف و حیثیت ملی ایرانیان، استقلال و تمامیت ارضی این مرز و بوم را برای همیشه محفوظ نگه دارند.

نصرالله ابراهیمی، معاون میراث فرهنگی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: گورستان انگلیسی‌ها مربوط به اواخر دوره قاجار و همزمان با جنگ رئیس‌علی دلواری با متجاوزان انگلیسی است. بعد از اتفاقاتی که در آنجا رخ می‌دهد و جنگ نیروهای مردمی بوشهر با انگلیسی‌ها، کشته‌شدگان انگلیسی شامل سربازان و برخی از سرداران این کشور در این مکان دفن می‌شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های تاریخی و سنگ قبرهایی که در هنگام مرمّت و بازسازی این گورستان توسط میراث فرهنگی استان بوشهر کشف شده این گورستان متعلّق به دوره‌ی قاجاریه است، بعد از آن نیز این مکان محصور و تحت حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفت.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید