پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهگفت‌وگوگفت‌وگو با محمود تولایی:کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی، پیگیر دغدغه همه...

گفت‌وگو با محمود تولایی:کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی، پیگیر دغدغه همه فعالان اقتصادی است

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران با تأکید بر اینکه موضوع کار این کمیسیون، دغدغه همه فعالیت‌های اقتصادی است، می‌گوید: در دور قبلی، 80 درصد موضوعات مورد بررسی به نتیجه رسیده و در دوره جدید نیز پس از تصویب کمیسیون، موضوعات بااهمیتی می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران با اشاره به اینکه در دور قبلی هیات نمایندگان اتاق، برای اولین بار این کمیسیون ایجاد و احیا شده است، گفت: در دور هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران با توجه به دایره شمول مسائل مالیات، کار و تأمین اجتماعی در بخش خصوصی، پیشنهاد شده کمیسیون مرتبط با این موضوعات نیز ایجاد شود و با موافقت هیات رئیسه اتاق ایران، کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی ایجاد شد.

محمود تولایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: در شروع کار این کمیسیون، ابتدا باید شرایط و مطالبات جدی این حوزه احصا می‌شد و در ادامه پیگیری آنها در دستور کار قرار می‌گرفت ازاین‌رو برای هرکدام از مباحث مدنظر در این حوزه، یک کمیته تخصصی ایجاد شد.

تولایی با اشاره به عملکرد دور قبلی کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی، تصریح کرد: در این دوره ورود به ماجرای مشاغل سخت و زیان‌آور یکی از اولویت‌ها کمیسیون بود که درنهایت به تهیه آئین‌نامه و دستورالعمل‌هایی منجر شد و با پیگیری‌های مداوم، تعداد دسته‌های شغلی مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور به 15 دسته شغلی رسید.

او ادامه داد: موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور به‌واسطه اثرگذاری بالایی که بر ترکیب و وضعیت نیروی کار فعال در بنگاه‌های اقتصادی دارد، از مسائل با اهمیت حوزه کار قلمداد می‌شود و در دوره جدید کمیسیون نیز پیگیری مسائل مرتبط با آن می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران همچنین با اشاره به پیگیری‌های این کمیسیون برای تعیین تکلیف اعضای حاضر در هیات‌های حوزه تأمین اجتماعی گفت: این موضوع در برخی از شهرستان‌ها اصلاح شد اما در برخی مناطق کشور همچنان نیازمند اصلاح است که باید در دوره جدید به آن پرداخته شود.

تولایی به تلاش‌های کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران در حوزه مالیات نیز اشاره کرد و افزود: در اینم زمینه تلاش شده کمترین هزینه و آسیب از محل قوانین مالیات به بخش خصوصی وارد شود ازاین‌رو در حوزه مالیات‌های مستقیم، اصلاح چند بند از قانون پیگیری و به دولت ارسال شد.

او همچنین موضوع مالیات ارزش‌افزوده را از دیگر برنامه‌های پیگیری شده در دور قبلی کمیسیون عنوان و تصریح کرد: در دور قبلی با توجه به اینکه 7 سال از تدوین قانون مالیات ارزش‌افزوده گذشته بود و در لایحه دولت نیز تغییر بااهمیتی در مفاد این قانون ایجاد نمی‌کرد، کمیسیون مالیات، مار و تأمین اجتماعی اتاق ایران تلاش کرد با ایجاد اجماع در همه ارکان مرتبط با این قانون، در مسیر اصلاح این قانون تلاش کند.

تولایی ادامه داد: برای اصلاح قانون مالیات ارزش‌افزوده علاوه بر ایجاد اجماع در مجلس، همه تشکل‌های اقتصادی و اتاق‌های اصناف و تعاون نیز پای‌کار آورده شدند و از کارشناسان جامعه حسابداران رسمی و خبره نیز برای اصلاح بهینه قانون استفاده شد.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران تصریح کرد: در دور قبلی کمیسیون نهایت تلاش اعضای این کمیسیون این بود که تغییرات عمده و مؤثر در موضوعات این حوزه صورت بگیرد اما حجم مسائل مطرح شده در این حوزه بسیار زیاد است و در دور جدید کمیسیون نیز موضوعات بزرگی باید پس از تصویب کمیسیون در دستور کار قرار بگیرد.

به عقیده تولایی، اهداف دور قبل کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران بیش از 80 درصد محقق شده است اما برای ارزیابی درست، اتاق ایران باید عملکرد کمیسیون‌ها را بررسی و نتایج آن را اعلام کند.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید