پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هاگرگ‌هایی که با سگ‌ها فامیل شدند

گرگ‌هایی که با سگ‌ها فامیل شدند

دو هفته نامه سرو کاشمر گزارشی ترسناک از تولد و تکثیر جانوری درنده به نام«گرگاس» در مناطق غربی خراسان رضوی و شهرهای سبزوار و کاشمر منتشر کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین از نشریه دوهفته نامه سرو کاشمر، حاصل جفت‌گیری گرگ و سگ، جانوری وحشی و خطرناک به نام «گرگاس» است.

بعضی افراد مانند چوپان‌ها و علاقه‌مندان به سگ، این حیوانات را مجبور به جفت‌گیری می‌کنند تا چنین موجودی به وجود آید‌، اما چون معمولاً نمی‌توانند کنترلش کنند در طبیعت رهایش می‌کنند. همینطور گرگ‌های پیر که از گله جدا و به تنهایی زندگی می‏‌کنند، می‌‏توانند با سگ و شغال هم جفتگیری کنند.

وقتی چنین موجود خطرناکی در طبیعت رها شود ، به نوعی باعث برهم زدن اکوسیستم می‌شود.

گرگاس جسورتر و قوی‌تر از گرگ و باهوش‌تر از سگ است و برخلاف گرگ، از انسان نمی‏‌هراسد و قوی‌تر و تهاجمی‌تر هم است.

گرگها معمولاً زمستان‌ها به خاطر گرسنگی شدید به انسان حمله می‌کنند‌، اما گرگاس انسان را در هر فصلی ببیند امکان حمله کردن دارد حتی بهار و تابستان بیشتر، حیوانات در شرایط عادی دشمنی در طبیعت ندارد.

گله‏‌های گرگ به هيچ عنوان اجازه حضور گرگ و سگ غريبه را در خانواده خود نمي‏‌دهند، به این ترتیب گرگاس‌ها، از طبيعت طرد شده و به ناچار براي تغذيه كردن به حاشيه شهرها و روستاها آمده و به دليل خوي وحشيگري خود، منجر به صدمات و تلفات انساني و كشاورزي مي‌‏شوند. سگ‏های گله در روستاها نیز به لحاظ اینکه این حیوان مشترکات زیادی با آنها دارد تحرک خاصی نسبت به گرگاس نشان نمی‌‏دهند.

متاسفانه در کشور ما این اتفاق بسیار زیاد شده است و این چند سال اخیر ده‌ها کودک توسط همین گرگاس‌ها از داخل حیاط خانه‌ها دزدیده شده و خورده می‌شوند. حتی در این رابطه مستندی ایرانی ساخته شده به اسم گرگینگی.

در حال حاضر غرب استان خراسان رضوی به وجود گرگاس‏ها آلوده شده است. برابر آمار رسمی آنها هر بار به صورت گله‏‌های هفت تا 10 تایی حمله می‌‏کنند. چند سال پیش جمعیت گرگ‏های اصیل در این منطقه بسیار کم بود. با توجه به تصاویر ضبط شده و مدارک هم اینک 80 درصد جمعیت گله‏‌های گرگ‏ها را در این منطقه گرگاس‏ها تشکیل می‌‏دهند.

خشکسالی و سرمای زمستان و شکار بی‏رویه شکارچیان متخلف سبب ساز افزایش هجوم گرگاس‏ها به مناطق روستایی شده است. هجوم گرگاس‏ها تا حدی است که مشکلات و خسارات زیادی را برای روستاییان به وجود آورده، بطوری که روستاییان این مناطق برای حل معضل دست کمک به سوی مسئولان دراز کرده‌‏اند».
متاسفانه چنین دخالتی در کار خدا و طبیعت نیتجه ناخوشی دارد. اگر کسی قصد چنین کاری داشت بهتر است به او آگاهی داده شود که چه کار اشتباهی را انجام می‌دهد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید