پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیگرفتاری صنعت ضربه‌گیر تحریم‌های نفتی

گرفتاری صنعت ضربه‌گیر تحریم‌های نفتی

 

صنایع بورسی درگیر نوسان نرخ دلار هستند

به گزارش رتبه آنلاین، پتروشیمی‌ها را فرزند صنعت نفت می‌خوانند زیرا چرخه ایجاد ارزش مضاعف این صنعت تنها از طریق پتروشیمی‌ها امکان‌پذیر است. طبق اهداف برنامه ششم توسعه، دستیابی به سهم ۳۴ درصدی از کل ارزش تولید محصولات پتروشیمی در خاورمیانه و کسب جایگاه نخست پتروشیمی در منطقه که در افق چشم انداز ۱۴۰۴ برای صنعت پتروشیمی ترسیم شده اما اگرچه خلیج‌فارس مهم‌ترین بخش صنعت نفتی دنیا بوده و یک‌چهارم نفت آمریکا و اروپا و همچنین بیش از 70درصد نیاز وارداتی آسیایی‌ها را تامین می‌کند اما رقبای پتروشیمی در منطقه حضوری فعال داشته و باید در عرصه رقابت از آنها یک گام جلوتر حرکت کرد.

اهمیت، توسعه، سرمایه‌گذاری و تسهیل مشکلات این واحدهای تولیدی زمانی دارای ویژگی‌های دوچندانی می‌شود که تحریم‌های وضع شده بر صادرات نفت خام ایران شدت بگیرد بنابراین برای جلوگیری از ضررهای اقتصادی، به‌جای فروشبا قیمت پایین‌تر یا کاهش سطح تولیدی باید به سمت حرکت به سوی تولید و بهره‌ور کردن واحدهای پتروشیمی حرکت کرد.

از سوی دیگر باید اشاره کرد که تولید صنایع پتروشیمی جدا از تامین نیاز واحدهای تولیدی متوسل به پتروشیمی، باعث ایجاد بازاری به مراتب بهتر از صادرات نفت خام بوده و ارزش مالی بالاتری را هم برای اقتصاد به ثبت خواهد رساند.

به تعبیری مناسب‌تر، می‌توان صنعت پتروشیمی را ضربه‌گیر تحریم‌های نفتی دانست زیرا در گذشته نیز این صنعت ثابت کرده که توانایی جلوگیری از ضربه‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را داشته و توانسته اقتصاد ایران را نجات دهد.

نرخ دلار و توقف نماد معاملاتی

طی ماه‌های اخیر همگام با اوج گیری نرخ دلار، بورس رشد بالای قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی را تجربه کرد و تاثیر این رشد تا حدی بود که برخی از شرکت‌های این صنعت، توقف نماد معاملاتی را به‌دلیل افزایش بیش از 20 درصدی قیمت در یک روز تجربه کردند.

صنعت پتروشیمی در ایران، صنعتی صادرات‌محور بوده بدین معنا که بیشترین حجم تولیدی محصولات این حوزه به دیگر کشورها صادر میشود؛ طبق آمارهای ارائه شده 60 درصد محصولات شرکت پتروشیمی پارس جزو محصولات صادراتی قرار گرفته و تنها 40 درصد از محصولات این شرکت در داخل کشور به فروش می‌رسد؛ بر همین مبنا، افزایش نرخ دلار، موجب افزایش قیمت فروش نهایی محصول شده و رشد بالایی برای این شرکتها به ارمغان می‌آورد؛ درنتیجه از آنجا که در چشم‌انداز آتی، کاهش یا ثبات نرخ دلار امری ناممکن است، رشد و پیشرفت این شرکتها نیز اگر اتفاقات دیگری بر آن سایه نیفکند، امری دور از انتظار نیست؛ در معاملات بازار سهام نیز شاهد رویکرد مثبت معامله‌گران به نمادهای این گروه بودیم به‌گونه‌ای که در ماه‌های اخیر محصولات شیمیایی پس از فلزات اساسی بیشترین رشد را داشته‌اند. برای مثال پتروشیمی غدیر توانسته طی سه ماهه نخست سال جاری به تولید 34 هزار و 500 تنی برسد و این درحالی است که متوسط تولید این شرکت در دوره سه ماهه سال 96 درحدود 27 هزار تن بوده است.

توانمندی شرکت های پتروشیمی برای تحریم‌ احتمالی

در حال حاضر، بزرگترین ریسکی که رشد این صنعت را با تهدید روبرو کرده، خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها بوده که برای مقابه با آن شرکت‌ها باید راه‌کارهای متعددی مانند توانمندسازی شرکای تجاری و تولیدکنندگان داخلی، تشکیل کمیته برای بررسی تولید داخلی و فروش بیشتر در داخل، کاهش وابستگی به فروش صادراتی، افزایش سهم داخلی و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور، در اختیار گرفتن خطوط حمل‌و‌نقل برای انتقال محصولات و توسعه فروش از طریق افزایش کارگزاران را در پیش گیرند تا بتوانند با کمترین آسیب‌ها از این دوره گذر کنند.

در تاریخ 6 تیرماه بخشنامه‌ای از طرف گمرک ابلاغ شده بود و در آن گمرک ایران اعلام کرده بود صادرات مواد اولیه پتروشیمی صرفا توسط واحد تولیدی ذی‌ربط یا اشخاص حقیقی و حقوقی با ارائه تاییدیه رسمی از واحد تولیدی مربوطه امکان‌پذیر است؛ اجرایی شدن این دستورالعمل موجب شده جریانی مثبت و امیدوارکننده در بازار پلیمرها و صنایع پایین‌دستی مشاهده شود که با افت نرخ و آرامش نسبی بازار نمایان شده است. این رویکرد جدید اگرچه فرصتی شگرف برای صنایع تکمیلی محصولات پتروشیمی به شمار می‌رود، تهدیدهایی را نیز به ارمغان می‌آورد که میتوانند اثرگذاری این اقدام را کاهش دهند؛ تهدیدهایی چون بیم و امیدها از حجم عرضه‌ها در بورس کالا که موجب تمایل کمتر تولیدکننده‌ای که خود تنها صادرکننده کالایی است، به فروش بر پایه محاسبه دلار با قیمت 4200 تومان می‌شود؛ این موضوع جذابیت عرضه در بورس کالا را کاهش داده و موجب برتری تقاضا بر عرضه در بازار سرمایه شده و افزایش نرخ محصولات در بازار داخلی را رقم می‌زند.

گزارش عملکرد فروش “پتروشیمی پارس” در خرداد ماه

بررسی عملکرد شرکت پتروشیمی پارس که در آستانه عرضه اولیه سهام خود در بازار بورس است ، در سه ماهه نخست سال جاری، بیش از 730 هزار تن محصول به ارزش 17 هزار و 560 میلیارد ریال به فروش رسانده است.

سود خالص پتروشیمی پارس در سال گذشته بیش از 30 هزار میلیارد ریال بوده است. در خرداد ماه شاهد نوسان قیمتی محصولات این شرکت بوده ایم، به گونه ای که محصولات اتان، پروپان و بوتان با رشد قیمت و محصولات پنتان و استایرن منومر با افت قیمت همراه بوده اند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید