پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیگردشگری سلامت؛ فرصتی ارزشمند برای کیش وکشور

گردشگری سلامت؛ فرصتی ارزشمند برای کیش وکشور

توسعه زیرساخت‌ها، گسترش فعالیت های مالی وبازرگانی و گردشگری و سلامت

در سال ۱۳۶۸ براساس تبصره ۱۹ قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه نقطه مرزی کشور شامل کیش، قشم و چابهار اقدام به تأسیس منطقه آزاد تجاری کند. چگونگی اداره این مناطق در ۷ شهریور ۱۳۷۲ به تأیید مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۷۲ مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.درپی این مصوبه سازمان منطقه آزاد کیش کارخود را به عنوان اولین منطقه آزاد کشور در این جزیره آغاز کرد تا جزیره کیش به محلی برای تجارت، کار، سکونت، گردش وتفریح همه ایرانیان تبدیل شود.

سازمان منطقه آزاد کیش از ابتدای کار با  هدفگذاری بر انجام امور زیر بنایی مورد نیاز در جزیره، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال مفید سازنده، جذب سرمایه گذاری های داخلی وخارجی، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی به منظور توسعه صادرات غیر نفتی، تدارک مقدمات تولید کالاهای صنعتی و راه اندازی صنایع تبدیلی ، توسعه جزیره کیش به عنوان منطقه ای شاخص و دریچه ای برای تعاملات اقتصادی ملی وبین المللی را در دستور کار قرارداد.از آغاز فعالیت جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد تاکنون سیرتوسعه این منطقه آزاد از شتاب خوبی برخوردار بوده است.جزیره ای که در دوران شاهنشاهی تنها محلی برای تفرج خانواده سلطنتی وبرگزاری جشن ها بود امروز به پایلوت گردشگری کشور تبدیل شده است .

 

سیر پیشرفت اقتصادی کیش

تولید ناخالص داخلی جزیره کیش در یک دوره 12 ساله به قیمت ثابت سال 1383، به طور متوسط سالانه 9.2 درصد رشد داشته است که از متوسط رشد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه در همین دوره (3.8 درصد) بیشتر است. در این دوره، سهم جزیره کیش از تولید ناخالص داخلی استان هرمزگان و کل کشور به ترتیب از 17.59 و 0.33 درصد به 27.74 و 0.63 درصد افزایش یافته و لذا توسعه منطقه آزاد کیش موجب افزایش سهم این منطقه از تولید ناخالص داخلی استان هرمزگان و کل کشور شده است. نکته در خور تأمل آن است که سهم جزیره کیش از تولید ناخالص کشور بیشتر از استان‌های خراسان شمالی و جنوبی است و به استان چهار محال بختیاری با نعمت های طبیعی فراوان بسیار نزدیک است.

در حوزه اشتغال، بطور کلی می‌توان گفت وضعیت بازار کار جزیره کیش، نسبت به نقاط شهری کشور و نقاط شهری استان هرمزگان بهتر است. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت در جزیره کیش در مقایسه با استان‌های کشور بالاترین و نرخ بیکاری آن در مقایسه با استان های کشور کمترین نرخ است. نرخ مشارکت در بازار کار جزیره کیش معادل 51.3 درصد است که در مقایسه با نقاط شهری کشور (37.6 درصد) و نقاط شهری استان هرمزگان (39.6 درصد) به مراتب بیشتر است. نرخ بیکاری در این جزیره بسیار پایین و در حد 4.1 درصد است. تفکیک جنسیتی بازار کار گویای آن است که وضعیت اشتغال و نرخ مشارکت جزیره کیش به تفکیک مرد و زن در مقایسه با نقاط شهری کشور و نقاط شهری استان هرمزگان بهتر است.

بررسي روند تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در جزيره کيش نشان مي‌دهد که در یک دوره 32 ساله متوسط رشد سالانه تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در اين منطقه به قيمتهاي ثابت سال 1376، 6.3 درصد بوده است. رشد سرمايه‌گذاري در بخش ساختمان بيش از بخش ماشين‌آلات بوده است.  متوسط رشد سرمايه‌گذاري به قيمتهاي ثابت سال 1376، در بخش ساختمان و ماشين‌آلات به ترتيب 6.8 و 0.7 درصد مي‌باشد. روند تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در دوره مذکور نشان مي‌دهد که در هر دوبخش ساختمان و ماشين‌آلات، تشکيل سرمايه ثابت ناخالص از سال 1362 تا سال 1370 به دليل مسائل جنگ تحميلي، با نوسانهاي اندکي روند کاهشي داشته است اما از سال 1370، تغيير جهت داده و با تصويب قانون چگونگي تشكيل و اداره مناطق آزاد تجاري-صنعتي جمهوري اسلامي ايران درسال 1372 و فعال شدن امكانات براي افزايش سرمايه‌گذاري، سرمايه‌گذاري در کيش روندی فزاینده داشته است.

 

251 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در 205 پروژه

از سال 1375 تا کنون، بیش از 205 پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز در کاربری‌های مختلف نظیر هتل، مسکونی، تجاری، فرهنگی، تفریحی، ورزشی، آموزشی، بانک، خدماتی، اداری و نمایشگاهی در سطح جزیره تعریف شده است. حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در پروژه‌های مذکور بیش از 251 هزار میلیارد ریال بوده است.

توسعه خوب صنایع غیرآلاینده درسه حوزه دریایی، پزشکی ودارویی و صنایع نفت وگاز

توسعه فعالیت‌های اقتصادی جزیره کیش در بخش صنعت از طریق جانمایی شهرک‌های صنعتی انجام شده است. هدف از ایجاد شهرك‌های صنعتی، توسعه صنعت در خارج از مناطق مسکونی است تا تاثیرات منفی فعالیت‌های صنعتی بر ساكنین و گردشگران جزیره کیش را به حداقل برساند. در این راستا حدود 205 هکتار زمین در 6 شهرک صنعتی در اختیار فعالین این حوزه قرار گرفته است. از این میزان، 144 هکتار در اختیار کاربری صنعتی، 22 هکتار انبار، 22 هکتار خدمات صنعتی، 15 هکتار کشاروزی و حدود 2 هکتار در اختیار کاربری خدماتی-تعمیرگاهی قرار گرفته است. در مجموع 639 قطعه واگذارشده، 424 قطعه فعال، 90 قطعه غیرفعال و 125 قطعه در حال ساخت هستند. میزان اشتغال ایجاد شده در واحدهای صنعتی منطقه بالغ بر 3673 نفر بوده است. بیشترین متوسط اشتغال ایجاد شده مربوط به تولید شناور و خدمات دریایی، پزشکی و دارویی و صنايع نفت و گاز است.

 

گسترش فعالیت های مالی وبازرگانی

در حوزه بازرگانی، جزیره کیش دارای 20 مجتمع تجاری شامل 3 هزار و23 واحد تجاری است که از این تعداد 81 درصد آنها فعال و 19  درصد غیر فعال هستند. همچنین در جزیره کیش 12 مجتمع خدماتی با بیش از یک هزار و 55 واحد در حال فعالیت است.

تشکیل اداره استاندارد گام ارزشمندی درجزیره کیش درجهت تسهیل، تسریع و ارتقاء سطح کیفیت محصولات تولیدی و ارائه خدمات صادرات و واردات در منطقه، استانداردسازی واحد های تولیدی و خدماتی به منظور کنترل و ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات بوده است.

در حوزه بازارهای پولی و مالی، در حال حاضر تعداد 30 بانک و ۴ موسسه مالی و اعتباری در قالب 71 شعبه و 18 باجه ، 10 شرکت بیمه و 35 نمایندگی بیمه و همچنین تالار بورس اوراق بهادار و بورس کالا در منطقه آزاد کیش مشغول به فعالیت هستند. تالار بورس منطقه‌ای کیش در اردیبهشت ماه 1384  پیرو قانون برنامه چهارم توسعه در خصوص ایجاد بورس های منطقه ای تشکیل شد. ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم این تالار در سال 1396 بیش از 158 هزار میلیارد ریال بوده است.

 

 توسعه زیرساخت ها شهری، حمل ونقل، تفریحی، زیربنایی، انرژی و ورزشی

در حوزه حمل و نقل نیز جزیره کیش طی چهل سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. فرودگاه بين المللي کیش يكي از فعال‌ترين و اقتصادي‌ترين فرودگاه‌هاي ايران و چهارمين فرودگاه كشور از نظر حجم عمليات پروازي و تردد مسافرين است. از اين فرودگاه به 15 مسير داخلي، شامل تهران، 12 مركز استان و 2 منطقه آزاد و ويژه اقتصادي كشور، پروازهاي منظمي انجام مي شود. به علاوه اقدامات توسعه‌ای در خصوص افزایش مسیرهای داخلی مد نظر قرار گرفته است. همچنين، اين فرودگاه جزيره کیش را از طريق مسيرهای بين المللي دبي، ترکیه، عراق، عمان و سایر کشورهای منطقه به شبكه گسترده حمل و نقل جهاني پيوند مي دهد. شایان ذکر است ترمینال اختصاصی بین المللی فرودگاه کیش با ظرفیت 4 ونیم میلیون مسافر در سال به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

پایانه جدید مسافری بندرگاه تجاری كیش با سطح اشغال 7هزار و 500 مترمربع و مساحت 12هزارمترمربع و ظرفیت پذیرش روزانه 3هزار و500 مسافر، در 3 طبقه، شامل فضاهای اداری، سالن VIP ، بانک، باجه های فروش بلیط، گمرک، رستوران، فضاهای فروشگاهی و رفاهی متعدد، سالن های انتظار سیستم های تهویه مطبوع کاملاً هوشمند و پیشرفته و سیستم های ایمنی و امنیتی است.

احداث شبکه انتقال فاضلاب و4 تصفیه خانه ،  ساخت دو نیروگاه آب وبرق، طرح تکمیل دکل های مخابراتی، احداث وتوسعه شبکه فیبرنوری، احداث پست های برق جی آی اس، احداث مخزن هوایی تعادل فشار آب،اجرای بزرگراه خلیج فارس و روشنایی خورشیدی این پروژه، ساخت پژوهشکده محیط زیست، فرهنگسرهای کیش، ساخت وتعریض موج شکن های بندر به همراه نصب واجرای سیستم اعلام و اطفاء حریق ، احداث ،تجهیز ونگهداری 31 مدرسه ، ساخت پارک های ساحلی وشهری، اجرای زیرساخت های شهری وانرژی در بخش های مختلف مسکونی، تجاری و اماکن عمومی کیش، احداث مجموعه ورزشی المپیک وتوسعه ونگهداری از این مجموعه، احداث فرودگاه وبندر هندورابی، احداث بیمارستان کیش، اجرای پروژه های درمانی، رفاهی ، اداری ، نظامی و آموزشی، اجرای اسکله های تفریحی ، صیادی و تجاری به همراه سازه ها وتجهیزات پشتیبانی ، ساخت و توسعه مستمر تجهیزات،باند و سازه های فرودگاهی ، ساخت پلاژهای مجزا برای بانوان وآقایان، توسعه ناوگان هوایی وخطوط پروازی شرکت هواپیمایی کیش، افزایش تعداد ایرلاین ها به 16 شرکت و 4 شرکت هلی کوپتری و…… تنها بخش هایی از اقدامات گسترده انجام شده درحوزه های زیربنایی، خدماتی، عمرانی، شهری، رفاهی، ورزشی وتفریحی درجزیره کیش است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همت سازمان منطقه آزاد کیش اجرا شده است.

جزیره کیش پیشرو در توسعه گردشگری کشور

توسعه گردشگری یکی از ماموریت های مهم سازمان منطقه آزاد کیش است. جزیره کیش به واسطه ظرفیت های بسیارطبیعی محل مناسبی برای جذب گردشگر وسرمایه گذاری دراین حوزه است. وجود 51 هتل و مجموعه اقامتی با بیش از 12 هزار و800 تخت که 7 درصد از ظرفیت اقامتی کشور را به جزیره کیش اختصاص داده است از یک سو و 50 هتل دردست احداث از سویی دیگر مبین جایگاه این منطقه آزاد کشور درحوزه گردشگری است.

درحال حاضر277 مرکز پذیرایی ، 22 کلوپ تفریحات دریایی،  11 شناور تفریحی وآکواریوم ، 28 مرکز گردشگری تک برند و3 جنگ شبانه و 137 دفتر خدمات مسافرتی وگردشگری درجزیره کیش درحال فعالیت هستند.

درمجموع بیش از 6هزار و 200 نفر درمراکز گردشگری جزیره کیش مشغول به کار وخدمات دهی به شهروندان وگردشگران هستند .این حجم از اشتغال زایی آن هم تنها در حوزه گردشگری به واسطه رویکرد مدبرانه در تعیین ماموریت گردشگری برای کیش ، جذب سرمایه گذاری، امکانات ایجاد شده و نظارت برحفظ کیفی وکمی خدمات دهی ایجاد شده است.

 

 گردشگری سلامت؛ فرصتی ارزشمند برای کیش وکشور

کشور ما به لحاظ وجود پزشکان توانمند وپیشرفت های چشمگیر درحوزه پزشکی از شرایط مطلوبی در زمینه گردشگری سلامت برخوردار است . این موضوع درکنار هوای پاک، همجواری با دریا و طبیعت زیبا ی جزیره کیش و همچنین هزینه های پایی درمانی، پتانسیل خوبی برای  توسعه گردشگری سلامت درجزیره کیش است. علاوه بر این موارد ،عدم نیاز به دریافت روادید مهمترین مزیت جزیره کش برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت درمنطقه است.

این ظرفیت درسال های اخیر به خوبی درجزیره کیش دیده شده است و با توسعه زیرساخت های درمانی وبهره گیری از حضور پزشکان داخلی وخارجی تلاش شده زمینه های اعتماد سازی وجذب گردشگر درمانی به کیش فراهم شود .

راه اندازی مرکز درمان سرطان با استفاده از توانمندی پزشکان داخلی و پزشکان ایرانی خارج از کشور به مدیریت پروفسور جوان و همچنین راه اندازی دفتر منطقه ای ارجاع بیمار درکشور عمان از اقدامات اثرگذار درجذب گردشگر درمانی به کیش بوده است.

درپی این اقدامات در سال جاری 107 گردشگر خارجی از کشورهای مختلف از خدمات درمانی  بیمارستان کیش بهره مند شدند. درهمین سال  83 گردشگر عمانی هم برای دریافت خدمات درمانی بیمارستان کیش  را برگزیدند.

بیمارستان کیش درحال حاضر دارای 64 تخت ، 30 رشته تخصصی و11 رشته فوق تخصصی خدمات پزشکی ودرمانی است و بالغ بر170 پزشک متخصص وفوق تخصص پروازی به صورت دوره ای و 13 پزشک عمومی ومتخصص ساکن   ومقیم به بیماران ومراجعان خدمات ارائه می کنند.

وجود امکاناتی نظیز فیبرو اسکن، ام آر آی، سیتی اسکن 64 اسلایس مدرن، رادیولوزی 4 بعدی دیجیتال، پد هلی کوپتری استاندارد و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی که دربیمارستانهای شهرهای بزرگ کشور وجحود دارد بیمارستان کیش را به مرکز درمانی تخصصی در منطقه و جنوب کشور تبدیل کرده است.

 

شاخصه های فرهنگی، یکی از جاذبه های گردشگری جزیره کیش

آرامش وامنیت به زعم بسیاری از شهروندان وگردشگران مهمترین نقطه قوت این منطقه آزاد کشور است. توجه به هنجارهای اجتماعی ، آموزش به شهروندان وگردشگران در کنار نظارت همه جانبه ومستمر باعث شده است جزیره کیش به لحاظ رفتارهای اجتماعی وترافیکی به منطقه ای نمونه درکشور تبدیل شود.

درکنار ویژگیهای فرهنگی، برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری نیز از برنامه هایی است که حضوروسکونت چهره های شاخص فرهنگی وهنری را درکیش افزایش داده است .

مسابقات قرآن، اذان وحدیث، جشنواره های تئاتر، موسقی، فیلم کوتاه ، شعر وداستان ، بزرگداشت شخصیت های برجسته کشور، نامگذاری وگرامیداشت 20آبان به عنوان روزکیش ، برپایی مستمر کنسرت های موسیقی ، گرامیداشت اعیاد ومراسم مذهبی، برگزاری آیین های سوگواری محرم با حضور اقوام مختلف ایرانی، اجرای آیین های سنتی و ملی، اجرای جشن ها وبرنامه های محلی، برگزاری دوره های مختلف آموزشی در 7 فرهنگسرا، وجود بیش از 42 هزار و500 جلد کتاب درکتابخانه های جزیره و برگزاری هفتگی نشست های فرهنگی وهنری ودوره های آموزشی برای کیشوندان بخشی از برنامه های حوزه فرهنگی وهنری درجزیره کیش است که علاوه بر این برنامه ها، بخش خصوصی نیز درحوزه های فرهنگی و برگزاری رویدادهای هنری فعالیت های چشمگیری درجزیره کیش دارند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید