پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادی گرانفروشان موبایل، اخلالگران نظام اقتصادی کشور هستند

 گرانفروشان موبایل، اخلالگران نظام اقتصادی کشور هستند

«محمدجواد آذری جهرمی» در گفتگو با روزنامه ایران درباره دستگیری مدیران شرکت های واردکننده موبایل و گرانفروشان موبایل و در کل این بازار آشفته صحبت هایی کرده و اتفاقی که در بازار موبایل رخ داد را ناگوار خوانده است. او تاکید دارد که دادستان تهران جرم افراد گرانفروش در بازار موبایل را فقط گرانفروشی نمی‌داند، بلکه آنها را مخل نظام اقتصادی کشور معرفی کرده است.

وزیر ارتباطات کشورمان به مساله شفاف سازی اشاره دارد و باور دارد که این شفاف سازی در بازار موبایل باعث شده که تخلفات مشابه در دیگر بازارها رخ ندهد:

«کسی که اخلال ایجاد می‌کند باید عواقب آن را نیز بپذیرد. نباید با طمع، به زندگی مردم فشار وارد کنند. نباید وقتی کالایی را با ارز 4200 تومانی وارد کرده‌اند، گرانتر به مردم می‌فروختند. اگر دولت ارز 4200 توانی در نظر گرفت برای کنترل پول ملی بود و اینکه به زندگی مردم و بخش تولید فشار نیاید.»

گرانفروشان موبایل

جهرمی می‌گوید هدف او از شفافسازی کاهش قیمت‌ اجناس در بازار نبوده بلکه دولت به دنبال مبارزه با رانت خواری بوده است. او سپس به بازدیدهایش از بازار موبایل که دوبار و هر بار به صورت سر زده رخ داد اشاره دارد:

«محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با من تماس گرفتند و گفتند تاکنون شما بازار تلفن همراه را پیگیری کرده اید اکنون با توجه به شرایط جدید هنوز اشکالاتی در بازار لوازم جانبی و تلفن همراه وجود دارد بنابراین کمک کنید تا مشکلات را جست‌و‌جو کرده و بازار را تسهیل کنیم به همین علت من با نمایندگانی از سازمان حمایت از مصرف‌کننده، اداره کل صنایع و الکترونیک و اتحادیه‌ها به بازار تلفن همراه رفته و با فعالان و مردم صحبت کرده و حرف‌های آنان را شنیدیم در این بازدید متوجه شدیم که 3 تا 4 مشکل جدی در بازار وجود دارد. اول اینکه دستکاه قضایی مجوز فروش بیش از یکصد هزار تلفن همراه را که توقیف شده نمی‌دهد چرا که معتقد هستند باید قیمت عرضه جنس به بازار مشخص شود. دوم اینکه واردکنندگان 600 هزار تلفن همراه را وارد کشور کرده‌اند که اکنون در گمرک قرار دارد و چون ارز تخصیصی از سوی بانک مرکزی ندارند، امکان ثبت سفارش آنها وجود ندارد بنابراین از گمرک ترخیص نشده‌اند.

مشکل بعدی این است که واردکنندگان و تولیدکنندگان در خارج کشور یک شبکه انحصاری ایجاد کرده‌اند که در شرایط عادی مطلوب است چون باید شرکت‌ها خدمات پس از فروش ارائه دهند اما در شرایط فعلی که بازار دچار التهاب شده است این کانال کار نمی‌کند.»

گرانفروشان موبایل

جهرمی ورود بیش از 600 هزار موبایل توقیف شده در گمرک به بازار را نیز به طور حتم راه حلی برای تعادل بازار فعلی می‌داند و باور دارد تقاضا از سوی مردم برای خرید بسیار بالاست، اما جنسی در بازار وجود ندارد:

«تا آنجایی که حتی گوشی‌های تست مغازه‌ها نیز تقاضا برای خرید دارد.»

وزیر ارتباطات در این گفتگوی خبری کشورمان ساختار دولت الکترونیک را نیز مانند یک شاهراه در نظر می‌گیرد که ساخت آن درست شده و همگی ملزم آن هستند تا در آن بر طبق قانون حرکت کنند. جهرمی باور دارد برخی از دستگاه‌ها که به این سامانه وصل نشده‌اند به زودی متصل خواهند شد و دستگاه‌های نظارتی و سازمان بازرسی هم می‌توانند به این مساله ورود پیدا کرده و سازمان‌ها را به سوق دادن در این شبکه برای شفافسازی بیشتر ترغیب سازند:

«برای اتصال دستگاه‌ها به دولت الکترونیک برخی طبق قانون باید متصل شوند اما اتصال برخی دستگاه‌ها در قانون نیامده است برخی هم خارج از این دو هستند و تنها از کوره راه استفاده می‌کنند اینجا جایی است که باید افکار عمومی را وارد کرد تا زشتی‌های متصل نشدن دستگاه‌ها را به دولت الکترونیک ببینند. باید به مردم گفت که مشکل کشورچیست. مجلس در چارچوب افکار عمومی باید اتصال دستگاه‌ها به دولت الکترونیک را در اولویت بگذارد.»

گرانفروشان موبایل

محمدجواد آذری جهرمی جلب اعتماد از دست رفته مردم را یکی از کارهای اصلی دولت در حال حاضر می‌داند و عقیده دارد که مردم به حرف مسئولان نگاه نمی‌کنند، بلکه ملاک آنها عمل مسئولان است: « باید کاری کنیم که اعتماد ایجاد شود. اعتماد چگونه ایجاد می‌شود. من در حوزه خودم می‌گویم که دولت الکترونیک را اگر به‌صورت کامل راه‌اندازی کنیم مردم اعتماد می‌کنند»

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید