چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیگام‌ تازه فرهنگ‌سازی، نیازمند اقدام‌ شجاعانه و نوآورانه

گام‌ تازه فرهنگ‌سازی، نیازمند اقدام‌ شجاعانه و نوآورانه

 

مدیران فعلی با فراغ‌بال ورود نیروی جوان را به صنعت بیمه بپذیرند

-علی دینی : جامعه به نوآوری پاسخ مثبت داد؛ بیمه‌ها نیز باید در این مسیر گام بردارند

-پور ابراهیمی: حضور مدیران بازنشسته‌ در صدر هرم مدیریت و جایی برای جوان خوش‌فکر نگذاشته‌ است

ایزدخواه : تکیلف بدهی‌هایی که روشن نیست باید تعیین تکلیف شود

علی اسماعیلی: فرهنگ‌سازی تنها به‌معنای زمینه‌سازی برای ورود مردم به دیگر خدمات بیمه‌ای نیست

افق بیمه | تحول در ساختارهای سنتی صنعت  بیمه موضوع اساسی این روزهای صنعت است. سرفصلی که به موضوع نگرش‌های موجود و درون بخشی این صنعت مرتبط است و نتیجه‌اش در خروجی و محصول این صنعت پیوند خورده است.

در یک کلام عدم به روز رسانی نگرش‌ها و نبود فرصت برای ظهور و بروز تفکرهای جدید نکته ایست که مانع از تعالی سازمان‌های بیمه‌ای در ایران و حتی برخی نقاط جهان شده است. در این حوزه، یکی از موضوعات اساسی، فرهنگ سازمانی صنعت بیمه ایران است که باید مورد توجه قرار گیرد تا تحولاتی را شاهد باشیم.  تغییری که تنها با توجه دهی به ضعف‌ها و ارائه آموزش‌های حین خدمت به فعالان صنعت و فرهنگ سازی برای عموم مردم شدنی است.

به گزارش رتبه آنلاین،  از این رو در این گزارش گفت و گو محور تلاش شده تا با حضور کارشناسان اقتصادی و رهبران افکار به ضعف‌هایی اشاره کنیم که از دور بهتر دیده می‌شود و مربوط به درون صنعت است اما نتایجش در فرهنگ عمومی و اعتماد مردم خود را نشان می‌دهد.

در این خصوص گفت و گوهایی با محسن ایزدخواه کارشناس اقتصادی، علی دینی‌ترکمانی اقتصاددان و استاد دانشگاه ، محمدرضا پور‌ابراهیمی کارشناس اقتصادی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و  علی اسماعیلی عضو ناظر مجلس در شورای بیمه  داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

  

ایجاد تنوع در نگاه بیمه‌گران

محسن ایزدخواه کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بیمه‌های برای نوآوری و فرهنگ‌سازی نیازمند سرمایه‌ای هستند که امروز از دولت طلبکارند، اظهارکرد: تکلیف بدهی‌های دولت به سازمان‌های بیمه‌ای تاکنون مشخص نشده و رقم کلانی امروز به‌‌‌‌عنوان مطالبات بیمه‌ای در دستان دولت باقی مانده که باید تعیین تکلیف شود؛ از سوی دیگر باید ارزیابی کرد که آیا شرکت‌های بیمه‌ای، بخش‌های سرمایه‌گذاری خود را با رشد مواجه کرده‌اند یا اینکه در برابر نرخ تورم نتوانسته‌اند ارزش ذخایر خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: صندوق‌هایی مانند تامین اجتماعی که بیش از نیمی از جمعیت کشور و بازنشستگان را تحت پوشش قرارداده باید نوآوری را در دستور کار خود قرار دهد تا این حجم از مشتری و بیمه‌گر را در بدنه خود حفظ کند اما متاسفانه بیمه‌گران به‌غیر از بیمه درمانی و پرداخت مستمری نگاه دیگری به این بیمه ندارند.

 

اعتماد سازی برای جلب سرمایه گذاری

ایزدخواه افزود: نوسازی شرایط بیمه‌ای در کشور باید بدور از محیطی دولتی رقم زده شود زیرا صنعت بیمه در جامعه ناشناخته بوده و گسترش چتر بیمه‌ای در کشور امری ضروری و انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: کارکردهای اشتباه و غیرضرور باعث ایجاد مشکلات و نااعتمادی مردم به صنعت بیمه شده و در همین راستا باید مدیران صنعت بیمه در تفکر اعتمادسازی و تغییر رویه‌های فعلی باشند تا بیمه‌گر با اشتیاق بیشتری به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه جلب شود.

 

صنعت منسوخ شده‌، نمی‌تواند جذب سرمایه کند

علی دینی‌ترکمانی اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در همین ارتباط اظهارکرد: ظرفیت جذب سرمایه در صنعت بیمه کشور بسیار ضعیف و ناچیز بوده زیرا نحوه تفکر و مدیریت بیمه‌ای در کشور کارایی لازم را نداشته و باعث جذب سرمایه‌گذاری جامعه به سمت بانک و سایر بازارهای فرعی شود و عملا صنعت بیمه از سرمایه‌گذاری کلان بی‌بهره بماند.

وی ادامه داد: صنعت بیمه کشور نمی‌تواند با سیاست‌های اشتباه سعی در جذب سرمایه‌گذاری داشته باشد زیرا نوآوری در این صنعت وجود ندارد.

دینی‌ترکمانی با اشاره به اینکه صنعت بیمه باید برای نسل‌های آینده از امروز برنا‌مه‌ریزی کند، افزود: فرهنگ‌سازی و تبلیغات باید به‌گونه‌ای باشد که جامعه به درک سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه برای آینده‌ای روشن برسد اما امروز صنعت بیمه گرفتار ساختار قدیمی بوده که همگام با جریان اقتصادی حرکت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: جامعه به نوآوری پاسخ مثبت داده و باید بیمه‌ها نیز در این مسیر گام بردارند چراکه بازماندن از مسیر رقابت طبعا نتیجه‌ای به‌غیر از شکست را برای بیمه‌ها در بر نخواهد داشت.

 

 بیمه‌ها باید در خدمت مشتری باشند

ایزدخواه کارشناس اقتصادی هم در ادامه  به نیاز به نوآوری در صنعت بیمه افزود: بیمه‌های نظیر شخص ثالث و دیگر بیمه‌های اجباری یا بیمه‌های ناکارآمد دیگر نمی‌تواند مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را برطرف کند بنابراین بیمه باید به شکل امروزی و کاملا نوین در خدمت جامعه و مشتریان خود باشد.

وی افزود: قدرت و تاثیرگذاری بیمه‌ها در اقتصاد و زندگی بیمه‌گران کاملا به تعداد مشتری و چگونگی ارائه خدمات به مشتری بستگی دارد زیرا تنوع در خدمات و جذب مشتری می‌تواند شرکت‌های بیمه‌ای را سرپا نگاه دارد تا میل و اشتیاقی سرمایه‌گذاری که امروز در صنعت بیمه شاهد نیستیم را به این صنعت باز گردانند.

 

عملکرد ضعیف جلب مشتریان

محمدرضا پور‌ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره درخصوص عملکرد ضعیف صنعت بیمه در جذب مشتری تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت بیمه، حضور مدیران بازنشسته‌ای است که کماکان با ذهنیت منسوخ شده خود در صدر هرم مدیریت قرار گرفته‌اند و جایی برای جوان تحصیل‌کرده و خوش‌فکر نگذاشته‌اند.

وی ادامه داد: استارت‌آپ‌ها و راه‌اندازی ایده‌های جذاب و نوین بیمه‌ای یکی از عناصر مقابله جوانان با مدیرانی است که هیچگاه قصد بازنشستگی ندارند بنابراین باید مدیران فعلی با فراغ‌بال ورود نیروی جوان را به صنعت بیمه بپذیرند.

 

شفافیت بیمه، رشد درخواست خدمات بیمه‌ای

علی دینی‌ترکمانی اقتصاددان درخصوص نیاز بیمه‌ها به شفافیت برای جذب مشتریان بیشتر اشاره کرد و گفت: شفاف‌شدن پرتفوی بیمه‌ها می‌تواند در تقویت بیمه‌ها به‌عنوان گامی اساسی مطرح باشد زیرا مشتریان در بازار اقتصادی جذب شفافیت بازار می‌شود.

وی افزود: صنعت بیمه نیازمند تغییرات و اصلاحات فراوانی بوده تا نتیجه آن ارتقا ظرفیت و خدمات بیمه‌ای برای مشتریان بیمه‌ای باشد.

 

بیمه‌، تنها در ریسک‌پذیری خلاصه نمی‌شود

همچنین علی اسماعیلی عضو ناظر مجلس در شورای بیمه، با اشاره به اینکه صنعت بیمه نیازمند جذب سرمایه‌ برای رشد خدمات است، اظهارکرد: صنعت بیمه در کشور تاکنون نقش کلیدی در کاهش خطرات و ریسک‌های موجود داشته اما بیمه خلاصه در کاهش ریسک‌پذیری نمی‌شود بلکه با ابزارهای جدید مانند بیمه‌های زندگی می‌تواند پنجره‌ای جدید را به سوی بیمه‌گران باز کند.

وی ادامه داد: بنابراین بیمه‌گذاران باید با شناسایی نیازهای مشتری و پوشش آن به سمت جذب سرمایه و ارضا مشتریان گام بردارند.

 

گام های تازه برای فرهنگ سازی

اسماعیلی تاکید کرد: بیمه‌های زندگی در تمامی دنیا جزو نخستین ارکان پرتفوی بیمه‌ها به‌شمار می‌آیند اما فاصله بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه ایران تا نقطه مطلوب مسیر فراوانی را دارد.

اسماعیلی نماینده مردم در خانه ملت نیز در پایان تاکید کرد: فرهنگ‌سازی تنها به‌معنای زمینه‌سازی برای ورود مردم به دیگر خدمات بیمه‌ای نیست بنابراین بیمه‌ها باید گام در مسیر کاهش تلفات و البته کاهش ریسک بیمه‌هایی همچون شخص‌ثالث و … باشند.

 

مدیران سنتی و تزریق ایده‌های جدید

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به موضوع عدم استقبال مردمی اشاره و گفت :این مشکل صنعت بیمه حاکی از تفکرات قدیمی و نبود نوآوری در این صنعت است.

او تاکید کرد: صنعت بیمه نیازمند پوست‌انداز مدیریتی بوده زیرا تزریق تفکر جوان و ایده‌های ناب می‌تواند صنعت بیمه را از این رکود نجات دهد.

وی افزود: صنعت بیمه کشور به‌غیر از بیمه‌های اجباری حرف چندانی در جامعه ندارد و میل و اشتیاقی از سمت مردم برای ورود و سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود ندارد؛ ایده‌های جدید کاملا می‌تواند وضعیت بیمه‌ها را از رخوت کنونی نجات دهد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید