شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریکیفیت موزه‌های استان یزد افزایش می‌یابد

کیفیت موزه‌های استان یزد افزایش می‌یابد


مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد با ناچیز خواندن آمار بازدیدکنندگان موزه‌های استان در قیاس با گردشگران نوروزی یزد در سال جاری، امسال را سال کیفی‌سازی موزه‌های استان خواند و گفت: باید با پرداختن به جذب مخاطب، این ظرفیت‌ها و جاذبه‌های غنی را به مردم بشناسانیم.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، سید مصطفی فاطمی در گردهمایی موزه‌داران استان یزد با بیان این که ایجاد موزه بزرگ یزد به عنوان موزه مادر راهکار ایجاد انگیزه در مخاطبان برای معرفی دیگر موزه‌های استان است، اظهار کرد: این موزه که در حقیقت مجموعه‌ای از تمام موزه‌های استان است می‌تواند منجر به ترغیب مخاطبان و سیر و سلوک آن‌ها در شهرستان‌ها شود.

وی با اشاره به ضرورت شروع استراتژی جدیدی در فرآیند موزه‌داری، بیان کرد: امسال برای موزه‌های یزد، سال کیفیت موزه‌ها خواهد بود و برنامه‌هایی به منظور ارتقای کیفیت موزه‌ها در کنار بهبود کمی آنها در نظر گرفته شده است.

فاطمی افزود: وجود حدود ۳۸ موزه در یزد گویای تعدد و تنوع موزه‌های استان است اما کیفی شدن و تخصصی شدن و پرداختن به جذب مخاطب در اولویت قرار دارد چرا که این ظرفیت غنی هنوز به عنوان یک جاذبه شناخته نشده است.

وی، تعریف یک سری از شاخص‌ها را لازمه ارتقای این جاذبه‌ها در استان دانست و گفت: با تعریف این شاخص‌ها، مشکلات و نواقص این جاذبه‌ها مشخص و می‌توان آنها را در سطوح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی، تقسیم و بر این اساس به آن‌ها امتیاز داد.

وی ارتباط قوی بین دستگاه‌ها را مؤثر در تقویت کیفیت موزه‌ها خواند و گفت: دستگاه‌ها و تمام جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر باید بهم بپیوندند تا هدف سال ۹۸ تحقق یابد و موزه‌ها به جاذبه‌های اصلی شهر تبدیل شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با اشاره به برگزاری رویدادهای گردشگری در موزه‌ها به منظور پویایی آن‌ها، تصریح کرد: لازم است موزه‌های استان‌ها و کشورهای دیگر با وجوه مشترک را بشناسیم و بیابیم و با ایجاد ارتباط و پیوند از ظرفیت آن‌ها برای پویایی موزه‌های شهرمان استفاده کنیم.

وی، استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی و الکترونیک را نیز در این باره ضروری دانست و گفت: از آنجایی که آمار بازدیدکنندگان موزه‌ها در مقایسه با گردشگران شهر یزد که در نوروز امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر بود، ناچیز است باید با استفاده از دنیای مجازی حضور افراد فرهنگی را به سمت این ظرفیت‌ها، جذب و موزه‌ها را تبدیل به کانون‌های واقعی فرهنگی کنیم.

«الهه خاکباز الوندیان» مدیر امور موزه‌های استان نیز با اشاره به لازمه ارتباط جدی موزه‌های مختلف استان به منظور معرفی آن‌ها، بیان کرد: موزه‌هایی مانند علوم طبیعی، منابع طبیعی و محیط زیست از آن دسته موزه‌هایی هستند که می‌توانند با هم ادغام شوند چرا که این ارتباط منجر به تکمیل هم و حفظ اصالت آن‌ها می‌شود.

وی با بیان این که موزه بدون طرح و مطالعه، موزه‌ای بدون هویت است، تصریح کرد: موزه‌ها باید به دنبال طرح‌ها و برنامه‌هایی به منظور پویایی خود باشند هر چند که در سال گذشته برگزاری کارگاه‌های آموزش کودکان، ورکشاپ‌هایارتباط موزه با گردشگری، دوره‌های آموزشی روش‌های نوین موزه‌داری و مارکیتینگ در همین راستا برگزار شد.

این مسئول در ادامه با اشاره به موزه‌های سبز و ضرورت توجه به مباحث آفت‌زدایی موزه‌ها، تصریح کرد: سال گذشته از مجموع موزه‌های موجود در استان به ۱۲ موزه متعلق به اداره کل میراث فرهنگی استان، در امر آفت‌زدایی با اهدای بسته‌های حفاظتی، آموزش موزه‌داران و همچنین شناسایی عوامل آفت و مبارزه با آن‌ها، رسیدگی شد.

خاکباز الوندیان افزود: البته هنوز در شروع این فعالیت‌ها هستیم و برنامه‌های خوبی در انتظار موزه‌های استان است.

در پایان مراسم نیز به مناسبت روز جهانی موزه، موزه‌داران برتر تجلیل و معرفی شدند و در پایان نیز از آثار موزه کاظمینی با حضور «میرزا محمد کاظمینی» رونمایی شد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید