پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیکوتاهی کارگزاری‌های بورسی در دوران خوشی

کوتاهی کارگزاری‌های بورسی در دوران خوشی

کوتاهی کارگزاری‌های بورسی در دوران خوشی
در حالی که حجم نقدینگی وارد شده به بورس و افزایش قابل توجه افراد حاضر در بازار سرمایه یک وضعیت بی‌بدیل را در بازار سرمایه و زندگی اقتصادی مردم ایجاد کرده است، خدمات عرضه شده در این خصوص به مردم هر روز نازل‌تر می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از تجارت نیوز، وضعیت اسفناک خدمات کارگزاری بورسی و هسته معاملات با وجود درآمد ۷۲۰۰ میلیارد تومانی ارکان بازار سرمایه ادامه دارد. در حالی که حجم نقدینگی واردشده به بورس و افزایش قابل توجه افراد حاضر در بازار سرمایه یک وضعیت بی‌بدیل را در بازار سرمایه و زندگی اقتصادی مردم ایجاد کرده است، خدمات عرضه شده در این خصوص به مردم هر روز نازل‌تر می‌شود.

این در حالی است که تاکید و تشویق به حضور مردم در بورس و درآمد ارکان بازار سرمایه هر روز در حال افزایش و جهش است اما سامانه‌های معاملاتی و هسته معاملات هر روز گرفتاری جدیدی برای مردم ایجاد می‌کند.

به تازگی و همزمان با بازدهی قابل توجه بازار سرمایه تاکید و تشویق رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس بر حضور مردم در بازار سرمایه، انجام شده است. همزمان وعده هایی نیز برای بهبود زیرساخت‌ها داده شده اما در عمل همه چیز رو به تضعیف است.

مشکلات جدید هم اضافه شد

به نحوی که به تازگی علاوه بر مشکل قدیمی هسته معاملات، بسیاری از کارگزاری‌ها نیز دچار اختلالات گسترده در ارائه خدمات شدند. علاوه بر آن بسیاری از مشتریان برای مشاهده و معامله صندوق دولتی دارایکم که اردیبهشت ماه خریده بودند هم دچار مشکلاتی شدند و بسیاری هم اکنون نیز بعد از یک هفته از شروع معاملات این دارایی، امکان مشاهده و معامله دارایی خود را ندارند.

اختلال روزانه هسته معاملات هم همچنان منجر به ارسال اطلاعات اشتباه و واردآمدن زیان به معامله گران کوتاه مدت می‌شود. با توجه به تداوم حضور سهام عدالتی‌ها و عرضه صندوق‌های بعدی دولتی، اگر فکری نشود احتمالا دامنه مشکلات بیشتر نیز خواهد شد.

جهش درآمدهای کارگزاری‌ها و دیگر ارکان بازار سرمایه

بازار سرمایه چند رکن دارد؛ کارگزاری ها، سازمان بورس و شرکت‌های سپرده گذاری، مدیریت فناوری و بورس و فرابورس. هرکدام از این ارکان هم سهمی از کارمزد معاملات روزانه دارند. هرچه حجم معاملات بیشتر شود درآمد ارکان بازار هم رشد می‌کند.

سال قبل حجم معاملات روزانه به زحمت به هزار میلیارد تومان می‌رسید اما امسال این عدد بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و بعضا از ۲۰ هزار میلیارد تومان هم فراتر می‌رود.

در این خصوص خبرگزاری فارس با انجام محاسبات مربوطه، ارزش مبادلات بورس در سه ماه اول امسال را ۴۹۲ هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرده است که درآمد ارکان بازار در این مدت به ۷۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس، سهم کارگزاری‌ها حدود ۵۳ درصد مجموع کارمزد دریافتی یعنی معادل ۳۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

سهم سازمان بورس بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان، سهم حق نظارت سازمان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان، سهم شرکت سپرده‌گذاری حدود ۱۵۰ میلیارد تومان، سهم فناوری ۱۲۵ میلیارد تومان و سهم مالیات هم ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

گفتنی است، روز چهارشنبه با حضور ۴٫۵ میلیون نفر در عرضه اولیه سیمان تامین یک رکورد خارق‌العاده در این خصوص به ثبت رسید که حدود ۵۰ درصد بیشتر از رکورد قبلی بود. به گزارش دنیای بورس، در کل، روز چهارشنبه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مبادلات بازار سهام مشارکت کردند.

رقمی که در تاریخ فعالیت بازار سرمایه ایران بی‌سابقه است. لذا اقبال به بورس همچنان ادامه دارد اما مسئله انحصار کارگزاری‌ها، کیفیت پایین خدمات، اختلال هسته معاملات و مشکلات عجیب و غریب دیگر همچنان ادامه دارد. البته وزارت اقتصاد به تازگی از رفع انحصار کارگزاری‎‌‌‌‌ها و صدور مجوز جدید خبر داده که متاسفانه مثل وعده‌ها درخصوص هسته معاملات در عمل با کندی دنبال می‌شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید