جمعه 10 فروردین 1403
خانهگزارش روزکم‌بارش‌ترین نقطه کشور کجاست؟

کم‌بارش‌ترین نقطه کشور کجاست؟

پرونده سال آبی ۹۶-۹۷ در حالی بسته شده که افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده است تا حوضه آبریز مرزی شرق کم بارش‌ترین مقطع زمانی نیم قرن خود را تجربه کند.

به گزارش رتبه آنلاین از آرمان اقتصادی، افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا میزان بارش‌های حوضه آبریز مرزی شرق از مهرماه ۹۶ تا پایان شهریورماه تنها به حدود ۴۰ میلیمتر برسد که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد، در مقایسه با میانگین بارندگی ۱۰ سال اخیر حدود ۵۵ درصد و در مقایسه با مدت متوسط ۴۹ ساله حدود ۶۳ درصد کاهش یافته است.

ادامه این روند موجب شده است تا حوضه آبریز مرزی شرق که بخش‌هایی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را در می‌گیرد، بدترین میزان بارندگی خود را در ۵۰ سال اخیر تجربه کند و هوشک سراوان استان سیستان و بلوچستان با ثبت ۴.۳ میلیمتر بارندگی به کم ‌بارش‌ترین نقطه کشور مبدل شود.

سدهای واقع در این حوضه آبریز نیز در سال آبی ۹۶-۹۷ یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی سالیان اخیر را تجربه می‌کنند به طوری که ورودی آب به هفت سد موجود در این حوضه آبریز طی سال آبی ۹۶-۹۷ تنها به ۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته بیش از ۹۷ درصد کاهش یافته است.

از طرفی میزان ذخیره فعلی سدهای این حوضه آبریز نیز هم اکنون در حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب است که این روند حکایت از کاهش ۵۴ درصدی آب ذخیره شده در سدهای هفتگانه این حوضه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد مخازن سدهای یاد شده هم خالی است.

همچنین با افت ورودی به مخازن سدها در فصل تابستان ذخیره این سازه‌های آبی نیز پیش از شروع فصل بارندگی‌ها همچنان روبه کاهش است، به طوری که از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی کشور، ۱۰۰ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید