پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیکمتر از 10 درصد گیرندگان ارز دولتی معرفی شدند

کمتر از 10 درصد گیرندگان ارز دولتی معرفی شدند

انتشار  ۵۳ صفحه لیست وارد کنندگان با ارز دولتی نشان داد که  شرکت‌های غیر تخصصی واردات عجیب و غیر مرتبط کرده اند و  از هر کالایی به میزانی وارد شده که باید بیش از این نظارت می‌داشت.

بر اساس گزارش رتبه آنلاین در لیستی که از سوی بانک مرکزی برای تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات منتشر شد نکات جالب توجهی دیده شد که جای بررسی از سوی نهادهای نظارتی دارد.

بر این اساس مجموع ارز اختصاص یافته به لیست منتشره بانک مرکزی به این شرح اعلام شده  است:

ارز دریافت شده از بانک  مرکزی:۵۶۶۳۶۴۷۴۰ یورو

ارز دریافت شده از سامانه نیما: ۱۹۴۵۵۱۴۹۸۷ یورو

بر پایه این گزارش می توان با مرور ۵۳ صفحه لیست منتشره این نکته را دریافت که در مجموع کل ، حدود ۲/۵ میلیارد یورو  ارز تخصیصی شفاف سازی شده و معلوم شده است به کدام شرکت ها داده شده است.

اما نکته مهمتر آن است که به گفته مسئولان  ۲۰ میلیارد یورو ارز از سوی دولت تخصیص داده شده است؛ این نکته بدان معناست که لیست اعلامی کمتر از 10 درصد ارزهای تخصیصی کشور را شفاف سازی کرده و مشخص نیست بقیه شرکت ها برای چه چیزی این حجم از ارز را دریافت کرده اند و چه چیزی را به بازار ارائه داشته اند.

در این خصوص عدم انتشار لیست وارد کنندگان خودرو و میزان ارز تخصیصی  یکی از ابهام های بزرگ بوده است.

 

واردات عدس و لوبیا با کدام نرخ؟

به صورت نمونه مروری در این لیست نشان می دهد که  حدود ۸ میلیون دلار  در دوماه برای واردات  عدس  و بیش از ۱۵ میلیون یورو برای واردات لوبیا اختصاص یافته است  که این سئوال را ایجاد می‌کند که این میزان واردات با چه نرخی و بر اساس کدام نیاز کشور وارد شده است؟

به صورت نمونه هم ، شرکت «فدس یاس اسپادانا» که ۱۳میلیون یورو برای واردات عدس گرفته، متعلق به فروشگاه های زنجیره ای رفاه است و شریک های هندی هم دارد.

شرکتهای خودرویی با ارز دولتی چای وارد کردند

بر اساس این گزارش، مشاهده لیست منتشره از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تعدادی از شرکت های خودرویی با تعرفه دولتی ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای واردات چای و چای ساز و قهوه ساز گرفته اند.

در این خصوص  نام شرکت رهروان خودرو نگین جنوب در حالی در لیست گیرندگان ارز برای واردات چای است که طبق روزنامه رسمی واردات چای جز فعالیت های قانونی این شرکت است و این سئوال را پدید می‌آورد که واردات همزمان این دو کالا چه سنخیتی با هم دارد!

بر اساس این لیست شرکت‌های دیگری هم بوده اند که برای چای وارداتی ارز گرفته اند:

شرکت دبش سبز گستر ۵۸۶،۰۹۴ یورو

شرکت دولفین اروند ۵۴۷،۹۱۵ یورو

شرکت نیوشا داریان ۲۰۹،۱۹۶ یورو

شرکت شاهسوند زرین ۷۵،۶۰۰ یورو

شرکت گلستان ۹۹۱،۵۷۳ یورو

 

در نمونه دیگر، یکی از شرکت‌های واردکننده کاغذ روزنامه بیش از ۱۴ میلیون یورو ارز گرفت . این در حالی است که قیمت یک کیلو کاغذ  از ۲۲۰۰ تومن در سال گذشته به بیش از ۴۸۰۰ تومن رسیده است و بیشتر روزنامه‌ها و‌نشریات کشور به خاطر قیمت کاغذ در خطر تعطیلی‌ هستند.

 

جابرابن‌حیان و رها اصفهان شفاف‌سازی کنند
همچنین به دنبال انتشار فهرست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی از ۲۱ فروردین ماه امسال تاکنون توسط بانک مرکزی نام دو شرکت داروسازی هم در این فهرست به چشم می‌خورد که با ارز دولتی اقدام به واردات بخارشور کرده‌اند.
این دو شرکت  داروسازی جابرابن‌حیان با اخذ  ۵۸۷۰۷۱ یورو و شرکت داروسازی رها اصفهان با دریافتی  ۱۷۲۶۵۴ یورو به نرخ دولتی بوده اند .


یهانه عجیب 
شرکت ماموت خودرو

دریافت ارز چای ساز و قهوه ساز  در یک شرکت وارداتی خودرو اعلام شد که بسیار هم خاص و عجیب بود. یکی از مدیران شرکت ماموت خودرو به خبرنگار ایسنا اعلام کرد که “واردات چای‌ساز و قهوه‌ساز از سوی این شرکت برای عرضه به عنوان لوازم جانبی خودروهای وارداتی صورت گرفته است که در صورت درخواست خریداران خودرو به آنها ارائه می‌شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید