جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیکمبود موجودی نقدی پتروشیمی بندر‌امام‌(ره) برای رقابت

کمبود موجودی نقدی پتروشیمی بندر‌امام‌(ره) برای رقابت

گزارش بهینه کاوی خارجی ساختار دارایی سال 2015 شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) در مقایسه با چهار شرکت بزرگ پتروشیمی دنیا منتشر شد.

به گزارش رتبه آنلاین، بهینه‌کاوی خارجی ساختار دارایی‌ها در حوزه شرکت‌های پتروشیمی، عملکرد پنج شرکت بزرگ «پتروشیمی بندر امام (ره)»، «سابک عربستان»، «متانکس کانادا»، «پتروناس مالزی» و «کیمانول عربستان» مورد بررسی قرار گرفته است.

نخستین فاکتور بررسی بین این شرکت‌ها «موجودی نقدی» بوده که شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام (ره) با کسب شاخص 0.92درصد در رتبه‌پنجم این شرکت‌ها قرار گرفته و میانگین 13.44درصدی را در بین شرکت‌های مورد بررسی بدست آورده اما اختلاف شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) با دیگر شرکت‌های ذکر شده حدود 12.52-درصد است.

در این مقایسه شرکت پتروناس مالزی با 34.46درصد،‌ متانکس کانادا با 19.93درصد و سابک عربستان با 9.99درصد در رتبه‌های ابتدایی این فاکتور قرار گرفته‌اند.

دومین فاکتور این گزارش، مختص به «حساب‌ها و اسناد دریافتی تجاری» بوده که شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) با شاخص 74.5درصدی بهترین شرکت لقب گرفته که میانگین 19.60درصد را ثبت و اختلاف میانگینی 54.45درصدی را از خود برجای گذاشته و به دنبال آن، شرکت‌های متانکس کانادا با 8.47درصد و کیمانول عربستان با 7.82درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش، با رونق سفارش‌های پتروشیمی در بازارهای تولیدی، شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) در بخش «سفارشات و پیش‌پرداخت‌ها» توانسته شاخص 4.77درصدی را از خود به ثبت برساند البته برای دو شرکت پتروناس و کیمانول اعدادی به ثبت نرسیده است؛ با این وجود شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) توانسته شاخص 1.29درصدی به‌عنوان میانگین شرکت‌های مورد بررسی از خود برجای بگذارد ضمن آنکه اختلاف میانگینی خود در این بخش را به 3.47درصد رساند.

در فاکتور «دارایی‌های جاری»،‌ شاید به‌عنوان بهترین شاخص شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) در بین چهار شرکت دیگر باشد زیرا این شرکت با ثبت شاخص 85.86درصد توانسته میانگین شاخص 44.68درصدی را در بین شرکت های مورد بررسی به ثبت برساند ضمن آنکه اختلاف شاخص این شرکت با میانگین کل به 41.18درصد رسید.

باید اشاره شود که شرکت پتروناس مالزی با شاخص 45.15درصدی و سابک عربستان با 39.63درصد در جایگاه دوم و سوم این فاکتور از گزارش بهینه کاوی خارجی قرار گرفته‌اند.

بر پایه این گزارش، شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) در فاکتورهای «دارایی‌های نامشهود» و «سایر دارایی‌های ثابت مشهود» نیز توانسته به ترتیب شاخص‌های 10.75درصد و 1.56درصدی را کسب کند و در رتبه نخست این شاخص‌ها بایستد.

یکی از نکات تاسف‌باز بررسی گزارشات بهینه‌کاوی وضعیت «سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت»،‌ «دارایی‌های جاری»، «دارایی‌های در جریان تکمیل» بوده که اگر اهیمت سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی درک می‌شد و به محیط کسب‌وکار احترام بیشتری گذاشته می‌شد، شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) می‌توانست در این شاخص‌ها نیز جایگاه مناسبی را داشته باشد و در جایگاه انتهایی این گزارش قرار نگیرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید