سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیکشورهای دیگر جایگزین آمریکا برای فرش دستبافت ایرانی می‌شوند

کشورهای دیگر جایگزین آمریکا برای فرش دستبافت ایرانی می‌شوند


رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: پیش از این ٢٩ درصد صادرات فرش دستبافت ایرانی به آمریکا بود که کشورهای دیگر جایگزین آن می‌شوند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، فرشته دست‌پاک در نشستی خبری اظهار کرد: هشت درصد فرش دستباف تولید شده در داخل، صادر می شود. پیش از این ۲۹ درصد صادرات ما به آمریکا بود و پس از آن آلمان با ١۴ درصد رتبه دوم را داشت اما بعد از شروع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، نخستین کالایی که پس از نفت، تحریم شد؛ فرش دستباف ایران بود و این موضوع باعث شد تا ٢٩ درصد صادرات فرش دستباف کشورمان به آمریکا صفر شود.

وی ادامه داد: البته صادرکنندگان فرش دستباف کشور به دنبال آن هستند که کشورهای دیگری را جایگزین آمریکا کنند. در این زمینه نیز تجار ما راه‌های دیگر برای صادرات فرش‌های خود پیدا کرده‌اند که جزییات آن را می‌توان در بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف از خود این تجار جویا شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به فعالیت دو میلیون نفر در صنعت فرش دستباف، فعالان این صنف را دارای بیشترین جمعیت در صنوف کشور دانست و اظهار کرد: با همکاری اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت، به دنبال اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای هدف هستیم تا بازارهای فرش دستباف ایرانی را گسترش دهیم.

وی در مورد بیمه بافندگان فرش دستباف گفت: سال گذشته با هماهنگی مجلس بودجه‌ای معادل سه برابر بودجه سال قبل برای بیمه تامین اجتماعی تخصیص یافت ولی در شرایط اقتصادی کشور و کاهش صادرات نفت، امیدواریم در ۶ ماه دوم سال رقم بهتری در این بخش تامین شود. البته بیمه عشایر روستایی به عنوان یک جایگزین بیمه است که با اضافه شدن بیمه سلامت، موضوع بیمه درمانی هم حل و فصل خواهد شد.

دست‌پاک در رابطه با بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف گفت: روز نخست این نمایشگاه که از سوم شهریور لغایت نهم شهریور ماه خواهد بود با نام فرش دستباف و رونق تولید کار خود را با ۸۵۰ غرفه آغاز خواهد کرد. روز نخست با سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و نماینده بخش خصوصی و حضور رییس جمهور یا معاونین وی همراه بوده و ضمن آن از دو سامانه جامع آماری فرش دستبافت و سامانه وب و دکوراسیون، رونمایی خواهد شد.

ریس مرکز ملی فرش ایران افزود: روز دوم با عنوان فرش دستباف آینده و صلح جهانی، روز سوم با عنوان فرش دستباف و هویت تاریخی نامگذاری شده‌اند. روز چهارم نمایشگاه با عنوان فرش دستباف هنر زنان سرزمین مادری و روز پنجم با عنوان فرش دستباف و تجارت جهانی و روز ششم با عنوان فرش دستباف توسعه پایدار و در نهایت روز هفتم با عنوان فرش دستباف نگاره‌ای از بهشت، نامگذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا از فعالانی که برای بازاریابی و فروش فرش دستباف از روش‌های نوین کسب و کار و استارت‌آپ‌ها استفاده می‌کنند، حمایت ویژه‌ای داشته باشیم. البته از سال گذشته از صاحبان ایده‌های خلاقانه دعوت شده تا طرح‌ها و ایده‌های خود را با ما در میان بگذارند تا علاوه بر بهبود فرآیند تولید فرش، از این پتانسیل در افزایش بازارهای فرش استفاده کنیم.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید