پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریکشف سه فیلمنامه جدید از «استنلی کوبریک»

کشف سه فیلمنامه جدید از «استنلی کوبریک»


بخش‌هایی از سه فیلمنامه ناتمام نوشته «استنلی کوبریک» کارگردان بزرگ سینما که در دهه ۱۹۵۰ میلادی نوشته شده‌اند، پیدا شد که همگی بازتاب مشکلات خانوادگی اوست.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین، «کوبریک» که به عنوان یکی از بزرگترین اساتید سینمای جهان و یک هنرمند بصری شناخته می‌شود، در طول دوران حیات خود تنها ۱۳ فیلم بلند سینمایی ساخت و حالا بخش‌هایی از سه فیلم‌نامه ناتمام نوشته وی کشف شده که به موضوعاتی چون ازدواج، حسادت و خیانت می‌پردازد.

وی در سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۶ نگارش این فیلمنامه‌ها را آغاز کرده است، زمانی که با همسر دومش «روتا سوبوتکا» که یک بازیگر هم بود، مشکلات و اختلافات زیادی داشت.

یکی از این فیلمنامه‌ها «مرد متأهل» نام دارد که دارای ۳۵ صفحه متن تایپ شده است و در صفحات دیگر دست نوشته‌هایی به صورت دستی و با مداد وارد شده است. فیلمنامه دیگر «ازدواج فوق‌العاده» که شامل یادداشت‌هایی دستی و ۷ صفحه توضیحات صحنه‌ها می‌شود و سومین فیلمنامه با نام «حسادت» دارای ۱۳ صفحه متن تایپ شده و دست نوشته است و داستان آن درباره حس انزجار میان یک زوج است.

فیلم «راه‌های افتخار» به عنوان اولین درام جنگی کلاسیک «کوبریک» یکی از قدرتمندترین فیلم‌های ضد جنگ تاریخ سینماست و همچون فیلم حماسی «اسپارتاکوس» دیگر ساخته وی از شاهکارهای سینمایی محسوب می‌شوند که در هر دو «کرک داگلاس» نقش‌آفرینی کرده است. «کوبریک» با ساخت فیلم «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» نیز مرزهای جدیدی را در استفاده از جلوهای بصری در سینمای تعریف کرد.

«ناتان آبرامز» پروفسور مطالعات فیلم در دانشگاه «بنگر» که یکی از متخصصین پیشگام سینمای «استنلی کوبریک» است گفت از شنیدن پیدا شدن این مطالب جدید هیجان زده‌ام و نمی‌دانستیم چنین حجم زیادی از مطالبی از «کوبریک» باقی مانده باشد. این‌ها پروژه‌هایی هستند که «کوبریک» قصد ساخته آنها را داشته است و در مطالبی که تاکنون درباره وی خواندم هیچ ارجاعی از این مطالب جدید نشده بود.

وی همچنین ابراز ناامیدی کرد که این اطلاعات پس از به پایان بردن نگارش کتاب جدیدش «چشمان کاملاً بسته: استنلی کوبریک و ساخت آخرین فیلمش: چشمان کاملاً بسته» کشف شده است. این کتاب که به صورت مشترک به قلم «ناتان آبرامز» و «رابرت کولر» نوشته شده تا اواخر ماه جاری میلادی از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.

«کوبریک» چهار دهه بعد و در آخریم فیلمش با عنوان «چشمان کاملاً بسته» محصول سال ۱۹۹۹ با بازی «تام کروز» و «نیکل کیدمن» ایده‌هایی مشابه با مطالب تازه کشف شده اشاره کرد، فیلمی که «کوبریک» در فاصله‌ای کوتاه پس از تکمیل آن درگذشت.

«لولیتا»، «دکتر استرنجلاو»، «پرتقال کوکی»، «بری لیندون»، «درخشش» و «غلاف تمام فلزی» از دیگر آثار شاخص این کارگردان بزرگ سینماست.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید