پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هاکشف سنگ نگاره‌های 8 هزار ساله در آفریقای جنوبی

کشف سنگ نگاره‌های 8 هزار ساله در آفریقای جنوبی

سنگ‌نگاره دهانه «‌وردفرت»

محققان در جریان مطالعات زمین‌شناسی خود بر روی دهانه «‌وردفرت»‌ به تعدادی سنگ نگاره باستانی برخوردند که توسط ساکنان پیشین این منطقه حکاکی شده‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا و به نقل از انشنت اوریجینز، محققان آفریقای جنوبی به اکتشاف بزرگی در نزدیک دهانه برخوردی «وردفرت» – بزرگترین دهانه پدید آمده از برخورد شهاب سنگ در زمین – دست یافتند. به گفته محققان، سنگ نگاره‌های کشف شده در این مکان اطلاعات و بینش بهتری نسبت به ساکنان اولیه این منطقه ارائه می‌دهد.

دو میلیارد سال پیش، شهاب سنگ عظیمی با سرعت ۴۰ هزار مایل بر ساعت به منطقه‌ای که اکنون منطقه آزاد آفریقای شمالی محسوب می‌شود، برخورد کرد.

طبق گزارش‌های منتشر شده توسط «‌آی اف ال ساینس»، دهانه «‌وردفرت» به عنوان بزرگ‌ترین دهانه برخوردی و یکی از قدیمی‌ترین شناخته می‌شود.»‌

عرض این دهانه که به ۵۳۰ کیلومتر می‌رسد، زمانی از ظاهر متمایزی برخوردار بود اما پس از فرسایش‌های ناشی از فرآیندهای اولیه زمین‌شناسی تغییر شکل داد.

شهاب سنگی سبب ایجاد دهانه برخوردی «وردفرت» شد حدود ۱۶ کیلومتر عرض داشت. این شهاب‌سنگ سبب ایجاد دهانه برخوردی عظیم‌تر از دهانه «چیکشلوب» شد. دهانه «چیکشلوب» بهخ دلیل هم زمانی با انقراض گروهی از دایناسورها شناخته شده است.

سنگ‌نگاره‌های کشف شده در این مکان تصاویر حیواناتی همچون اسب آبی، اسب و بز کوهی را به تصویر می‌کشد. این تصاویر که بر روی سطح تخته سنگ‌ها حکاکی شده‌اند، در طول سال‌های متوالی و یکی پس از دیگری خلق شده‌اند.

قدمت این تصاویر کشف شده به ۸ هزار سال پیش باز می‌گردند و محققان معتقدند این تصاویر توسط گروهی از ساکنان اولیه آفریقای جنوبی به نام «‌خویسان» خلق شده‌اند.

کشف حکاکی و آثار باستانی متعلق به «خویسان‌ها» در این منطقه بی‌سابقه نیست.

کارشناسان انسان‌شناس مطالعات خود را بر روی آثار و حکاکی‌های کشف شده به منظور درک بهتر جنبه‌های عرفانی این سنگ نگاره‌ها در بین «‌خویسان‌ها» آغاز خواهند کرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید