شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریکسری غذای هر ایرانی ۳۹ کیلوکالری در هر روز

کسری غذای هر ایرانی ۳۹ کیلوکالری در هر روز

کسری مواد غذایی یکی از مهمترین معضلات دنیای امروز است که باعث افزایش شمار بیماران مبتلا به سو تغذیه دردنیا و بیماریهای ناشی از آن می‌شود.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۶ میلادی بیشترین کسری مواد غذایی در جمهوری افریقای مرکزی مشاهده شده است. در این سال  کسری موادغذایی در کشور جمهوری‌افریقای‌مرکزی برابر با ۴۹۰ کیلوکالری در هر روز به ازای هر نفر بود.  کسری مواد غذایی هر نفر در کشور هاییتی برابر با ۴۶۸ کیلوکالری در روز بود به این معنا که مردم ۴۶۸ کیلو کالری کمتر از نیاز موادغذایی استفاده می‌کردند .

کشورهای زامبیا، لیبریا و زیمبابوه در این رده‌بندی به ترتیب جایگاه سوم تا پنجم را داشتند. در این سال کسری مواد غذایی روزانه هر نفر در کشور زیمبابوه برابر با ۳۵۶ کیلو کالری بود.

در این رده‌بندی که بر مبنای وضعیت تغذیه ۱۷۱ کشور دنیا تهیه شده است، عراق جایگاه ۱۲ را به خود اختصاص داده است و کسری غذایی هر نفر در هر روز در کشور عراق برابر با ۲۳۵ کیلو کالری بود. کشور تاجیکستان در این رده بندی جایگاه چهارده،اتیوپی جایگاه نوزده،یمن جایگاه بیست و سودان جایگاه بیست و پنج  دنیا را دارد.

کسری مواد غذایی روزانه برای هر نفر از ساکنان پاکستان برابر با ۱۵۱ کیلو کالری ، برای افغانستان برابر با ۱۴۵ کیلو کالری،برای هند برابر با ۱۰۵ کیلو کالری، برای چین برابر با ۷۶ کیلو کالری و در اندونزی برابر با ۵۳ کیلوکالری بود.

ایران در این رده‌بندی جایگاه ۹۳ را دارد و کسری غذایی هر نفر در هر روز برابر  با ۳۹ کیلو کالری بود . وضعیت ایران مشابه کشورهای دومینیک، صربستان، بلیز، تایوان، کاستا ریکا ، لبنان و آلبانی بود.

در انتهای این فهرست کشورهای امریکا ، اسراییل، اتریش،ایرلند، ترکیه، بلژیک و ایتالیا قرار گرفته‌اند و کسری مواد غذایی هر فرد در هر روز در این کشورها کمتر از ۲ کیلو کالری است.

کشورهای که بالاترین کسری مواد غذایی را در سال ۲۰۱۶ داشتند
رتبهنام کشورکسری مواد غذایی(کیلو کالری در هر روز و برای هر نفر)
۱جمهوری افریقای مرکزی۴۹۰
۲هاییتی۴۶۸
۳زامبیا۳۷۸
۴لیبریا۳۶۶
۵زیمبابوه۳۵۶
۶کره شمالی۳۳۶
۷رواندا۳۲۱
۸ماداگاسکار۳۰۶
۹اوگاندا۲۸۴
۱۰چاد۲۴۶
۱۱تانزانیا۲۳۷
۱۲عراق۲۳۵
۱۳سیره لیونه۲۲۸
۱۴تاجیکستان۲۲۷
۱۵آنتیگه و باربادوس۲۰۹

 

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید