پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیکدام کشورها در تحقیق‌و توسعه بیشتر هزینه می‌کنند

کدام کشورها در تحقیق‌و توسعه بیشتر هزینه می‌کنند

تحقیق و توسعه بخش لاینفک رشد اقتصادی در هر کشوری است . بدون سرمایه‌گذاری در بخش های تحقیقاتی نمی‌توان انتظار توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی و در نهایت توسعه اقتصادی کشور را داشت.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از مرکز مطالعات اقتصادی امریکا، در سال ۲۰۱۵ میلادی اسراییل بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی خود را برای تحقیق و توسعه هزینه کرد. طبق این گزارش که بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۱۵ میلادی تهیه شده است  این کشور ۴.۳ درصد تولید ناخالص داخلی خود را برای تحقیق هزینه کرد .

کره جنوبی دومین کشور دنیا در این فهرست  است. در سال ۲۰۱۵ این کشور آسیایی ۴.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای تحقیق هزینه کردو میزان هزینه این کشور نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی ۲ درصد رشد کرد. به این معنا که در ابتدای قرن بیست و یکم این کشور تنها ۲.۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود را برای تحقیق هزینه می‌کرد و در سال قبل میزان هزینه  این کشور برای تحقیق به مرز ۴.۲ درصد رسید.

ژاپن سومین کشور دنیا از نظر سهم بالای هزینه تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی است و سوید و اتریش در این رده‌بندی جایگاه چهارم و پنجم را دارند.  کشورهای دانمارک، فنلاند، آلمان، امریکا و بلژیک در این فهرست جایگاه ششم تا دهم را به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۱۵ میلادی امریکا ۲.۸ درصد تولید ناخالص داخلی خود برای تحقیق صرف کرد و سهم هزینه‌های تحقیق به تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی  ۰.۲ درصد رشد کرده است.

طبق این مطالعه که روی ۷۲ کشور دنیا انجام شده است ، چین ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی خود را برای تحقیق و توسعه صرف کرد در حالیکه در سال ۲۰۰۰ سهم هزینه تحقیق و توسعه به کل تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با۰.۹ درصد بود. مالزی که بیست و دومین کشور این فهرست بود ۱.۳ درصد ، روسیه ۱.۱ درصد، امارات ۰.۹ درصد، هند ۰.۶ درصد و عمان ۰،.۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود را در این  بخش هزینه کردند.

در این مطالعه اطلاعاتی در مورد میزان هزینه تحقیق و توسعه ایران در سال ۲۰۱۵ ارایه نشده است ولی میزان هزینه این کشور در سال ۲۰۰۰ برابر با ۰.۳ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شد.

 

کشورهایی که در سال ۲۰۱۵بیشترین سهم ازGDPخود را برای تحقیق و توسعه هزینه کردند
رتبهنام کشورسهم R&D به GDP  در سال ۲۰۱۵(درصد)سهم R&D به GDP  در سال۲۰۰۰(درصد)
۱رژیم صهیونیستی۴.۳۳.۹
۲کره جنوبی۴.۲۲.۲
۳ژاپن۳.۳۲.۹
۴سوید۳.۳
۵اتریش۳.۱۱.۹
۶دانمارک۳
۷فنلاند۲.۹۳.۳
۸آلمان۲.۹۲.۴
۹امریکا۲.۸۲.۶
۱۰بلژیک۲.۵۱.۹
۱۱فرانسه۲.۲۲.۱
۱۲ایسلند۲.۲۲.۶
۱۳اسلوانی۲.۲۱.۴
۱۴چین۲.۱۰.۹
۱۵هلند۲۱.۸
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید