جمعه 10 فروردین 1403
خانهگفت‌وگوکدام شغل‌ها از کرونا بیشترین آسیب را دیدند؟

کدام شغل‌ها از کرونا بیشترین آسیب را دیدند؟


یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به زیان وارده به بسیاری از مشاغل خدماتی و کسب و کارهای کوچک به دلیل شیوع کرونا بر لزوم حمایت از کارگاه‌های تولیدی و کسب و کارهای خرد و کوچک تاکید کرد.

به گزارش رتبه آنلاین، علی اصلانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: به دنبال گسترش کروناویروس، متاسفانه بسیاری از مشاغل خرد و کوچک و کارگاه‌ها زیان دیدند و مشاغل خدماتی عمدتا ناچار به تعطیلی یا تعدیل نیروهای خود در شب عید شدند.

وی افزود: این ویروس ناشناخته به تمام آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، تالارها، هتلها، استخرها، مراکز تفریحی و فست فودها ضربه زده است به نحوی که اکثر این مشاغل بیکار شده و کارگرانشان را شب عید تعدیل یا اخراج کرده اند.

اصلانی، کارگران روزمزد، کارگران ساختمانی، کارگران واحدهای زیرپله ای، برخی مشاغل آزاد، بساطیها و دستفروشان را از جمله کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا عنوان کرد و گفت: این کسب و کارها جزو مشاغل غیر رسمی به شمار میروند که به شکل قانونی حمایت نمی شوند و از پوشش بیمه ای برخوردار نیستند؛ از این جهت نیازمند حمایت و ساماندهی هستند.

این عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار درباره حمایت از مشاغل آسیب دیده از ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر این بحث مطرح است که مشاغل موجود بتوانند یکی دو ماه دوام بیاورند و به همین دلیل برخی کارفرمایان با درک شرایط موجود نهایت همکاری را با صاحبان کسب و کارها داشتهاند؛ حتی برخی پاساژها اجاره غرفههای خود را یکی دو ماه بخشیده اند که کار آنها از این جهت قابل تقدیر است.

وی درباره مصوبه تمدید زمان بازپرداخت اقساط سر رسید شده و امهال بدهیهای بانکی بنگاه‌ها، گفت: این مصوبه برای حمایت از کارگشا نیست، چون واحدهای تولیدی و کارگاههای کوچک وامی ندارند که بازپرداخت اقساطشان تمدید یا بدهی آنها امهال شود.

در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی و مشاغل آسیب دیده از ویروس کرونا، ستاد مقابله با بحران کرونا از سوی دولت تشکیل شده و شورای عالی کار با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب و کارهای متضرر شده از کرونا تعیین مهلت سه ماهه برای بازپرداخت اقساط سررسید شده این واحدها به شرط نداشتن بدهی جاری را به تصویب رسانده است.وزارت کار نیز ضمن شناسایی ۹۴۰ بنگاه آسیب دیده در رسته های مختلف، حمایت خود را از بنگاه‌های آسیب دیده با اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اعلام کرده که در قالب اعطای تسهیلات و بیمه بیکاری خواهد بود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید