شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریکتابخانه‌های عمومی گیلان به منابع گیلکی تجهیز می‌شوند

کتابخانه‌های عمومی گیلان به منابع گیلکی تجهیز می‌شوند

 مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بیان کرد: کتابخانه های استان در راستای اهتمام به حفظ گویش های بومی به منابع گیلکی تجهیز می شوند.

به گزارش رتبه آنلاین، هادی نوری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از آسیب‌های کتابخانه‌های عمومی گیلان کمبود منابع گیلکی است که با اهتمام به این موضوع، تامین منابع یادشده از اولویت های این نهاد قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در راستای طرح گفته شده تصمیم بر اینست تا کتابخانه‌های استان به همه آثار انتشار یافته در زمینه فرهنگ بومی مجهز شوند.
نوری ، برپایی برنامه هایی چون کارگاه های آموزش قصه گویی گیلکی توسط مفاخر و استادان و پژوهشگران فرهنگ فولکلور را از دیگر اقدامات این نهاد در راستای پاسداشت و ارج گذاری به فرهنگ بومی عنوان کرد.
وی تصریح کرد: توجه به فرهنگ بومی نیاز به فرهنگسازی دارد ونقش رسانه ها در این زمینه غیر قابل چشم پوشی است.
نوری در خصوص فعالیت کتابخانه های عمومی استان با اشاره به این موضوع که فعالیت های فرهنگی این نهاد در سال گذشته نسبت به سال ماقبل 54 درصد رشد داشته، افزود: ارتباط با رسانه از اولویت های این نهاد است و تلاش می شود اندیشه ورزی، عنصر اصلی برنامه ریزی این نهاد باشد.
زبان گیلکی از گروه زبانهای ایرانی شاخه شمال غربی است که زبان مادری بخشی از مردم استان گیلان و جوامع کوچکتری در استانهای مجاور، از جمله استانهای مازندران، استان قزوین و نیز در استان تهران است. زبان گیلکی، مشتمل بر سه لهجه بیه پسی (غرب گیلان)، بیه پیشی (شرق گیلان؛ غرب مازندران) و گالشی (مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی گیلان) می‌باشد.
استان گیلان هم اکنون دارای 107 باب کتابخانه عمومی در 16 شهرستان و میزبان بیش از 60 هزار نفر عضو فعال است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید