دنیای اقتصاد : همیشه در مورد جام‌حذفی گفته‌اند که خصلت اصلی این جام، خلق شگفتی‌هاست. جام‌حذفی امسال هم یکی از شگفتی‌های مهمش را در همان گام‌های آغازین و در مرحله یک‌شانزدهم نهایی رقم زد؛ جایی‌که تراکتورسازی در آبادان در ضربات پنالتی برابر صنعت نفت شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. البته که شکست یک تیم لیگ برتری در زمین حریفی از همین رده آن‌قدرها هم نباید شگفت‌انگیز باشد، اما مساله اینجا است که تراکتور امسال با ریخت‌وپاش بسیار زیاد و صرف هزینه‌های هنگفت برای جذب بازیکنان اسمی وارد مسابقات شد. آنها در لیگ برتر فعلا توقعات را برآورده نکرده‌اند و با کسب ۹ امتیاز از ۶ بازی روی پله ششم قرار دارند. شاید راه آسان‌تر برای تثبیت ورژن جدید تراکتور در فوتبال ایران، تلاش برای کسب عنوان قهرمانی جام‌حذفی بود؛ گنجی که فقط با پنج پیروزی به‌دست می‌آید و سهمیه مستقیم حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم با خودش به ارمغان می‌آورد.

با این وجود تراکتور در نخستین گام این تورنمنت شکست خورد تا هواداران پرشمار این تیم شوکه شوند. همه اتفاقات مهم این مسابقه اما در زمین بازیرخ نداد، چه اینکه حاشیه مهم‌تر، اعتراض عجیب و بی‌سابقه اشکان دژاگه به تعویضش بود. کاپیتان تیم‌ملی که بزرگ‌ترین بمب خبری لیگ ایران در فصل‌جاری بود، این بازی را از روی نیمکت شروع کرد، سپس در دقیقه ۶۳ به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمد و پس از آن در دقیقه ۱۰۶ (وقت‌های اضافی) بار دیگر تعویض شد که این مساله خشم او را به‌دنبال آورد. به این ترتیب دژاگه روی نیمکت مشاجره شدیدی با جان توشاک داشت که چشم‌ها را از تعجب گرد کرد.

آنچه رخ داد

تراکتورسازی تا یک دقیقه پیش از حضور اشکان دژاگه در زمین با نتیجه سه بر یک از حریف پیش بود، اما پس از تعویض اشکان با هافبک ژاپنی، تراکتورسازی دو گل خورد تا بازی به وقت‌های اضافی کشیده شود. سپس در آخرین دقیقه وقت اضافی اول دژاگه بار دیگر تعویض شد تا جای خودش را به علی طاهران بدهد. در نهایت اشکان این آمد و شد به زمین را تاب نیاورد و روی نیمکت به توشاک عارض شد. سرمربی کهنه‌کار تراکتور اما کوچکترین واکنشی به اعتراضات تند بازیکن تیمش نشان نداد. توشاک در نشست خبری مدعی شد همه‌چیز برای تراکتور داشت خوب پیش می‌رفت تا اینکه او تصمیم گرفت دژاگه و شجاعی را به میدان بفرستد. ابتدا شجاعی در میانه‌های وقت اضافی اول از زمین اخراج شد و پس از آن در آخرین دقیقه این وقت، دژاگه تعویض شد که اعتراض کرد و آن مساله پیش آمد.

این اولین‌بار نیست که توشاک در نشست خبری از نمایش بازیکنان باتجربه تیمش انتقاد می‌کند. مربی ولزی پیش‌تر در پایان بازی بااستقلال هم گفته بود در زمینه بازی دادن به دژاگه و شجاعی اشتباه کرده است! به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد برخی روابط توشاک داخل تیم طوری است که التهاباتی به‌وجود آورده، در غیر این‌صورت اشکان یکی از محجوب‌ترین بازیکنان فوتبال ایران به‌شمار می‌رود که در این سال‌ها کوچک‌ترین حاشیه منفی نداشته است. بنابراین باید دید چه اتفاقاتی درون تیم رخ داده که دژاگه به این نقطه رسیده است. نکته جالب اینکه توشاک در نشست خبری بعد از مسابقه واکنش نرمی به ماجرا نشان داد و گفت قرار نیست تنبیه خاصی برای دژاگه در نظر بگیرد: «من دوست ندارم با بازیکنم برخورد کنم. وقتی بازیکنی را تعویض می‌کنیم، نباید انتظار داشته باشید که بخندد.»

اشکان در محاصره حاشیه‌ها

به‌طور کلی از زمانی که دژاگه برای فعالیت باشگاهی به ایران آمده، حاشیه‌هایی برای او ایجاد شده که این بازیکن را آزار داده است. غیر از این داستان اخیر که حالا باید دید به کجا می‌انجامد، مساله خالکوبی‌های روی دست دژاگه شکل عجیب و غریبی پیدا کرده است. درحالی‌که اشکان از شش سال پیش برای حضور در مسابقات ملی به ایران آمده و تتوهای روی دست او هیچ مساله‌ای ایجاد نکرده بود، حضور این بازیکن به‌عنوان عضو باشگاه تراکتورسازی برخی حساسیت‌ها را به‌وجود آورد و باعث شد او به کمیته اخلاقاحضار شود. به این ترتیب دژاگه برای سفر به تهران یک غیبت دو روزه را در تمرین تراکتورسازی تجربه کرد که این مساله با اعتراض شدید جان توشاک همراه شد. پس از آن هم هنگام ثبت عکس تیمی ایران پیش از بازی دوستانه اخیر با ازبکستان، دژاگه برای مخفی نگه داشتن تتوها، دستش را پشت بدنش پنهان کرد که این مساله هم در فضای مجازی واکنش‌های بسیار زیادی را برانگیخت. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد این روزها کاپیتان تیم‌ملی از نظر روحی آرامش لازم را ندارد که این مساله می‌تواند در آستانه شروع جام‌ملت‌های آسیا به زیان تیم کشورمان باشد. شاید اشکان الان بیش از هر چیز دیگری به یک «ریکاوری روحی» نیاز داشته باشد، به شرط اینکه حواشی کاذب از اطراف او جمع شود.