ادامه رشد گردشگران و درآمد توریسم

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، طبق بررسی‌های سازمان جهانی گردشگری رشد گردشگر در سال ۲۰۱۷ نشان داد پیش‌بینی‌ بلندمدت سازمان جهانی گردشگری در مورد افزایش ۸/  ۳ درصدی رشد سالانه سفرهای گردشگری بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ اشتباه بوده‌ است. در سال ۲۰۱۷ همچنین مجموع یک میلیارد و ۳۲۳ میلیون سفر گردشگری انجام شده‌ که این میزان نشان‌دهنده رشد ۸۴ میلیونی سفرها نسبت به سال ۲۰۱۶است. این نتایج درپی افزایش تقاضای مداوم در رابطه با سفر به گوشه و کنار جهان از جمله مناطقی حاصل شده است که در سال‌های اخیر با چالش‌های امنیتی مواجه شده‌اند. این رشد با توجه به رونق اقتصادی در اغلب بازارها و در نتیجه افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی تشدید شده ‌است. همچنین بهبود میزان تقاضا برای انجام سفرهای خارجی در برزیل و روسیه پس از چند سال و نیز تقاضاهای درحال افزایش در هند نقش مهمی در این درصد افزایش سفرهای گردشگری خارجی داشته‌اند. از نظر منطقه‌ای، اروپا و آفریقا مقصدهای گردشگری بوده‌اند که رشدی بیش از میانگین را تجربه کرده‌اند.

اما در سفرهای فرامنطقه‌ای شمال و جنوب آفریقا، بخشی از اروپا در جوار مدیترانه به همراه کشورهای حاشیه مدیترانه در سال ۲۰۱۷ رشد بیشتری داشته‌اند. از سوی دیگر گزارش UNWTO همچنین نشان می‌دهد درآمد حاصل‌شده از صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۷ با رشد ۹/  ۴ درصدی به هزار و ۳۴۰ میلیارد دلار رسیده‌ است. افزایش قابل‌توجه تقاضا برای سفرهای خارجی از مبادی سنتی و نوظهور منجربه این افزایش درآمد شده که در راستای پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته مبنی‌بر افزایش درآمد گردشگری حرکت کرده ‌است. در سفرهای منطقه‌ای خاورمیانه بیشترین رشد درآمد حاصل از گردشگری را پس از ثبت نتایج ضعیف در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده‌ است. اما در سفرهای فرامنطقه‌ای این رشد مربوط به جنوب و جنوب‌شرقی آسیا و بخش اروپایی مدیترانه می‌شود. مجموع صادرات حاصل از گردشگری بین‌المللی ۶/  ۱ تریلیون دلار در سال یا روزانه ۴ میلیارد دلار به‌طور میانگین بوده است. بر این اساس، صادرات حاصله از توریسم پس از محصولات پتروشیمی و سوختی رتبه سوم را در اختیار داشته که از صادرات خودرو نیز سبقت گرفته ‌است.

سفرهای منطقه‌ای؛ اولویت سفرها

در ادامه این گزارش آمده است که بخش عمده‌ای از سفرهای گردشگری خروجی از کشورها، منطقه‌ای بوده است. به‌طور سنتی کشور‌های اروپایی،آمریکا، قطب‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه مهم‌ترین مبدا سفرهای خروجی بوده‌اند. این در حالی است که با توجه به افزایش میزان درآمدها در آمریکای لاتین، آسیای مرکزی و اروپای مرکزی و نیز خاورمیانه در این مناطق رشد سریع سفرهای گردشگری خروجی دیده می‌شود.  با این حال اروپا همچنان مهم‌ترین مبدا سفرهای گردشگری خروجی است که نیمی از سفرهای گردشگری بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهد. اما از سوی دیگر سهم آسیا و اقیانوسیه نیز به سرعت در حال افزایش است. هم اکنون از هر چهار سفر مبدا یک سفر از این مناطق است.

پرهزینه‌ترین گردشگران

طبق این گزارش، چین کماکان نخستین کشوری است که گردشگران آن بیشترین میزان هزینه را برای سفرهای خود صرف می‌کنند. هزینه‌های گردشگران آمریکایی که دومین مبدا بزرگ سفرهای خروجی است با رسیدن به ۱۳ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد ۹ درصدی داشته‌است. میزان هزینه گردشگران روس در سفرهای خروجی خود با افزایش ۳۰ درصدی روبه‌رو بوده‌ که پس از بهبود میزان تقاضا برای سفرهای خروجی ایجاد شده است و اکنون این کشور در رده هشتم پرهزینه‌ترین گردشگران قرار دارد. به‌طور کلی همه ۱۰ کشور نخست این فهرست نیز با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده‌اند. اما زمانی که موضوع مهم‌ترین کشورهای جذب گردشگر در جهان را مطرح می‌کنیم ابتدا باید هم مساله تعداد سفرهای ورودی و نیز مبحث میزان درآمد از گردشگری بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهیم.

از ۱۰ مقصد برتر، ۷ مقصد جزو ۱۰ نام بالای فهرست بالاترین سفرهای ورودی و میزان درآمد از توریسم بین‌المللی قرار دارند. این در حالی‌است که تفاوت‌هایی در نوع گردشگران جذب‌شده و مدت اقامت آنها توسط این کشورها دیده می‌شود. در سال ۲۰۱۷ چهار مقصد از این فهرست در شاخص درآمد حاصل از گردشگری بین‌المللی و سه مقصد دیگر نیز بر اساس تعداد سفرهای ورودی در فهرست مربوطه رشد داشته‌اند. فرانسه با اختلاف نسبتا قابل‌توجهی در صدر فهرست پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در جهان قرار دارد و در سال ۲۰۱۷ نیز در این زمینه حدود ۵ درصد رشد داشته است. اسپانیا در تعداد سفرهای ورودی با یک پله صعود به جایگاه دوم و در شاخص درآمد حاصل در جایگاه دوم باقی مانده است تا به‌عنوان دومین مقصد پرطرفدار گردشگری در جهان شناخته شود. ژاپن پس از ۶ سال مداوم رشد توانسته است تا در بحث درآمد به جمع ۱۰ مقصد برتر گردشگران بپیوندد. تغییر در جایگاه ۱۰ مقصد برتر گردشگری عمدتا به دلیل افول جایگاه چین از رده پنجم به دوازدهم است.

رونق گردشگری در آسیا

در عین حال، طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۷معادل ۳۲۳ میلیون سفر گردشگری ورودی در آسیا و اقیانوسیه انجام گرفته که با افزایش ۶ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است. این موضوع بازتابی از افزایش میزان تقاضای جهانی، به‌ویژه در کشورهای چین و کره‌جنوبی بوده‌ است. افزایش قدرت خرید در بازارهای اقتصادی نوظهور، تسهیل پروازهای بین‌المللی و صدور روادید باعث تقویت صنعت گردشگری در منطقه و خارج از آن شده ‌است.

در حالی که ژاپن برای ۶ سال متوالی رشد قابل توجهی را در زمینه درآمد حاصل از گردشگری داشته ‌است کره‌جنوبی در این زمینه کاهش داشته که می‌توان دلیل عمده آن را کاهش تقاضای سفر از سوی گردشگران چینی دانست. این درحالی‌ است که منطقه جنوب شرق آسیا بیشترین میزان سفر‌های ورودی از مناطق دیگر را تجربه کرده‌است و بالاترین سهم سفرهای ورودی در همه مناطق آسیا را به خود اختصاص داده ‌است. ویتنام بیشترین رشد سفرهای ورودی را تجربه کرده، در حالی که سه میلیون سفر بیشتر بهتایلند انجام شده است. نتایج مثبت در جنوب آسیا نیز عمدتا مربوط به هند است که از سفر‌های ورودی توسط بازار گردشگری غربی و روند ساده صدور روادید بهره می‌گیرد.

17-01

17-02