چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیکاهش پیش‌بینی سود در نفت و گاز و پتروشیمی تامین

کاهش پیش‌بینی سود در نفت و گاز و پتروشیمی تامین

به گزارش رتبه آنلاین، بررسی دقیق صنایع ایران، درحوزه‌هایی که دارای شفافیت لازم هستند ، دورنمایی از حال و اوضاع اقتصاد ایران و خاصه این بخش خواهد داد. در این خصوص برای بررسی دقیق صنایع باید به سراف بازار سرمایه و بورس رفت تا مشخص شود که رشد و تحول در صنایع کشور چگونه تحرک دارد.در مقابل می‌توان این گزاره را طور دیگری هم تحلیل کرد و گفت، برای فهم بهتر حال و روز بازار سرمایه کشور باید به سراغ صنایع بورسی رفت تا بدانیم که  وضعیت بازار سرمایه در چه حالی است.

در این مطلب نگاهی داشته‌ایم به لیست شرکت‌های برتر اعلامی در بازار سرمایه؛ شرکت‌هایی که نبض بازار سرمایه را در تحرک به دست داشته‌اند و با بررسی آنها ‌می‌توان گفت که در چه مرحله‌ایی هستیم.

بر اساس اطلاعات اعلامی، در بهار 97 شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت ارتباطات سیار ایران، ملی صنایع مس ایران و گل گهر عنوان پنج شرکت برتر را به خود اختصاص دادند و شرکت‌های سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، مخابرات ایران، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی جم، گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد خوزستان، چادرملو، سرمایه گذاری غدیر  و  خدمات انفورماتیک نیز در رتبه‌های ششم تا پانزدهم جدول فعال ترین شرکت‌های بورسی در سه ماهه اول سال ۹۷ قرار گرفتند.

شرکت‌های فعال و برتر بورس اوراق بهادار بر پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام و میزان داد و ستد سهام در تالار معاملات «تعداد و ارزش سهام دادوستد شده»، تناوب داد و ستد سهام در تالار معاملات «تعداد روزهای داد و ستد شده و دفعات داد و ستد شده» و معیار تاثیرگذاری شرکت بر بازار «میانگین تعداد سهام منتشر شده و میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی» شناخته ‌می‌شوند. در ادامه نگاهی به وضعیت یکی از این شرکت‌ها خواهیم داشت:

 

شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین

در پایان دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 96 بیش از 19،580،032 میلیون ریال درآمد شناسایی کرد و با حصول 12،952،074 میلیون ریال سود خالص به ازاء هر سهم 159 ریال سود محقق نمود. این شرکت سرمایه گذاری در پیش بینی‌های اولیه سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 97 برآورد کرده بود که با رساندن جمع درآمدهای خود به 22،739،697 میلیون ریال و شناسایی 20،066،155 میلیون ریال سود خالص برای هر سهم 246 ریال سود کنار گذارد اما اخیرا به وسیله اطلاعیه ای از تعدیل منفی سود هر سهم به مبلغ 200 ریال خبر داد. به رغم این تعدیل منفی 19 درصدی در صورت تحقق سود 200 ریالی سود شناسایی شده تاپیکو در سال مالی 97 نسبت به سال مالی 96 حدود 26 درصد افزایش خواهد داشت.

این شرکت اعلام کرد که با توجه به تغییرات متغیرهای کلان اقتصادی در سال 97 و فرصت نامحدودی که تا پایان سال مالی شرکت یعنی تا 31 اردیبهشت 97 دارد، سود پیش بینی شده حاصل از فروش سرمایه گذاری‌های تاپیکو برای سال مالی 97 محقق نخواهد شد و از این رو سود هر سهم را از 246 ریال به 200 ریال کاست.

تاپیکو بخش عمده ای از سرمایه‌گذاری‌ها خود یعنی معادل 82.5 درصد را به مواد و محصولات شیمیایی اختصاص داده است. حدود 13.5 درصد از سرمایه گذاری‌های این شرکت به حوزه استخراج و فعالیت‌های خدمات جانبی نفت و گاز تخصیص داده شده است.

از سهام موجود در پورتفوی بورسی تاپیکو ‌می‌توان به هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی‌مارون، پتروشیمی فن آوران، پتروشیمی اراک، پتروشیمی جم، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی خارک، پتروشیمی آبادان، پتروشیمی پردیس، ایران یاسا تایر ورابر، صنایع لاستیک کرمان و نیروکلر اشاره کرد.

به عنوان مهم ترین سرمایه گذاری‌های غیربورسی تاپیکو نیز ‌می‌توان از نفت ستاره خلیج فارس، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی برزویه، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی مروارید و پتروشیمی ایلام یاد کرد.

سهام تاپیکو در سال 95 با بازدهی منفی 15 درصدی مواجه شد. اما وضعیت معاملات این سهم در سال 96 نسبت به سال 95 اندکی بهبود یافت. به رغم اینکه در سال 96 این سهم تا محدوده قیمتی 1200 ریال نزول داشت اما توانست با رسیدن به سطوح قیمتی 1580 ریالی در پایان سال بازدهی مثبت 10 درصدی را در عملکرد 12 ماهه 96 خود به ثبت بر ساند. در سال جاری توانست در نیمه دوم خرداد ماه روند صعودی شارپی را تجربه کند. اما پس از لمس محدوده قیمتی 1850 ریال با کاهش قیمت پرشتابی مواجه شد. بازدهی سه ماهه ابتدایی امسال تاپیکو 8 درصد بود. از نظر بازدهی این سهم دوازدهمین سهم پربازده بهار امسال در بین هم گروه‌ها و هم طبقه‌های خود بود.

سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین سود خالص (میلیون ریال)(ریال)EPS
12ماهه منتهی به 31اردیبهشت9612,952,074159
12ماهه منتهی به 31اردیبهشت9716,300,000200

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید