پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیکاهش حجم تولید نفت عربستان و رشد تولید ایران

کاهش حجم تولید نفت عربستان و رشد تولید ایران

نفت یکی از کالاهای استراتژیک است که اهمیت آن برای اقتصاد ایران بسیار زیاد است . این کالای استراتژیک تامین‌کننده بیشترین سهم از درآمد صادراتی  کشور و درآمد دولت است  و نوسان قیمت آن برای اقتصادهای وابسته به نفت از جمله ایران اهمیت زیادی دارد.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از سازمان اوپک، یکی از سیاست‌هایی که درسالهای اخیر در بازار نفت اجرا شد و برای دنیا تازگی داشت، همسویی کشورهای اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید نفت به منظور اثر گذاری روی قیمت بود.

این سیاست به دنبال افت قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ میلادی پیشنهاد و اجرا شد و  رویترز دلیل اثر گذاری ان را همراهی کشور روسیه که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت غیر اوپکی در دنیا است، ذکر کرد. طبق این توافق از دسامبر سال ۲۰۱۶  کشورهای اوپک به همراه روسیه تولید خود را تقلیل دادند .

در روزهای  اخیر، سازمان کشورهای صادرکننده نفت گزارشی در مورد حجم کاهش تولید توسط کشورهای مختلف عضو این سازمان و در نتیجه اجرای این توافق ارایه  داده است. بر طبق این گزارش در فاصله دسامبر سال ۲۰۱۶ تا  انتهای اکتبر سال ۲۰۱۷، تولید نفت در عربستان سعودی ۵۴۱ هزار بشکه کاهش داشته است. این کشور که بزرگترین تولیدکننده نفت در سازمان اوپک است، بیشترین کاهش تولید را به خود اختصاص داد.

در این بازه زمانی تولید در عراق با کاهش ۲۱۸ هزار بشکه‌ای همراه بود و حجم تولید در ونزویلا و امارات و کویت به ترتیب ۱۹۴ هزار بشکه، ۱۶۸ هزار بشکه و ۱۶۶ هزار بشکه کاهش یافت. تولید در کشورهای الجزایر  و قطر و گابن و اکوادور هم با  کاهش همراه بوده است. در مقابل تولید  نفت در کشورهای لیبی، نیجریه، آنگولا و ایران رشد کرد.

در بازه ده ماهه مورد مطالعه تولید نفت در کشور لیبی ۳۸۸ هزار بشکه رشد کرد و نیجریه حجم تولید خود را ۱۸۵ هزار بشکه افزایش داد. این درحالی‌ست که کشورهای انگولا  و ایران به ترتیب ۸۸ هزار بشکه و ۸۷ هزار بشکه تولید خود را  بیشتر کردند. در این بازه زمانی تولید در لیبی ۶۷.۶ درصد و در نیجریه ۱۱.۹ درصد رشد کرده است.

به گزارش سازمان کشورهای صادر کننده نفت در ده ماه اول سال ۲۰۱۷تولید نفت در این سازمان ۶۶۹ هزار بشکه نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید